De 8 bästa övningarna för att stärka hjärnan

23 januari, 2019
Enkla aktiviteter såsom att skriva för hand, läsa eller till och med promenera hjälper dig att stärka hjärnan. Genom att stärka din hjärna kan du senarelägga eller till och med undvika kognitiva problem senare i livet.

Fysisk träning är ett av de bästa sätten att få mer fysisk styrka. Det hjälper även våra kroppar att få mer uthållighet och flexibilitet. Men i slutänden är målet att hålla oss friska. Träning är något du kan ägna dig åt varje dag, och det har visat sig ha positiva effekter på många kroppsliga system. Dessa inkluderar hjärt- och kärlsystemet, cirkulationssystemet och andra vitala organ. Något många dock inte tänker på är mental träning. Att träna sinnet kan stärka hjärnan och de mentala kapaciteterna på många sätt.

Bland de många fördelarna kan det hjälpa dig att få bättre minne. Som tur är finns det gott om träningsformer att välja bland. I den här artikeln kommer vi avslöja de åtta bästa aktiviteterna för att stärka hjärnan naturligt.

1. Att skriva för hand

skriva för hand

Vi lever i en ålder där teknologi tar över mer och mer. Det hjälper oss med dagliga sysslor, inklusive att skriva. Surfplattor, mobiltelefoner och andra enheter med tangentbord hjälper oss att spara tid och gör givetvis en rad olika uppgifter mer effektiva.

Men att skriva för hand är en förmåga du inte borde släppa taget om. Det stimulerar områden i hjärnan som avsevärt hjälper till med inlärningen. Detta på grund av det retikulära aktiveringssystemet i hjärnan. Det bearbetar vad du gör medan du fokuserar på att skriva.

2. Lös enkla matteproblem varje dag

Matteproblem är en av de bästa mentala övningarna. De kan stärka ditt minne och öka din mentala kapacitet. Dessa kan utföras för hand eller på en elektronisk enhet; det finns många appar som har designats för mobiler och program för datorer.

Ett bra alternativ är att göra snabba övningar. Dessa involverar att försöka lösa så många tal som möjligt på en minut.

3. Öka din mentala kapacitet med sudoku

Lösa sudoku

Det klassiska spelet “sudoku” är en mental aktivitet. Målet i spelet är att fylla ett rutnät med siffror, men haken är att du inte får upprepa en siffra i någon riktning. Spelet är mentalt utmanande, och att ägna sig åt det kan resultera i bättre problemlösningsförmågor.

Många tidningar inkluderar ett eller två sudokupussel, och du kan även köpa böcker eller ladda ner appar.

4. Att leka med tårna

En enkel rörelse med tårna kan hjälpa din mentala funktion. Detta eftersom det främjar din uppmärksamhet och gör dig alert. Rör alla tår med små rörelser, följt av att du bara rör stortårna. Ägna tre minuter åt det varje morgon. Börja innan du går upp. Du kanske upptäcker att det är allt som krävs för att du ska känna dig mer aktiv och koordinerad.

5. Läs mycket

läsa böcker

Att läsa är en grundläggande aktivitet, men det ökar din mentala kapacitet och förbättrar dina tankeprocesser. Det låter sinnet slappna av och hjälper även till att minska spänningarna som associeras med stress. Att kontinuerligt läsa har många fördelar. Några av dessa inkluderar mer kreativitet, bättre minne och snabbare tankeprocesser. Det gör dig därför snabbare och mer effektiv.

6. Lär dig ett nytt språk

Oavsett ålder kan det hjälpa mycket att lära sig ett annat språk, då det aktiverar regioner i hjärnbarken. Det får hippocampus att växa. Det ökar även minneskapaciteten och inlärningsförmågan. Tvåspråkighet ökar dessutom dina mentala reserver. Det tillhandahåller ett visst skydd mot Alzheimers.

7. Ta promenader för att stärka hjärnan

promenader

Att ta promenader och liknande aktiviteter kan hjälpa till med hjärnfunktionen. Det gäller framförallt för äldre människor. Det kan hjälpa till med det verbala minnet och uppmärksamhet. Det får blodet att röra sig mot hjärnan. Det ökar i sin tur syresättningen och antalet näringsämnen hjärnan får, som kan hjälpa till att underhålla vävnaden, nerverna och neuronerna.

8. Visualisering och minne

För att göra det här behöver du hjälp från en vän eller familjemedlem. Personen kommer behöva visa dig 5-10 distinkta föremål. Observera varje föremål i 15 sekunder, och be sedan personen att lägga dem någon annanstans i hemmet. Vänta i några minuter och börja sedan beskriva varje föremål i detalj. Se även till att beskriva utrymmet det står på.

För bästa resultat ska du försöka slutföra aktiviteten på 10-15 minuter.

Alla dessa övningar är mentalt stimulerande och kan stärka hjärnan. De är också ett utmärkt sätt att minska stress. Prova på dem!

  • Grabbe, J. W. (2011). Sudoku and working memory performance for older adults. Activities, Adaptation and Aging. https://doi.org/10.1080/01924788.2011.596748
  • Chen, Y. C., Hand, B., & Mcdowell, L. (2013). The effects of writing-to-learn activities on elementary students’ conceptual understanding: Learning about force and motion through writing to older peers. Science Education. https://doi.org/10.1002/sce.21067