Naturlig kur för att sova bättre

Att somna kan ibland vara svårt, och att inte sova bra kan faktiskt bli en daglig åkomma. Att sova bra är en av de viktigaste vanorna för att bibehålla god fysisk och känslomässig hälsa, men moderna livsstilar, distraherande elektronik och andra orosmoln kan försämra din sömnkvalitet.

Många av oss inser det inte, men sömnproblem drabbar även barn. Vi kan ibland tro att de somnar på en gång som små änglar när vi nattar dem, men ofta är det raka motsatsen. Låt oss ta en titt på några naturliga sätt att sova bättre.

Hur kan jag sova bättre?

Sovande-barn

För att bekämpa sömnproblem hos både vuxna och barn är det viktigt att ändra våra kvällsvanor.

  • Ät middag minst två timmar innan du går och lägger dig: Många begår misstaget att äta innan de går och lägger sig, utan att bry sig om att kroppen inte har tillräckligt med tid för att ordentligt smälta maten. Det är mycket bättre att äta något lätt minst 2-3 timmar innan du går till sängs; det ger kroppen tid att smälta maten och hjälper dig undvika störningsmoment när du sover.
  • Undvik stimulanter: Att dricka alkohol, te eller kaffe samt att röka kan direkt orsaka sömnproblem eftersom de innehåller stimulanter.
  • Undvik att använda surfplattor, mobiler och annan elektronik innan du går till sängs: Om du vill sova och vila bättre bör du undvika surfplattor, mobiltelefoner, TV-apparater och andra elektroniska enheter. Flera studier har funnit kopplingar mellan dessa enheter och sömnproblem. Experter rekommenderar att man undviker dem minst en timme innan läggdags.
  • Ta ett avslappnande bad: Ett varmt bad med eteriska oljor med avslappnande egenskaper kan hjälpa dig sova bättre.
  • Avkok: Att dricka avkok kan också förbättra din sömnkvalitet. Vissa avkok har avslappnande egenskaper som hjälper dig sova bättre och förebygger sömnlöshet. Några av de mest rekommenderade avkoken inkluderar: kamomill, mynta, passionsblomma, lind, citronmeliss, verbena och timjan, bland andra. Vilken ört du än väljer kokar du bara 25 cl vatten och tillsätter några blad eller blommor. Låt det brygga i 5 minuter och drick 20-30 minuter innan du går till sängs.

Eterisk oljebehandling för bättre sömn

Eterisk-olja

Med ovan nämnda rekommendationer i åtanke är ett bra sätt att sova bättre att bereda denna salva med eteriska oljor med avslappnande egenskaper, eftersom den hjälper dig förbättra din sömnkvalitet.

Ingredienser

  • 7 cl kakaosmör
  • 7 cl kokosolja
  • 20 droppar eterisk lavendelolja
  • 12 droppar eterisk kamomillolja
  • 10 droppar eterisk eukalyptusolja

Beredning

  • I en liten kastrull använder du ett vattenbad för att smälta kakaosmöret med kokosoljan.
  • Låt stå i tio minuter och tillsätt sedan de eteriska oljorna.
  • Låt blandningen stå i kylskåpet i några timmar. Den är färdig när den har fått en krämig konsistens.

Applicering

Bebisfötter

  • Ta en liten mängd av salvan och massera varsamt fötterna innan du går till sängs. Massagen hjälper dig slappna av och somna snabbare.
  • Sätt på dig bomullsstrumpor och gå omedelbart till sängs.

Kom ihåg!

Denna naturliga produkt är ett av många alternativ för att bekämpa sömnproblem och sova bättre. Eftersom den är naturlig och inte giftig kan den användas på barn som är fem år eller äldre. Den är dock inte ett botemedel för kroniska sömnproblem, som istället måste behandlas av en specialist. Det är väldigt viktigt att tala med en läkare om du lider av återkommande sömnproblem.