9 hälsosamma vanor du kan utföra på 5 minuter

januari 5, 2017
Att inkludera dessa hälsosamma vanor i din dagliga rutin kommer tillhandahålla dig med bättre välmående och mer energi, så att du kan tackla dagen med engagemang och självsäkerhet.

När vi pratar om hälsosamma vanor tänker vi på ansträngande aktiviteter, såsom att ta en löprunda, äta mindre eller gå upp tidigare.

Att leva ett hälsosammare liv betyder inte på något sätt att du måste lida, ge upp vissa saker eller göra drastiska förändringar. Allt det betyder är faktiskt att du ska vara medveten om vad du behöver för att få dig själv att må bättre.

Vidare kanske du överraskas av att små förändringar ibland kan resultera i stora inre förändringar, kapabla att generera välmående och bättre balans.

Idag föreslår vi något väldigt enkelt: följ dessa nio hälsosamma vanor varje dag; de tar bara fem minuter.

1. Hälsosamma vanor: frukt till frukost

Ibland har vi inte tid eller så vill vi ha något sötare: kaffe och en munk, varpå vi rusar ut genom dörren.

  • Det räcker inte, och du kommer troligtvis känna dig hungrig igen efter en halvtimme och dessutom få huvudvärk. Så tvivla inte på det här: den första hälsosamma vanan är att inkludera frukt i frukosten.
  • Frukt är rika på fytokemikalier, näringsämnen, vitaminer, fibrer… och de är mättande. Så tveka inte att äta ett äpple, ett päron, citronsaft, några vindruvor eller vilken frukt som är i säsong för tillfället, varje dag.

2. Planera din dag positivt

När du vaknar på morgonen är det första du tänker på förpliktelser: jag måste göra det, köpa det, skicka något, få något annat gjort… Alla vet vi att förpliktelser är en del av vår dagliga rutin och att de måste planeras väl. Men det är även viktigt att tänka på vad ”jag förtjänar”.

  • Jag förtjänar att vila ett par timmar vid dagens slut.
  • Jag förtjänar att vara lugn och avslappnad någon gång under dagen.

Så kom ihåg: försök att planera din dag med balans mellan förpliktelser och dina personliga behov.

avslappnad kvinna

3. Stretchning i fem minuter

Hitta en stund under dagen för att stretcha i fem minuter. Det är en mycket liten tidsinvestering som din kropp kommer uppskatta.

Upptäck: Stretchrutin mot ryggsmärta på 8 minuter

Sitt på en stol med ryggen rak.

  • Rotera huvudet långsamt, först åt ena hållet och sedan åt det andra.
  • Lyft sedan en axel och gör små rotationer. Gör samma sak med den andra.

Väldigt lätt och avslappnande.

4. Rör på dig i fem minuter

Din kropp behöver rörelse. Du kanske tänker: ”Men jag gör redan saker hela dagarna!”

Våra kroppar behöver trots det aerobisk träning. Att vara på benen hela dagen eller shoppa är inte att ha rört på sig tillräckligt:

  • Gå uppför trappor.
  • Gå snabbt.
  • Dansa i fem minuter.

5. Ett hälsosamt inköp om dagen

Det här är en av de bästa hälsovanorna vi kan göra varje dag. Varje dag ska vi göra ett hälsosamt inköp. Det handlar om att lite i taget internalisera att vi måste äta bättre – nyttigare.

  • Istället för vitt bröd köper du fullkornsvetebröd.
  • Istället för läsk köper du en flaska vatten.
  • Om du har sötsug köper du en frukt.
  • När du går hem och ser en matbutik med ekologiska varor köper du frukt och grönsaker som skördats på ett nyttigare sätt.

6. Skäm bort dig, få dig själv att må bra

Kanske är du den typ av person som bryr sig om andra. Du kommer alltid hem med en överraskning eller gåva till dina barn eller din partner. Dessa är ädla och positiva vanor, men tänk på saken… när var senaste gången du skämde bort dig själv? Allt du behöver är fem minuter.

  • Köp något litet som ger dig njutning och gör dig glad: en bok, en klänning, musik.
  • Köp en glass, en dricka eller en kaffe på ditt favoritställe.
  • Ta av dig skorna och promenera på stranden. Låt fötterna känna värmen från sanden och fukten från havet.
kvinna med kaffe

7. Utöva bestämdhet: säg vad du tycker

En av våra mest hälsosamma vanor är att dagligen vara uppriktiga, säga sanningen och etablera gränser som skyddar oss från själviska personer och dålig energi.

Upptäck: Giftiga familjer: Problem de kan orsaka

Lite i taget kommer du inse att det som är positivt för din hälsa och ditt välmående är i linje med vad du känner, tänker och gör.

8. Krama någon du älskar

Det här tipset kan göra så mycket för din hälsa att det är fritt fram att låta kramen vara i mer än fem minuter. Det finns ingen anledning att inte göra det. En kram förstärker band, lindrar stress, bidrar till välmående och förbättrar självkänslan.

kramande par

9. En varm 5-minutersdusch

Det finns inget bättre sätt att avsluta dagen än med en varm 5-minutersdusch som tvättar bort gifter och smuts, gör muskler avslappnade och lindrar spänningar – du kommer släppa ut en lättnadens suck efter en hård dags arbete.

Som du kan se är dessa hälsosamma vanor väldigt lätta att börja med, och de kräver få uppoffringar: bara viljan och en tydlig önskan att må bättre.

Vill du börja idag?

  • Light, K. C., Grewen, K. M., & Amico, J. A. (2005). More frequent partner hugs and higher oxytocin levels are linked to lower blood pressure and heart rate in premenopausal women. Biological Psychology. https://doi.org/10.1016/j.biopsycho.2004.11.002
  • McHugh, M. P., & Cosgrave, C. H. (2010). To stretch or not to stretch: The role of stretching in injury prevention and performance. Scandinavian Journal of Medicine and Science in Sports. https://doi.org/10.1111/j.1600-0838.2009.01058.x
  • Parker-Pope, T. (2011). Go Easy on Yourself, a New Wave of Research Urges.