Avokadosmoothie för att gå ner i vikt och få muskler

januari 11, 2019
Den här avokadosmoothien är en bra källa till hälsosamma fetter och bra när du vill gå ner i vikt och få mer muskler.

För de som vill gå ner i vikt utan att vara hungriga hela tiden rekommenderar vi en avokadosmoothie. Den är rik på vitaminer, mineraler, protein, hälsosamma fetter och fibrer. Här berättar vi hur man gör den och listar även dess många fördelar för hälsan.

Hur kan jag gå ner i vikt och få muskler?

stretcha

Om du både vill gå ner i vikt och få muskler måste du fokusera på din kost och din fysiska aktivitet. Din kost ska vara rik på grönsaker och protein av hög kvalitet. Och glöm inte hälsosamma fetter. De gör dig inte tjock utan snabbar upp metabolismen och bränner fler kalorier.

Du ska också träna regelbundet, två till tre gånger per vecka, där du alternerar styrketräning och kardiovaskulära övningar.

Avokado

De senaste årtiondena har dieter ofta bestått av mat med så lite fett och kalorier som möjligt, men på senare tid har man bättre börjat förstå rollen med hälsosamma fetter. De gör dig inte tjock utan snabbar upp din metabolism så att din kropp bränner mer energi. Det bör dock tydliggöras att det bara händer med naturliga, obehandlade fetter, som kokosnötsolja, nötter, frön och avokado.

Avokado har också mycket vitaminer, fibrer och proteiner. Protein är vad som hjälper dig att gradvis få en mer tonad kropp utan att skada kroppen.

Fördelarna med gröna smoothies

För att gå ner i vikt och få muskelmassa på ett hälsosamt sätt måste du öka ditt intag av:

  • Gröna bladgrönsaker som selleri, vattenkrasse, spenat, etc.
  • Protein av hög kvalitet
  • Hälsosamma fetter

Du hittar allt i gröna smoothies, som har blivit väldigt populära.  De utgör en hälsosam, näringsrik och framförallt god frukost eller tilltugg, eftersom du kan använda olika naturliga ingredienser utan att förstöra smaken.

Avokadosmoothie

avokado och honung

Ingredienser

  • 1 mellanstor mogen avokado
  • En handfull gröna bladgrönsaker
  • 1 frukt (mogen banan, äpple, päron eller ananas)
  • 1/2 dl vatten eller vegetabilisk mjölk (ris, havre eller mandel)

Du kan söta denna avokadosmoothie med lite stevia eller honung.

Du kan också lägga i många andra hälsosamma och näringsgivande ingredienser för att gå ner i vikt och få muskler, som:

  • Chiafrön
  • Maca
  • Hampaprotein
  • Ärtprotein
  • Kokosnötsolja

Tillredning

  • Skala avokadon och lägg i mixern tillsammans med de gröna bladgrönsakerna, frukten och den vätska du föredrar.
  • Blanda ordentligt, i minst en minut, tills den är jämn och utan klumpar.
  • Texturen ska vara krämig och tjock, så om du föredrar kan du ha i mer vätska för att göra den lättare att dricka.
  • Även om frukten gör avokadosmoothien sötare kan du om du vill söta lite till, men undvik vitt socker.

När ska jag dricka den?

smoothie på avokado och banan

Drick denna avokadosmoothie dagligen i en månad för att dra nytta av fördelarna.

Välj en av dessa tidpunkter:

  • På morgonen till frukost, utan annan mat. Men om du fortfarande är hungrig kan du äta något fast, minst 30 minuter senare.
  • Som tilltugg. Det är ett bra alternativ för de som blir hungriga innan middagen. På så sätt behöver du inte svälta när det är dags för mat.
  • Minst en timme innan träning. Smoothien ger dig den energi du behöver och är lättsmält så att du inte får problem.
  • Precis efter träning, inom en halvtimme. Det är det mest effektiva sättet för att bygga muskelmassa.

Cowan, A. K., & Wolstenholme, B. N. (2015). Avocado. In Encyclopedia of Food and Health. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-384947-2.00049-0

Dreher, M. L., & Davenport, A. J. (2013). Hass Avocado Composition and Potential Health Effects. Critical Reviews in Food Science and Nutrition. https://doi.org/10.1080/10408398.2011.556759

Fulgoni, V. L., Dreher, M., & Davenport, A. J. (2013). Avocado consumption is associated with better diet quality and nutrient intake, and lower metabolic syndrome risk in US adults: Results from the National Health and Nutrition Examination Survey (NHANES) 2001-2008. Nutrition Journal. https://doi.org/10.1186/1475-2891-12-1