Är du beroende av löpning?

Att vara beroende av att springa kan vara ett missbruk som kan påverka en persons livskvalitet avsevärt. Ta reda på hur du känner igen och behandlar symptomen på detta problem i den här artikeln.
Är du beroende av löpning?

Senaste uppdateringen: 18 juni, 2021

Att springa är bra för oss eftersom det förbättrar cirkulationen, syresättningen i hjärnan och hjälper till att upprätthålla en sund kroppsvikt. Men att göra det på ett tvångsmässigt sätt är skadligt för din hälsa. I den här artikeln ska vi titta närmare på vad som händer när en person blir beroende av löpning.

Vilken aktivitet som helst kan bli ett problem för oss människor, även de som i grunden är avsedda att förbättra livskvaliteten. Ingenting som görs i överdrift är hälsosamt. Det är viktigt vi upprätthåller en balans i livet.

Vad innebär ett beroende av löpning?

Även om det är en fysisk aktivitet som syftar till att förbättra vår kropp och hälsa, kan överdriven löpning bli ett allvarligt problem för vissa människor. En benämning på detta beroende av att springa är runnorexi, och det är ett missbruksproblem.

Personer som lägger sig till med en vana att utöva en sport gör det för att förbättra sin livskvalitet. Men de kan i slutänden generera ett patologiskt beroende av aktiviteten.

När det gäller runnorexi är problemet att man helt tappar perspektivet om varför man ger sig ut på sina löprundor. Man gör det inte längre för träningens hälsofördelar, utan försöker bara tillfredsställa en irrationell önskan som ger tillfällig njutning.

Socialt inflytande är en av de viktigaste riskfaktorerna när det gäller förvärv av beteendemissbruk. Till exempel det gälla att man är missnöjd med sitt fysiska utseende på grund av samhällets skönhetsideal, vilka man på ett aggressivt sätt försöker uppnå, vilket medför en större risk att utveckla ett missbruk.

kvinna springer upp för trappa
Genom att bli besatt eller beroende av löpning eller motionera förlorar du de avsedda hälsovinsterna med träningen.

Vi tror att du kommer att vara intresserad av den här artikeln: Varför blir man beroende av opioider?

Hur vet du om du är beroende av löpning?

Som med andra typer av missbruk är den viktigaste indikatorn för att känna igen runnorexia den frekvens med vilken en person utför aktiviteten. I fall där löpning äger rum dagligen, som en slags tvångsmässig ritual, kan detta vara ett varningstecken.

Naturligtvis är det också nödvändigt att ta hänsyn till den betydelse som personen fäster vid aktiviteten. Till exempel kan en person som inte kan missa en träningsdag utan att känna ångest uppfylla den irrationella beteendeindikatorn.

Enligt samma linje är ett annat tecken på huruvida löpning har blivit ett problem intensiteten i beteendet. Denna intensitet visar sig i att personen inte kan sluta, även om han eller hon upplever någon form av obehag. Ett exempel på detta skulle vara att springa utan att först ha återhämtat sig efter en skada.

Överträning är inte detsamma som att vara beroende av löpning. När det gäller en person som tränar för hårt eller för mycket kan det bero på oro inför en viss tävling eller lopp. Vad som händer i fall med runnorexia är att det inte överensstämmer med strävan efter ett mål, utan med behovet av att upprätthålla beteendet ständigt och på ett irrationellt sätt.

Vilka är tecknen på ett osunt beroende som du bör vara på din vakt för?

Indikatorerna för missbruk ser man vanligtvis i form av en uppenbar och tydlig symptomatologi. Med tanke på att det i detta fall är ett beteende, låt oss se vilka som är de mest uppenbara tecknen:

  • Besatthet: Personen fördjupar sig i sin träningsrutin till en grad att han inte kan undvika att göra det dagligen.
  • Aktiviteten ger negativa konsekvenser i andra viktiga områden i livet: arbete, studier, familj.
  • En oförmåga att behålla kontrollen.
  • Förnekelse: Det är svårt för en missbrukare att acceptera att deras aktivitet utgör ett problem på grund av det besatta beteendet.

Vilka är de fysiska och sociala konsekvenserna?

Vi kan kategorisera de negativa konsekvenserna av att vara beroende av löpning i två aspekter:

  • Fysiskt: Från muskelskador till extrem viktnedgång.
  • Socialt: Personen försummar viktiga relationer med familj och vänner.

I vissa fall tar människor avstånd från dem i sin närmaste sociala krets som försöker prata allvar med dem om deras beroende. De fysiska och sociala konsekvenser som människor med missbruk uppvisar påverkar alltid deras familj och vänner.

Hur man kan övervinna sitt beroende av löpning

Att övervinna ett beteendemässigt missbruk kräver att du accepterar att du har ett problem. Från detta ögonblick kan du påbörja processen med att modifiera och vänja dig av med ditt destruktiva beteende. I den meningen måste du lägga dig till med nya vanor som gradvis vinner mark.

Psykologisk vård kan krävas i fall av ett allvarligare missbruk. Kognitiv beteendeterapi är den vanligaste typen av behandling i sådana fall, eftersom det fungerar mycket effektivt för att omstrukturera de mentala mönster som upprätthåller missbruket.

Stöd från familj och vänner kan göra stor skillnad mellan framgång och misslyckande i processen att övervinna ett missbruk.

När de som står nära individen kan förstå att deras nära och kära har att göra med ett missbruk är det bäst att undvika att vara alltför fördömande rörande deras situation.

Det bästa sättet att ge stöd är att göra det med förståelse, så att den drabbade personen känner sig förstådd och uppmuntrad. Problemet bör dock inte förminskas. Fraser som “du måste bara sluta – det fixar du” eller “det kan inte vara så svårt att sluta springa” är inte hjälpsamma alls.

kvinna som är beroende av att springa
Beteendemissbruk ändrar sociala relationer till det sämre, påverkar förhållanden negativt och gynnar social isolering.

Rekommendationer för att förhindra ett beroende av löpning

Några idéer för att förhindra detta tillstånd börjar från vår självuppfattning – det vill säga att en person har en hälsosam självuppfattning. Denna princip baserar sig på det faktum att en god självkänsla främjar hälsosamma livsstilsvanor.

Experter rekommenderar att man stärker självkänslan genom att göra en objektiv utvärdering av de saker vi är stolta över.

Slutligen är det viktigt att vara försiktiga med hur vi strukturerar våra rutiner. Det är till exempel inte en god idé att vara alltför strikt och inflexibel när man lägger upp sin träningsplan. Det bästa du kan göra är att planera in vilodagar när du kan göra andra saker som också är fördelaktiga.

Detta kanske intresserar dig
Att jogga och löpa: Vad är skillnaden?
Steg för Hälsa
Läs det Steg för Hälsa
Att jogga och löpa: Vad är skillnaden?

Att springa har många hälsofördelar. Men är det att jogga och löpa samma sak? Låt oss ta en titt på vad var och en av dessa discipliner består av.



  • Sun, Xiaole et al. “Systematic Review of the Role of Footwear Constructions in Running Biomechanics: Implications for Running-Related Injury and Performance.” Journal of Sports Science and Medicine 1 Mar. 2020: 20–37. Print.
  • Hollander, Karsten et al. “Adaptation of Running Biomechanics to Repeated Barefoot Running: A Randomized Controlled Study.” American Journal of Sports Medicine 47.8 (2019): 1975–1983. American Journal of Sports Medicine. Web.
  • Folland, Jonathan P. et al. “Running Technique Is an Important Component of Running Economy and Performance.” Medicine and Science in Sports and Exercise 49.7 (2017): 1412–1423. Medicine and Science in Sports and Exercise. Web.
  • De Jonge, Jan, Yannick A. Balk, and Toon W. Taris. “Mental Recovery and Running-Related Injuries in Recreational Runners: The Moderating Role of Passion for Running.” International Journal of Environmental Research and Public Health 17.3 (2020): n. pag. International Journal of Environmental Research and Public Health. Web.
  • López, Abel Nogueira, Alfonso Salguero del Valle, and Sara Márquez Rosa. “Adicción a correr: una revisión desde sus inicios hasta la actualidad.” Revista de Psicología Aplicada al Deporte y al Ejercicio Físico 2.1 (2017): 6.