7 utmärkta sätt att ta hand om levern vid frukosten

februari 24, 2019
Vi kan främja leverfunktionen och stimulera avgiftning genom att äta en frukost som tillhandahåller alla viktiga näringsämnen. Havregryn är utmärkt att starta dagen med.

Föreställ dig din lever en stund. Det är det största organet i kroppen och väger 1 – 1,3 kg. Den rymmer runt 13% av kroppens totala blodmängd och utför fler än 500 funktioner. Men vad gör du för att ta hand om levern varje dag?

Om du någonsin drabbats av någon form av leversjukdom vet du hur det påverkar din livskvalitet. Trötthet, dålig matsmältning, svaghet, gulsot, buksmärta, vätskeretention, mm. Vi lever våra liv med fokus på världen utanför. Pressen och oron från omgivningen påverkar sakta men säkert våra kroppar negativt, speciellt organen på insidan som vi tar för givet.

Vad vi föreslår idag är något väldigt enkelt, hälsosamt och verkligen intressant: att ta hand om levern med frukosten. Det låter detta fantastiska organ påbörja dagen på bästa möjliga sätt.

Vi ska förklara närmare.

1. Kaffe till levern? Ja tack

kaffe på morgonen

Det är sant. Om du någonsin undrat över om kaffe är bra för din hälsa eller inte, så är svaret ja. Enligt en studie från 2015 som utfördes av forskare vid Edinburghs och South Hamptons universitet i Storbritannien kan två koppar kaffe om dagen minska risken för att utveckla leversjukdom.

  • Kaffe minskar tack vare sina antioxidanter närvaron av enzymet gamma-glutamyltransferas (CGT) i blodet. Detta enzym är en biomarkör som används för att upptäcka cirros.
  • Det minskar även dåligt kolesterol, LDL, och bekämpar inflammation i levercellerna.

Kaffe har en skyddande effekt på din leverhälsa.

Det får dock inte missbrukas; en kopp på morgonen räcker för att väcka dig och optimera leverfunktionen för den kommande dagen.

Upptäck: 5 frukter för hälsosam viktminskning och hur man äter dem

2. Vitlök till frukost

På vår sida pratar vi ofta om fördelarna med att äta vitlök på tom mage. Om du vill ta hand om levern ska du inte ignorera denna hälsosamma vana. Det är verkligen bra för dig.

  • Tack vare svavelföreningarna i vitlök får kroppen hjälp att bli av med gifter.
  • Vitlök innehåller höga koncentrationer av allicin och selen – två naturliga beståndsdelar som bekämpar inflammation och främjar kroppens naturliga avgiftning samt metaboliska processer.

3. Rostat bröd med extra jungfruolivolja

Rostat fullkornsbröd är gott, nyttigt och väldigt vanligt runt Medelhavet.

  • Välj ett fullkornsbröd, såsom råg, och rosta efter behag.
  • Droppa lite extra jungfruolivolja på det och njut. Din lever kommer tacka dig för fettsyrorna, speciellt oljesyran, som hjälper till att minska mängden LDL-kolesterol och vidgar artärerna.
  • Den kraftfullaste beståndsdelen i olivolja är utan tvekan hydrofilextraktet, som är utmärkt för att läka och regenerera leverceller.

4. Grapefrukt

grapefrukt på skärbräda

Välj blodgrapefrukt, de är rikare p lykopen – ett karotenoidpigment med oxidativ verkan som är kraftfullare än vitamin A och C, som också hittas i denna frukt. Grapefrukt hjälper dig att eliminera gifter och till och med reparera inflammerade leverceller med sina fettsyror. Det uppnås med en flavonoid som kallas naringenin.

5. Havregryn för fettlever

Havregryn är en typ av spannmål du alltid bör äta till frukost. Det är väldigt näringsrikt och dessutom rensande. Tack vare sina aminosyror kan det hjälpa till att stimulera lecitinproduktionen i levern.

  • Lecitin är en fantastisk, organisk substans som hjälper till att rensa bort gifter.
  • Havre reglerar blodsockret och tillhandahåller goda mängder vegetabiliskt protein som är perfekta för din leverhälsa.

Upptäck: Avgifta magen med citron- och papayasmoothie

6. Avokado för att ta hand om levern

avokado

Ett spektakulärt val är att bre ut en halv avokado på en skiva rågbröd. Det är inte bara gott, utan också väldigt bra för dig.

  • Avokado är rik på beta-sitosterol – en vegetabilisk beståndsdel som hjälper till att minska kolesterol.
  • Avokado innehåller nyttiga, enkelmättade fetter som hjälper till att minska inflammation och förbättra matsmältningen.
  • Något vi inte får glömma att nämna är att denna härliga, mjuka frukt innehåller stora mängder glutation – ytterligare en substans som är bra när du vill ta hand om levern.

7. Äpplen

Ät dem som du vill: strimlade, skurna i bitar med lite honung och kanel, rullade i nötter och brunt socker, eller bara precis som de är. Välj det som tilltalar dig mest. De är bra för din leverhälsa tack vare sitt höga innehåll av antioxidanter och pektin.

Läs även: 6 vanliga misstag med frukosten

Alla livsmedel på denna lista hjälper dig att ta hand om levern redan vid frukosten. Glöm inte att kombinera dem med lite protein: ägg, kalkonbröst, mm.

Det handlar inte bara om att äta bra, utan om att äta en balanserad kost och undvika fett och tomma kalorier från bearbetade livsmedel och socker.

Din hälsa är värd dessa tips!

Spara

  • Saab, S., Mallam, D., Cox, G. A., & Tong, M. J. (2014). Impact of coffee on liver diseases: A systematic review. Liver International. https://doi.org/10.1111/liv.12304
  • Banerjee, S. K., Mukherjee, P. K., & Maulik, S. K. (2003). Garlic as an antioxidant: The good, the bad and the ugly. Phytotherapy Research. https://doi.org/10.1002/ptr.1281
  • Kawagishi, H., Fukumoto, Y., Hatakeyama, M., He, P., Arimoto, H., Matsuzawa, T., … Sugiyama, K. (2001). Liver injury suppressing compounds from avocado (Persea americana). Journal of Agricultural and Food Chemistry. https://doi.org/10.1021/jf0015120
  • Budak, N. H., Kumbul Doguc, D., Savas, C. M., Seydim, A. C., Kok Tas, T., Ciris, M. I., & Guzel-Seydim, Z. B. (2011). Effects of apple cider vinegars produced with different techniques on blood lipids in high-cholesterol-fed rats. Journal of Agricultural and Food Chemistry. https://doi.org/10.1021/jf104912h