Kontrollera hypertoni med naturliga kurer

Lär dig om de naturliga kurer och näringsvanor som du kan använda för att hälsosamt kontrollera hypertoni och förbättra din generella hälsa. Missa det inte!

Hypertoni har blivit ett stort problem under de senaste åren, och framförallt i västvärlden där våra livsstilar karaktäriseras av dåliga vanor såsom stillasittande och dåligt näringsintag.

Hypertoni är i sig självt ett problem, men de konsekvenser som det har på kroppen är ännu värre. Varför? Eftersom det sätter onödigt tryck på blodcirkulationen genom våra organ (såsom hjärtat och njurarna) samt artärer i armar och ben, vilket kan orsaka komplikationer. Tänk dig vatten som flödar med alltför stort tryck som rören ifråga inte kan hantera – detta är vad som händer i en kropp med hypertoni.

Trots att farmaceutiska behandlingar är otvivelaktigt nödvändiga för att kontrollera vissa typer av hypertoni, såsom essentiell hypertoni (orsakas av problem med produktionen av essentiella kemikalier. Andra typer av hypertoni orsakas dock av dåliga vanor och kan därför undvikas.

Här är därför vår plan: Vi ska presentera en serie dietära och näringsrelaterade regler är effektiva och naturliga kurer för att bekämpa och reglera högt blodtryck.

Först: Hur kan du kontrollera din diet?

Äpple

Äpplen är ett naturligt sätt att hjälpa till att sänka ditt blodtryck och på så sätt effektivt kontrollera hypertoni.

Vissa generella regler som du måste följa i din dagliga diet är:

  • Inkludera mer kalcium i din diet
  • Öka mängden kalium du konsumerar
  • Minska ditt saltintag
  • Minska mängden alkohol du konsumerar (man har nyligen bevisat att det inte finns någon sanning i tron att ett måttlig intag (”ett glas vin om dagen”) kan förebygga eller minska blodtrycket)
  • Att kontrollera din diet är fundamentalt, framförallt för personer som är överviktiga eller lider av fetma. Om du är en av dessa personer så ska du försöka ha en diet som är låg i kalorier:

o Undvik godis, grädde, fabrikerad  mat, kakor, sötsaker, såser

o Minska mängden mättat fett du äter (hittas i rött och fett kött, härdad ost och helmjölk)

o Ät mer frukt, grönsaker, bönor, nötter och spannmål (helst fullkorn eftersom det är högt i fibrer och lågt i socker)

o Ta 2-3 matskedar olivolja om dagen (du kan även använda moringafröolja i mindre mängder, men de är svåra att hitta i västvärlden)

Hur kan du öka ditt kalciumintag?

Broccoli

Broccoli är rik i vitamin C och dietära fibrer. Den har även flera näringsämnen som bekämpar cancer.

Eftersom du inte vill gå upp i vikt eller äta för mycket fett så bör du fokusera på vad du äter:

  • Frukter och grönsaker: Spenat, grönkål, lök, vattenkrasse, tistel, mangold, rovor, broccoli och moringa. Det är viktigt att komma ihåg att moringa (oavsett om du konsumerar bladen eller moringafröolja) har kalciumnivåer som är fyra gånger högre än mjölk.
  • Legymer: Vita bönor, kikärtor och linser.

Hur kan du äta mer kalium?

Banan

Bananer är rika i fibrer, kolhydrater, kalium, vitamin A och C samt tryptofan.

Du bör alltid försöka äta minst två eller tre frukter om dagen (bananer är ett bra alternativ) för att optimera ditt blodtryck.

Vidare så kan konsumtion av moringa ge dig tre gånger så mycket kalium som bananer.

Vidare: vilka naturliga kurer kan du ta och hur mycket?

Oliv

Att konsumera olivolja regelbundet kan hjälpa dig med hypertoni och andra hälsoproblem.

Vissa av kurerna du kan använda för att bibehålla total kontroll över ditt blodtryck hittar du nedan:

  • I västvärlden så är oliver välkända för sin förmåga att sänka blodtrycket, och att konsumera olivolja är väldigt starkt rekommenderat. Du kan även inkludera olivblad i din mat eller ta dem malda som ett tillskott. Mängden du bör äta beror på olivernas kvalitet.
  • I Indiens traditionella ayurvedamedicin så används ofta moringafröolja eftersom den är bättre än till och med olivolja. Precis som med olivolja så beror det rekommenderade intaget på kvalitén.
  • Vitlök kan, förutom att minska blodets kolesterol, även vidga artärerna (tänk dig att ”rörens” kapacitet ökas) och förebygga att blodproppar bildas, vilket i sin tur även kan minska hypertoni. Det är bäst att äta rå vitlök, och mängden nu bör sikta på är en klyfta rå vitlök om dagen. Du kan även ta vitlökstillskott.
  • Gingko biloba är ett kraftfullt kärlvidgande medel, vilket även gör det till ett av de bästa tillskotten att ta för att förbättra cirkulationen. Liknande så kan det förebygga att plack byggs upp i artärerna, vilket gör att blodet kan flöda mer ohindrat. Den normala dosen är 30-40 mg av dess extrakt och tas tre gånger dagligen.
  • Avkok på havtorn. Häll en kopp kokande vatten över två teskedar vita havtornsblommor och låt det dra i 25 minuter. Den bästa dosen är en kopp tre gånger dagligen.
  • Du kan även använda taggannona, och den optimala dosen är 500 mg 1-2 gånger dagligen.

Slutsats: hypertoni är en kamp på flera fronter

Flera naturliga mediciner kan hjälpa dig att minska blodtrycket, varav många inkluderar små ändringar i dina dagliga vanor. Istället för att sitta still så är det bra att motionera och främja kardiovaskulär hälsa. Vad betyder detta? Att du utöver att ändra din diet (neuropatisk medicin) även måste träna regelbundet, till exempel genom promenader, vandring, cykling etc.

Fysisk aktivitet konsumerar energi och kalorier i din kropp vilket främjar ökad produktion av vissa hormoner som hjälper till att kontrollera ditt blodtryck och som kan rena kroppen från förhöjda urinnivåer (diures).

Kom ihåg att personer som genomgår medicinsk behandling av hypertoni aldrig bör pausa eller sluta med denna behandling om det inte rekommenderas av en specialist. Trots att naturliga behandlingar kan hjälpa så ska de aldrig ersätta farmaceutisk behandling i allvarliga fall av hypertoni.