6 perfekta fettförbrännande livsmedel

september 14, 2018
Försök att integrera dessa livsmedel i din kost! Kom ihåg att effekterna inte kommer vara omedelbara, men att äta dem regelbundet kommer att stödja kroppsliga funktioner som krävs för att gå ner i vikt.

Människor som kämpar med övervikt eller fetma är väl medvetna om betydelsen av kost när man försöker gå ner i vikt. Det är sant att du måste hitta en balans mellan vad du äter och dina andra vanor, men dina måltider är en central pelare. Det finns inga ”mirakellivsmedel” som kommer att bränna kroppsfett åt dig. Det finns dock många lågkalorialternativ – fettförbrännande livsmedel som kan öka din ämnesomsättning och förbättra processen.

Det viktigaste att förstå är att om ditt mål är att uppnå en stabil vikt måste din kost vara 100% balanserad, utan näringsrestriktioner eller mycket strikta dietplaner.

Om du kompletterar med vissa fettförbrännande livsmedel, är det dock möjligt att tappa de extra kilona och förbättra både din figur och din hälsa. Vilka är dessa livsmedel? Varför är de så fördelaktiga? Svaren får du i denna artikel!

Våra favoriter bland fettförbrännande livsmedel

1. Havregryn

Havregryn

Den så kallade ”drottningen av spannmål” är en av de mest kompletta livsmedlen som hjälper dig att gå ner i vikt på ett hälsosamt sätt. Näringsämnena i havregryn främjar ”brännande” av fett och förbättrar din matsmältning samtidigt som du känner dig mätt.

Havregryn utmärker sig för dess höga innehåll av kostfiber, ett näringsämne som hjälper dig att eliminera avfallsprodukter från tarmarna.

Den höga koncentrationen av komplexa kolhydrater ökar dina energinivåer och håller din ämnesomsättning aktiv.

Läs också: 6 typer av fetma och deras orsaker

2. Grapefrukt

Grapefrukt

Denna härliga frukt har blivit populär runt om i världen tack vare dess dieteffekter. Den har ett lågt kaloriinnehåll och är rik på vatten, vilket gör att den kan stödja processer som bränner fett.

Grapefrukt innehåller vitamin A och C, vilka båda är antioxidanter som hjälper till att eliminera fett som lagras i kroppen.

Dessutom förbättrar dess fiberhalt din matsmältning och renar tjocktarmen.

Grapefrukt förbättrar bland annat din kropps respons på insulin. Detta är ett hormon som starkt influerar viktökning.

3. Gröna bladgrönsaker

Gröna bladgrönsaker

Gröna bladgrönsaker är idealiska för alla som vill uppnå en hälsosam och balanserad vikt. De innehåller många viktiga näringsämnen som stöder din ämnesomsättning och förbättrar din lymfatiska och matsmältningsrelaterade hälsa.

Den höga koncentrationen av antioxidanter i dessa grönsaker gör dem bra för att bekämpa de negativa effekterna av fria radikaler och kolesterol.

Dessutom, tack vare deras fiberinnehåll, kontrollerar de matsug och påskyndar matsmältningen. Dessutom stärker deras protein din muskelmassa och förbättrar din fysiska prestationsförmåga.

4. Chiafrön

Chiafrön

Vår nästa favorit bland fettförbrännande livsmedel är chiafrön, som är populära i hela världen tack vare deras effekter inom viktminskning. De kommer inte bränna fett åt dig över natten, men att konsumera dem regelbundet är ett utmärkt sätt att bekämpa de extra kilona.

Varje 28-gramsportion ger cirka 12 gram komplexa kolhydrater och 11 gram fiber. Det betyder att de inte bara ger dig energi – de fyller dig också och förbättrar din matsmältning.

Att äta chiafrön till frukost kommer att förbättra din mentala och fysiska prestationsförmåga och minska din önskan att småäta mellan måltiderna.

De innehåller också essentiella fettsyror som hjälper till att eliminera kvarvarande kolesterol.

5. Gröna äpplen

Gröna äpplen
Gröna äpplen har alltid varit en av de mest rekommenderade bland alla fettförbrännande livsmedel. Deras höga näringskvalitet, förutom mycket vatten och få kalorier, gör dem perfekta för vilken diet som helst.

Gröna äpplen är mycket effektiva när man bekämpar fetma eftersom de innehåller mycket C-vitamin, flavonoider och betakarotener. Sammantaget bidrar dessa näringsämnen till att bryta ner fett och förbättra din ämnesomsättning.

Dessutom innehåller gröna äpplen en typ av fiber känt som pektin. Detta reglerar ditt pH och stimulerar matsmältningen.

Se även: 7 proteinrika grönsaker för viktnedgång

6. Selleri

Selleri

Om ditt mål är att bränna fett, är selleri ett av de livsmedel du inte kan sakna i din dagliga kost. Det har antiinflammatoriska, diuretiska och rengörande egenskaper som hjälper dig att uppnå ditt mål.

Selleri innehåller höga doser av C-vitamin, ett näringsämne som hjälper dig att gå ner i vikt eftersom det hjälper till med produktion av noradrenalin, ett hormon som eliminerar fettceller.

Dessutom är det mycket snålt på kalorier. Samtidigt gör dess fiberinnehåll att du smälter maten lättare samtidigt som du sänker kolesterolnivåerna.

Försök att integrera dessa livsmedel i din kost! Kom ihåg att effekterna inte kommer vara omedelbara, men att äta dem regelbundet kommer att stödja kroppsliga funktioner som krävs för att gå ner i vikt.

MER FÖR DIG