8 anledningar till varför magen ackumulerar fett

Visste du att sömnbrist kan påverka vikten? Genom att inte sova ordentligt minskar hormonnivåerna som skickar din kropp en mättnadssignal för att kontrollera din hunger.
magen ackumulerar fett

De flesta av oss kämpar varje dag mot bukfett för att det är lätt att samla på sig och svårt att bli av med. Magen är ett av de områden där kroppen har en tendens att bara bli större och större, och när det går för långt kan det påverka hälsan.

Olika undersökningar har visat att bukfett, utöver att sänka vårt självförtroende, även kan minska vår bendensitet samt sätter oss i farozonen för osteoporos och astma.

Av dessa anledningar är det viktigt att lära känna anledningarna till varför magen ackumulerar fett för att vi ska kunna hitta en bra lösning.

Genetik

magen ackumulerar fett

Forskare vid Sanford Burnhamns Institut (USA) bevisade att kroppsfett har en genetisk komponent. Andra studier har också pekat på att genetik påverkar hur snabbt vi känner mättnad.

Vissa har därför på grund av sin genetik en tendens att äta mer och ackumulera mer bukfett. Om det är många i din familj som har mycket fett runt magen kan det därför vara lättare för dig att ackumulera extra bukfett.

Att inte sova tillräckligt

De som inte sover tillräckligt tenderar att konsumera mer kalorier och ha mer bukfett. Sömnbrist minskar nivåerna av hormonet leptin och ökar nivåerna av hormonet grelin, vilket orsakar viktökning.

Det har enligt studier visat sig att de som bara sover 6 timmar per natt löper en 27% större risk att drabbas av fetma jämfört med de som sover runt 9 timmar.

Stress

Utöver dålig sömn kan också stress orsaka hormonförändringar som kan leda till viktökning. Enligt nutritionisten Patricia Ramírez stimulerar stressituationer adrenalinkörtlarna för att frigöra adrenalin och kortisol. Då kortisolnivåerna ökar främjas ackumulering av fett i kroppen, speciellt vid magen.

Ingen träning

magen ackumulerar fett

Träning är ett av de bästa sätten att hålla metabolismen aktiv och bränna fett. Undersökare vid John Hopkins University i Baltimore (USA) visade att träning är nyckeln till att nå eller bibehålla din idealvikt. Att träna hjälper till att bränna fett och är det bästa sättet att få en bra kardiovaskulär hälsa.

Dålig kost

Livsmedel rika på kolhydrater och fett är en annan anledning till ackumulering av bukfett. Affärerna är fulla av ohälsosamma produkter som vi bör lära oss att identifiera. Bland de livsmedel som kan orsaka fetma hittar vi:

  • Bearbetade livsmedel
  • Mjöl
  • Sötsaker
  • Friterat
  • Läsk

Du bör därför planera din kost och äta mer frukter, grönsaker, magert kött och dricka mycket vatten.

Att dricka för mycket alkohol

Att dricka för mycket alkohol kan göra att du går upp i vikt eftersom det helt enkelt bara är flytande kalorier.

I en studie som publicerades i tidskriften European Journal of Clinical Nutrition visade det sig att om du konsumerar för mycket alkohol kan det öka bukfettet med 50%.

Mediciner

magen ackumulerar fett

Vissa mediciner kan orsaka viktökning om de konsumeras under en längre tid. Bland dessa mediciner hittar vi receptbelagda läkemedel för diabetes och även humörproblem, migrän, hypertoni, steroider och hormonterapier.

Det är värt att nämna att dessa inte alltid orsakar viktökning, utan det beror på varje persons kropp.

Att småäta

Även om det är bra att äta flera gånger om dagen rekommenderas  inte att du småäter exempelvis snacks. Att småäta mat som pommes, kakor och sötsaker mellan måltider ökar kaloriintaget och bukfettet.

Vad kan du göra om magen ackumulerar fett?

magen ackumulerar fett

Oavsett orsaken så är det mycket viktigt att du arbetar förebyggande för att undvika hälsoproblem. Nycklarna till att motverka bukfett inkluderar:

  • Lämplig kost
  • Kardiovaskulär träning och lokaliserad träning
  • Sov minst 8 timmar varje natt
  • Drick mycket vatten
  • Avgifta kroppen
  • Undvik alkohol
  • Tugga maten ordentligt