9 Bra Exempel på Antidepressiv Mat

Antidepressiv mat

Depression är en allvarlig och tyvärr vanligt förekommande sjukdom som kan få en person att uppleva sorg, förtvivlan, lågt självförtroende och en brist på intresse för det sociala livet. Denna sjukdom är främst en produkt av genetiska faktorer, men orsakerna kan också vara sociala och emotionella hos individen.

Det har gjorts många studier angående depression i försök att hitta behandlingar. Bland de studier som har gjorts har det visat sig att det finns viss typ av antidepressiv mat som hjälper till att motverka depression och ångest och som ger väldigt bra resultat. Härunder kommer vi att berätta för dig om antidepressiv mat som du kan äta ifall du känner dig nere.

Melass

Denna mat formas av sackaros som inte har kristalliserats. Den är rik på uridin, en av enheterna i DNA och kan boosta den energiformande processen hos cellerna för att motverka depression. Vi rekommenderar dock att man äter melass med måtta eftersom det är socker.

Blå Fisk

lax

Fisk som lax, sardiner, tonfisk och ansjovis är matprodukter med ett högt innehåll av omega-3 fettsyror. Dessa syror är välkända för sina egenskaper och fördelar när det kommer till att motverka hjärtsjukdomar och reducera nivåerna av triglycerider och förhindrar att blodproppar uppstår. Utöver detta har denna typ av mat visat sig hjälpa med att motverka depression och stress, vilket är anledningen till att den rekommenderas.

Sockerbetor

Betor som används för att utvinna socker är precis som melassen en mat rik på en substans som kallas uridin. Uridin ökar nivåerna av cytidin i hjärnan, vilken tros påverka dopamin, som tros påverka humöret.

Soja

mjölk

Det har blivit populärt att konsumera soja tack vare de studier som har visat att det är en matvara som är rik på egenskaper som är fördelaktiga för din hälsa. Detta vegetabiliska protein kommer från många produkter som låter konsumenten dra nytta av dess fördelar och njuta av den utan problem. Dessa produkter tenderar att vara rika på aminosyror, som har en låg nivå av mättat fett och inte innehåller kolesterol.

Soja innehåller omega-3 fettsyror som, förutom att ha fördelar för ditt hjärta, även är bra för att motverka depression.

Valnötter

nötter

Valnötter innehåller mycket alfa-linolensyra, en av komponenterna i omega-3 fettsyror. Vi rekommenderar att man tuggar valnötter för att motverka depression. Deras egenskaper är fördelaktiga för detta problem och de är även bra för att skydda hjärtat.

Brunt Ris

Brunt ris innehåller vitamin B1 och B3 och är perfekt som antidepressiv mat. Den innehåller även folsyra och är en antidepressiv mat med ett lågt glykemiskt index. Då den har en låg nivå av socker förhindrar detta ris att ditt blodsocker blir lågt och de humörsvängningar som kan uppstå

Öljäst

öljäst

Denna mat är rik på vitaminerna B1, B2 och B3. Den innehåller även 16 aminosyror som är väldigt fördelaktiga för att stärka ditt nervsystem.

Havre

Detta är en antidepressiv mat som innehåller folsyra och vitamin B1 och B6. Detta hjälper matsmältningssystemet och förhindrar även att ditt blodsocker blir lågt, vilket orsakar starka humörsvängningar och irritation.

Kål

brysselkål

En studie från ‘American Association for Cancer Research’ har visat att detta är en antidepressiv mat som är rik på vitamin C och folsyra,  som båda hjälper till att motverka stress, olika hjärtsjukdomar och olika typer av cancer.

Kakao som Antidepressiv mat

Detta är en antidepressiv mat som är välkänd för sina egenskaper när det gäller att motverka depression. Precis som valnötter och melass innehåller denna mat selen, vilket hjälper till att kontrollera humöret, stärka din hjärna och motverka åldrande. Du bör inte missbruka detta, men det har visat sig att det är väldigt fördelaktigt för din emotionella och fysiska hälsa att äta ren choklad.