9 livsmedel att undvika om du går på en diet

22 februari, 2019
Om du vill att din diet ska vara effektiv är det alltid bättre att göra dina egna smoothies och sallader och inte köpa färdigförpackade. Läs mer om detta och andra bra tips i den här artikeln!
 

När det kommer till bantning är inte allt som det verkar. På samma sätt finns det några livsmedel som har fler kalorier än de verkar ha. Sanningen är att det finns många livsmedel som dessa. Observera denna lista över livsmedel att undvika om du går på diet, eftersom de kan vara bedrägliga.

När man bantar äter man vanligtvis vissa livsmedel som verkar vara snåla på kalorier, lätta eller superhälsosamma. Men många kanske inte känner till dessa livsmedels verklighet, och detta kan innebära en katastrof för dina goda avsikter.

Låt oss ta en titt på några livsmedel att undvika.

1. Sushi

Sushi
Många tror att sushi är kalorisnålt. Folk tror också att det är mycket hälsosam mat. Men var försiktig: det finns några viktiga saker att ha i åtanke.

  • Till exempel bör du undvika rullar med kryddig majonnäs, stekt tempura och mjukost. Alla har en hög fetthalt.
  • Det finns flera såser som kommer med sushi. Vid beställning är det bäst att välja lätta alternativ och undvika allt stekt.

2. Granola

Granola är väldigt hälsosamt. Det är dock ett livsmedel att undvika om du vill gå ned i vikt. Detta beror på att det är kaloririkt. För att vara tydlig bör du alltid vara medveten om vad du äter. Du kan äta granola i små mängder. Det bör dock kombineras med måttlig till intensiv träning.

 

3. Caesarsallad

Kyckling curry sallad
Var försiktig med sallader, för vissa kan vara mycket bedrägliga. Bara för att man använder sallad som bas blir inte rätten kalorisnål. Ett bra exempel på detta är caesarsallad. Detta är en maträtt som har ett stort antal kalorier. Dess ingredienser inkluderar krutonger, ost och dressing. Dessa gör det till en kaloririk rätt som du bör undvika om du bantar.

Det är bättre att välja tomater, sallad, sparris och ett majsbaserat alternativ med olivolja.

4. Müslikakor

Var försiktig med müslikakor. Även om de verkar vara ett hälsosamt mellanmål och kalorisnåla, är de inte det. Precis som granola har kommersiella müslikakor ett stort antal kalorier. Du bör inte äta för många. Dessutom innehåller de ohälsosamma fetter samt raffinerade sockerarter och hydrogenerade oljor. På grund av detta är det bättre om du undviker dem.

5. Fullkornsbröd

Fullkornsbröd

Tro inte att du äter färre kalorier för att du väljer fullkornsbröd istället för vitt brödFullkornsbröd har samma antal kalorier som vitt bröd. Skillnaden är hur mycket fiber de ger oss. Detta element främjar bättre matsmältning, men inget annat.

 

6. Sportdrycker

Sportdrycker är perfekta för idrottare. Detta beror på att de ger dem salter och mineraler som de förlorar under intensiv träning. Men mängden sockerarter i dessa drycker ger dem ett högt kaloriinnehåll. Undvik dem eller leta efter sockerfria varianter.

7. Ättiksgurka

Gurkor

Gurkor är till stor hjälp vid bantning. Ättiksgurka är det dock inte. Detta beror på att det innehåller en stor mängd natrium (med andra ord salt). Salt är inte bara dåligt för din hälsa. Det gör också att du ansamlar vätskor och börjar svälla.

8. Torkade bananer

Banan är en frukt med hög sockerhalt. Som du vet är det mycket sunt att äta frukt. Det finns dock vissa som du bör undvika om du vill gå ner i vikt. Så är fallet med torkade bananer som du hittar i fruktblandningar.

9. Livsmedel att undvika: smoothies

Kanelshake

 

Alla smoothies är inte nyttiga. Du måste vara mycket försiktig med dem. Detta är detsamma som med torkade bananer. Om du vill äta frukt är det bättre att äta dem hela. Vissa smoothies blandas med sötningsmedel eller stora mängder socker. Detsamma gäller livsmedel som yoghurt eller glass.

  • Om du vill dricka smoothies, gör dem själv. Företrädesvis bör de vara avgiftande och du bör använda frukt som grund.
  • Om du vill få en riktigt hälsosam smoothie, lägg inte till socker, grädde, choklad eller något liknande.

Dessa är alltså livsmedel att undvika när du går på en diet.

 
  • Boulton, J., Hashem, K. M., Jenner, K. H., Lloyd-Williams, F., Bromley, H., & Capewell, S. (2016). How much sugar is hidden in drinks marketed to children? A survey of fruit juices, juice drinks and smoothies. BMJ Open. https://doi.org/10.1136/bmjopen-2015-010330