10 tips för att uppnå fysisk och mental balans

januari 28, 2018
Stress kan påverka din fysiska och mentala balans. Låt det inte gå för långt!

När våra dagliga liv är fyllda med arbete, spänningar och dåliga vanor är det inte bara vår fysiska hälsa som påverkas. Vår känslomässiga hälsa försämras också, och därför behöver vi både fysisk och mental balans.

Vår kropp visar att vi inte ser efter den bra eller att vi lever stressigt genom smärta i:

  • Huvud, nacke och axlar
  • Rygg och höfter
  • Händer
  • Vader, anklar och fötter

Att uppnå fysisk och mental balans är en prioritet för att stressa ner och inte bli sjuka.

Det är inte lika svårt som det låter. I den här artikeln vill vi gå igenom tio enkla råd för att uppnå denna balans.

1. Nyttig mat

Det första rådet för fysisk och mental balans är att ha en nyttig kost; en kost som ger kroppen de näringsämnen och proteiner den behöver för att man ska kunna utöva sina dagliga aktiviteter. Varje person är en egen värld, och det inkluderar kroppen. Därför är det en bra idé att tala med en näringsexpert som kan lägga fram en bra kost för dig.

Försök att inkludera följande i din dagliga kost:

  • Frukt och grönsaker
  • Kyckling
  • Fisk
  • Spannmål
  • Vatten

Läs även: 5 näringsrika sallader som är lätta att göra

2. Träning

Träning är bra

Det andra rådet för att uppnå och bibehålla fysisk och mental balans är att följa en träningsrutin. Träning ger energi och tar hand om kroppen.

Det är även en bra metod för att:

Du kan träna på gymmet, i en park, hemma eller på en annan plats där du är bekväm, så länge du har lämpliga kläder på dig. Det är perfekt att ställa frågor till en expert om ämnet; denne kommer kunna föreslå en lämplig träningsrutin för varje individuell person.

Frasen ”no pain, no gain” (ingen smärta, ingen vinst) må vara någorlunda applicerbar på träning, men se till att inte skada dig.

3. Vila

Det har hänt alla: man stannar uppe sent på grund av arbete eller studier. Men om sena nätter och att inte få tillräckligt med vila blir en vana kan det förvärra hälsan. Det är viktigt att regelbundet sova 7-8 timmar per dygn.

När vi sover fortsätter våra hjärnor arbeta och utföra sysslor såsom:

  • Cellregenerering
  • Temperaturreglering
  • Eliminering av giftiga substanser
  • Ersättning av energi

På så sätt kan både kropp och sinne vila. Att sova hjälper dig till och med att hitta lösningar på problem.

Vill du veta mer? Läs: Vad gör kroppen medan man sover?

4. Allt med måtta

Allt i måtta

Att säga att det är bra att äta frukt och grönsaker betyder inte att du inte kan äta godis eller skräpmat någonsin igen. En balanserad kost är hälsosamt för kroppen, men det är även bra att ge vika för suget ibland. Allt måste dock ske med måtta.

Dessa möjliga sug kan inkludera:

  • Godis
  • Fett
  • Friterad mat
  • Alkohol
  • Cigaretter

Att ge dig själv små belöningar kan hålla dig vid gott humör och ge dig energi. Så att ge vika för suget då och då kommer inte rubba hela din fysiska och mentala balans.

5. Fritidsaktiviteter kan ge dig fysisk och mental balans

Hobbyer håller oss sysselsatta. De ger oss uppfyllelse på fritiden så att vi inte behöver ägna tiden med problem och orosmoln. På så sätt kan vi hålla kropp och sinne aktiva med det som ger oss njutning.

Det kan röra sig om:

  • En sport
  • Att spela ett instrument
  • Läsning
  • Att lära sig ett språk
  • Att rita
  • En promenad i parken

Det finns många olika hobbyer, och man bör alltid fortsätta lära sig, göra saker och utforska. Man kan dessutom upptäcka nya talanger som låg gömda djupt inuti.

6. Spendera tid med människor

Spendera tid med andra

Kontakt med andra människor är viktigt för mental balans, speciellt med de som står oss nära. Att vara nära familj och vänner hjälper oss att släppa på spänningar. Att dela våra problem hjälper oss att hitta lösningar och lyfter den känslomässiga bördan från våra axlar.

Om vi har problem måste vi inte alltid lösa dem på egen hand. Genom att acceptera hjälp kan vi uppnå fysisk och mental balans.

7. Koppla bort från rutinen

I så stor utsträckning som möjligt ska du försöka göra spontana saker. Välj aktiviteter som inte är etablerade i din rutin. Det kanske inte är så lätt när man styrs av vissa tidsmässiga eller pengamässiga gränser. När det är möjligt ska du dock försöka avvika från den upptrampade stigen.

Oavsett om det är en kort resa eller en omgång på spa kommer det hjälpa dig att förnya din fysiska och mentala energi.

8. Framtida planer

Sikta mot framtiden

Att sätta mål och starta små projekt kommer hjälpa dig att bibehålla balans i kropp och sinne. Det tjänar som en morot för att gå framåt från dina problem. Det ger dig även tillit för dig själv och personlig tillfredsställelse.

Besök den här artikeln: 6 vanor som gör dig till en lycklig, framgångsrik kvinna

9. Undvik negativa tankar

Det är väldigt viktigt att inte låta dig domineras av negativitet. Alla har problem, ingen undantas. Men det betyder inte att man måste fylla huvudet med deprimerande tankar och självömkan. Kom ihåg att varje problem har en lösning och att lugn alltid kommer vid stormens slut.

En positiv attityd och ett sinne för humor är fördelaktigt. Om det krävs ska du söka hjälp, vare sig det är från familj, vänner eller en psykolog.

10. Lyssna på och hjälp andra

Hjälp andra

Avslutningsvis kan man uppnå fysisk och mental balans genom att visa solidaritet och hjälpa andra. Det får dig att må bättre i relation till din omgivning och dig själv. Det ger även sinnet energi att hjälpa andra.

Det kan till och med visa dig att du inte är den enda som står inför utmaningar, så du ser dina problem från andra perspektiv. Du måste anstränga dig för att leva ditt liv så bra som möjligt, utan att överväldigas av dina problem. Tro på dig själv, på vad du gör och på vad du vill göra i framtiden.

  • Equilibrio, clave para una buena Salud Mental – La Mente es Maravillosa. (n.d.). Retrieved December 19, 2018, from La mente es maravillosa.
  • Beneficios del ejercicio físico para la salud – Ejercicio y deporte. (n.d.). Retrieved December 19, 2018, from WebConsultas
  • Socializar y tener amigos es bueno para la salud del cerebro. (n.d.). Retrieved December 19, 2018, from AARP.org
  • 7 estrategias que desactivan los pensamientos negativos – La Mente es Maravillosa. (n.d.). Retrieved December 19, 2018, from La mente es maravillosa
  • CHEAT MEAL – TODO LO QUE NECESITAS SABER. (n.d.). Retrieved December 19, 2018, from Fitnessreal.es
  • ¿Cuántas horas necesitamos dormir según nuestra edad? – BBC News Mundo. (n.d.). Retrieved December 19, 2018, from BBC.com