Chokladmousse med tofu: En hälsosam efterrätt som du kommer att älska

Vi ska visa dig steg för steg hur du förbereder en utsökt chokladmousse med tofu som med fördel kan ingå i en aktiv persons kost.
Chokladmousse med tofu: En hälsosam efterrätt som du kommer att älska
Saúl Sánchez Arias

Skriven och verifierad av nutritionist Saúl Sánchez Arias.

Senaste uppdateringen: 26 augusti, 2022

Chokladmousse med tofu är en hälsosam efterrätt som är lätt att svänga ihop och som kan ingå i en kostplan för en fysiskt aktiv person. Det är ett näringsmässigt välanpassat recept som smakar otroligt gott, perfekt för personer som gillar sötsaker.

Innan vi börjar är det viktigt att notera att de vanligaste desserterna i vår kost bör bestå av produkter såsom yoghurt, kefir och andra syrade mejeriprodukter, samt frukt. Ibland kan man dock vilja välja andra alternativ för att få lite variation och omväxling. Det är viktigt att följa en kost som känns bra att upprätthålla under en längre tid.

Hur man tillagar chokladmousse med tofu

För att förbereda en perfekt chokladmousse med tofu bör du prioritera att välja råvaror av hög kvalitet. Kom ihåg att sötningsmedlet går att ersätta med honung, stevia eller sirap om du föredrar att göra det.

Stevia är ett av de bästa alternativen eftersom det inte har så negativ inverkan på tarmmikrobiotan. Det är alltid ett bättre val än konstgjorda tillsatser och artificiella sötningsmedel.

Chokladmousse med tofu
Chokladmousse med tofu är en krämig och väldigt läcker dessert med goda näringsegenskaper, som dessutom är lätt att svänga ihop.

 

Ingredienser

Här är ingredienserna du behöver för att förbereda din chokladmousse med tofu:

  • 100 gram mörk choklad med 70% kakaohalt
  • 350 gram sidentofu (kinugoshi), vid rumstemperatur
  • 2 matskedar lönnsirap

Så här gör du:

  • Smält chokladen i mikrovågsugn. Gör detta försiktigt eftersom den annars kan bli bränd eller skära sig. Det är bäst att värma den i 30-sekundersintervaller med maximal effekt. Mellan varje omgång i mikrovågsugnen är det viktigt att röra om ordentligt med en sked. Lite i taget kommer konsistensen att förändras tills den blir helt flytande. Du kan också smälta chokladen över ett vattenbad.
  • När chokladen har smält, låt den svalna av lite.
  • Vispa samtidigt tofun med sirap tills den är krämig.
  • Tillsätt gradvis chokladen och vänd försiktigt ner den i tofun för att undvika att vispa bort luften från moussen.
  • När processen är klar häller du upp blandningen i glas och ställer in dem i kylen. Låt stå i några timmar för att svalna väl.
  • När det är dags att servera dem. De passar bra tillsammans med färsk skuren frukt och färska bär för att förbättra innehållet av antioxidanter och fiber. Det går även bra att toppa dem med riven kokos eller även nötter.

Du kanske också skulle vara intresserad av att läsa den här artikeln: Gör ditt eget sötningsmedel: hur man odlar stevia hemma

Fördelar med chokladmousse med tofu

Att inkludera chokladmousse med tofu i  en varierad och balanserad kost kan ge dig en rad hälsofördelar. Det är viktigt att äta balanserat för att undvika underskott och brister av viktiga näringsämnen. Annars kan kroppen sluta fungera optimalt och gradvis uppleva ineffektivitet i de fysiologiska processerna.

Bananmos i små glas
Det är perfekt att servera frukt och bär tillsammans med chokladmousse med tofu, vilket inte bara smakar gott utan även ökar dessertens näringsvärde.

Det första att notera är proteinhalten i denna efterrätt. Den är inte av så högt biologiskt värde, men kan hjälpa till att möta det dagliga behovet. Dessa element har visat sig vara avgörande för att främja en god återhämtning hos idrottare och därmed säkerställa att kroppen anpassar sig effektivt till träningsbelastningen.

Samtidigt så vet vi att kakao är en riklig källa till antioxidanter. Eftersom dessa element också hjälper till att minska muskelskador, är de effektiva för att minska risken för bestående skador under och efter träningen.

De kan också neutralisera bildandet av fria radikaler och efterföljande ackumulering av dessa i kroppens vävnader, vilket minskar risken för komplexa sjukdomar. Detta framgår av forskning publicerad i The American Journal of Clinical Nutrition.

Slutligen kan vi notera att choklad är en källa till magnesium. Detta mineral hjälper till att förbättra kvaliteten på sömnen, enligt en studie publicerad i tidskriften Nutrients. Det kan verka synergistiskt med andra ämnen som melatonin. Det är viktigt att täcka sina dagliga behov för att undvika sömnproblem som kan påverka kroppens återhämtning.

Du kanske också skulle vara intresserad av att läsa den här artikeln: Fördelarna med chokladterapi – prova gärna hemma!

Njut av denna läckra efterrätt hemma

Som ni har sett är det lätt att svänga ihop en chokladmousse med tofu hemma.

Denna dessert är ett bra val ur näringssynpunkt och hjälper till att tillföra kvalitetsämnen till din kost. Den är även rik på antioxidanter som är nödvändiga för att minska muskelskador och främja en god återhämtning efter en stor fysisk ansträngning. På grund av detta är det en hälsosam efterrätt och kan till och med rekommenderas, särskilt för atleter och andra personer som är fysiskt aktiva.

Detta kanske intresserar dig
Vilken är den nyttigaste chokladen?
Steg för Hälsa
Läs det Steg för Hälsa
Vilken är den nyttigaste chokladen?

Vi har alla hört att choklad kan vara nyttig. Men vilken är då den nyttigaste chokladen man kan äta? Ta reda på det i den här artikeln!



  • Churchward-Venne, T. A., Pinckaers, P., Smeets, J., Betz, M. W., Senden, J. M., Goessens, J., Gijsen, A. P., Rollo, I., Verdijk, L. B., & van Loon, L. (2020). Dose-response effects of dietary protein on muscle protein synthesis during recovery from endurance exercise in young men: a double-blind randomized trial. The American journal of clinical nutrition112(2), 303–317. https://doi.org/10.1093/ajcn/nqaa073
  • Jenkins, D., Kitts, D., Giovannucci, E. L., Sahye-Pudaruth, S., Paquette, M., Blanco Mejia, S., Patel, D., Kavanagh, M., Tsirakis, T., Kendall, C., Pichika, S. C., & Sievenpiper, J. L. (2020). Selenium, antioxidants, cardiovascular disease, and all-cause mortality: a systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. The American journal of clinical nutrition112(6), 1642–1652. https://doi.org/10.1093/ajcn/nqaa245
  • Cao, Y., Zhen, S., Taylor, A. W., Appleton, S., Atlantis, E., & Shi, Z. (2018). Magnesium Intake and Sleep Disorder Symptoms: Findings from the Jiangsu Nutrition Study of Chinese Adults at Five-Year Follow-Up. Nutrients10(10), 1354. https://doi.org/10.3390/nu10101354