8 tecken på att du inte dricker tillräckligt med vatten

Om du känner igen några av dessa tecken bör du självfallet börja dricka mer vatten - men drick ändå med måtta så du inte stör balansen i kroppen.

Det uppskattas att runt 70 % av kroppen består av vatten, och att det är därför du inte klarar dig mer än en vecka utan just vatten innan du börjar riskera ditt liv.

Denna livsviktiga vätska spelar en avgörande roll i både kroppens metabolism och katabolism. Dessutom är vatten viktigt för att ditt hår, din hud och dina naglar ska må bra.

Problemet är bara att ibland ger man inte kroppen tillräckligt med vatten, och det leda till allvarliga fysiska och psykiska åkommor.

Självklart är törst det mest uppenbara tecknet på uttorkning, men det finns även andra starka signaler som varnar dig när vätskenivåerna blir farligt låga.

Känner du till dem?

1. Urinering sker mer sällan

2-urinary-habits

En hälsosam person urinerar genomsnittligen mellan sex och sju gånger om dagen. Det kan variera från person till person, och beroende på hur mycket vätska de får i sig varje dag.

Om du bara urinerar två till tre gånger om dagen är det viktigt att du antingen dricker mer vatten, eller om du redan gör det: talar med en läkare.

Att dricka för lite vatten kan både skada njurarna och leda till andra allvarliga svårigheter.

2. Regelbunden huvudvärk

Regelbunden huvudvärk kan bero på en obalans i dina kroppsvätskor.

Vatten är en nödvändig del av det din kropp behöver för en hälsosam blodcirkulation och för att balansera din kropps inflammationsförsvar.

När du får huvudvärk på grund av uttorka är smärtan vanligtvis som värst när du rör på dig.

De som inte dricker tillräckligt med vatten brukar uppleva en kraftig spänning när de försöker röra sig för fort eller träna. Det kan handla om vardagsaktiviteter som att gå upp och ner för trappan.

Om du tror att din huvudvärk härstammar från vätskebrist: drick mer vatten, helst sådant som innehåller saltmineraler.

Läs även denna artikel: Myntate för att lindra huvudvärk och magont

3. Torr mun

3-dry-mouth

En torr mun är mycket vanligt när din kropp inte får tillräckligt mycket vätska för att kunna stötta salivproduktionen.

Risken med det är att pH-värdet i din mun blir obalanserat, vilket kan leda till infektioner i munhålan och halsen.

Om du lider av detta problem är det viktigt att du försöker ha en vattenflaska nära till hands så ofta som möjligt, och använder återfuktande krämer för läpparna.

4. Förändringar i urinfärgen

Förändringar i urinfärgen är alltid en tydlig varningssignal på att du är uttorkad, speciellt när denna förändring medföljer en ovanligt stark lukt.

När du inte dricker tillräckligt med vatten får dina njurar svårt att avgifta kroppen, och det kan ändra färgen på ditt urin.

Om ditt urin är mörkt eller ”molnigt” bör du tala med en läkare för att försäkra dig om att det inte handlar om kronisk uttorkning eller njursjukdom.

För att lösa detta bör du progressivt öka din dagliga konsumtion av vatten. Att dricka stora mängder vatten, allt på samma gång, kan dock ge andra problem.

5. Utmattning

4-tiredness

Vätskebrist hindrar syre från att nå din kropps celler, vilket kan orsaka allvarliga episoder av kronisk utmattning.

Vissa tror att det går att motarbeta med kaffe eller energidryck, men det överbelastar levern och kan göra problemet värre i framtiden.

För att undvika det bör du hålla kroppen vätskebalanserad med ett glas varmt vatten varje morgon.

6. Muskelkramp

Att inte dricka tillräckligt mycket vatten kan, förutom att leda till uttorkning, även påverka mängden elektrolyter i din kropp.

Det betyder att alla kalium-, kalcium- och magnesiumhalter i din kropp sjunker, vilket orsakar kramper och muskelsmärtor.

7. Förstoppning

5-constipation

Daglig förbrukning av vatten är viktigt för att hålla dina tarmar vid goda vätskenivåer och förhindra förstoppning.

Om ditt vätskeintag är mycket lågt får du ofta problem med matsmältningssystemet, vilket gör att avföring kan fastna i grovtarmen.

För att undvika det rekommenderas vi att du dricker sex till åtta glas vatten om dagen, och äter frukter och grönsaker rika på fibrer.

Se även: Naturliga avkok mot förstoppning

8. Torr hud

För att huden inte ska bli uttorkad, och få slätare hud rent generellt, behöver du mer än enkla hudkrämer och serum.

Ditt daglig vattenintag förebygger förändringar i dina naturliga oljehalter, förhindrar torrhet och hjälper till att eliminera gifter som snabbar upp åldringsprocessen.

Om du tror att din hud inte producerar tillräckliga mängder oljor kan det vara ett tecken på att du är uttorkad och behöver dricka mer vatten.

Sammanfattningsvis förlitar sig många av kroppens funktioner på ett hälsosamt vattenintag. Att inte få i sig tillräckligt kan leda till både sjukdom och andra oönskade konsekvenser.

Det är viktigt att se till dessa symtom på en gång för att inte riskera allvarligare åkommor och sjukdomar.

Spara