Diabetes och högt blodtryck: Vad kan du äta?

· maj 16, 2017
Om du har diabetes och högt blodtryck är det viktigt att du äter mat som kan hjälpa dig att kontrollera dessa åkommor, och undvika det som kan vara skadligt.

Många lider av diabetes och högt blodtryck och du kanske tror att det är för svårt att följa en kost utan salt och socker. Men det går!

I dagens artikel kommer vi att dela med oss av vad du kan äta om du lider av diabetes och högt blodtryck.

Tips för folk med diabetes och högt blodtryck

graf

Det är väldigt viktigt att du respekterar din läkares rekommendationer rörande vad du kan och inte kan äta, eller vilka livsmedel du borde äta mindre av eller undvika helt och hållet.

Utöver vad du äter finns det också andra vanor som kan vara skillnaden mellan att leva ett hälsosamt liv eller ett där din diabetes och ditt höga blodtryck hindrar dig från att leva som vanligt.

Här är några rekommendationer att komma ihåg:

  • Undvik dåliga livsstilsvanor, som att vara stillasittande och röka. Drick inte alkohol, för det innehåller mycket socker.
  • Ät inte processad mat eller rökt kött.
  • Minska mängden salt i dina måltider och undvik bordssalt. Använd istället örter som oregano och rosmarin för att krydda dina rätter.
  • Drick 10 glas vatten under dagen (det första på morgonen).
  • Utveckla en måltidsplan med en specialist. Tugga varje bit sakta och ge dig själv 30 minuter för att äta klart.
  • Ät tre mål mat per dag, ett var sjätte timme, med små tilltugg mellan målen. Mät proportionerna och mängderna du äter under dagen.
  • Var disciplinerad med din rutin och din livsstil. Ta ett anteckningsblock för att logga dina måltider och ditt humör och dina symptom.
  • Mät glukos och blodtryck vid samma tid på dagen (exempelvis efter frukost, innan lunch).

Vad borde din kost innehålla?

Eftersom båda tillstånden kan uppkomma tillsammans men vid olika tidpunkter är det en bra idé att vänja sig vid att äta en balanserad kost.

Om du lider av både diabetes och högt blodtryck kommer du att behöva vara försiktig med vad du äter och dricker.

Din kost borde bara innehålla små mängder natrium, fett och kolhydrater. Det är en generell regel.

Å andra sidan måste du inkludera följande i din kost:

Mat med mycket lösliga fibrer

bröd

Dessa bibehåller stabila fettnivåer och kan användas som alternativ till salt. Fibrerna hjälper även till att motverka förstoppning och balanserar ditt blodtryck.

Bland de livsmedel som ger dig mycket fibrer och omega 3 (som rekommenderas för folk med diabetes och högt blodtryck) hittar vi:

  • Spannmål (fullkorn, havre, råg)
  • Torkade bönor och ärtor
  • Äpplen
  • Morötter
  • Nötter
  • Lax
  • Linfröolja
  • Tofu

Grönsaker

En bra kost innehåller alltid grönsaker, speciellt om du har diabetes och högt blodtryck. Du kommer att behöva tillaga dem utan salt (eller med väldigt lite).

De är bäst råa, ångade eller ugnsbakade, kryddade med örter.

Ät mycket:

  • Vitlök och lök
  • Sallad, kål och broccoli
  • Rädisor
  • Spenat
  • Selleri
  • Tomat
  • Äggplanta

Frukter

Det är ett vanligt missförstånd att diabetiker inte kan äta frukter som är söta. Med undantag för banan, som borde intas med måtta, kan man äta alla de andra.

Vi rekommenderar att du äter:

  • Apelsiner
  • Grapefrukt
  • Jordgubbar
  • Äpplen
  • Päron
  • Vattenmelon

Fisk

fisk

Att äta fisk tre gånger per vecka är bra för din hälsa och perfekt för folk med diabetes och högt blodtryck.

Fisk innehåller omega 3 som minskar hjärtproblem och ger dig vitaminer, antioxidanter och mineraler.

De rekommenderas för dina celler och organ för att hålla dem i ett bra tillstånd.

Bland de bästa hittar vi:

  • Lax
  • Sardiner
  • Makrill
  • Tonfisk

Mjölkprodukter

Dessa ger dig en bra mängd kalcium och innehåller inte lika mycket fett som andra produkter.

Tveka inte att äta följande:

  • Mjölk
  • Ost
  • Yoghurt
  • Smör

Var försiktig med processade och frusna livsmedel eftersom de innehåller mycket salt.

Var försiktig med livsmedel som innehåller väldigt lite socker, för de kan då istället ha mycket natrium (som exempelvis frukostflingor).

Var uppmärksam när du köper mat och läs etiketten på allt du väljer. Till en början kommer det att ta tid, men du kommer snart att veta vad du borde och inte borde äta.

Du kan till en början välja mer frukt och grönsaker än något annat, så blir det lättare att äta hälsosamt.

livsmedel

Glöm inte att du också behöver träna tre gånger per vecka.

Du måste inte göra svåra eller intensiva övningar, men åsidosätt din stillasittande livsstil om du vill leva bra, även om du har diabetes och högt blodtryck.

Och följ alla din läkares rekommendationer.

Ställ alla frågor du har, även om du kan tycka att svaren är uppenbara. Skriv en lista över vad du äter för att din läkare ska kunna utvärdera om du följer en lämplig kost.