6 misstag vid bantning

Att gå hungrig i försök att gå ner i vikt är ett av de värsta misstagen du kan göra. Du behöver upprätthålla en balanserad kost för att gå ner i vikt, och du bör inte glömma att kombinera den med en hälsosam motionsrutin och andra sunda vanor.
Bantning

I en värld där fetma blivit ett av de största hälsoproblemen i de flesta länder finns det en hel del människor som försöker gå ner i vikt, och i många fall begår de misstag som hindrar dem från att lyckas.

Viktminskningsindustrin har vuxit till en av de största i världen. Många företag erbjuder produkter för att gå ner i vikt – produkter som i slutändan många gånger inte ger önskat resultat. Dessa produkter kan ofta hjälpa dig att lättare bränna fett, men detta är inget ”mirakel” som kan ske av sig självt eftersom viktminskning också involverar många andra faktorer.

Ett av de vanligaste felen folk gör när de vill gå ner i vikt är att de begränsar sin viktminskningsplan till en faktor för att de tror att detta kommer ge det önskade resultatet. Vissa följer till exempel en hälsosam kost, men varken tränar eller överväger andra viktiga faktorer. Andra förlitar sig på ”mirakeldieter” som kan ge önskade resultat för stunden, men om de inte följer upp med en hälsosam kost och goda motionsvanor kommer de inte fungera i slutändan. Vill du veta vilka de vanligaste misstagen är vid bantning?

Eliminera kolhydrater

Kolhydrater är den främsta källan till energi och bör aldrig tas bort ur kosten. Det är sant att du kan gå upp i vikt om du äter för många kolhydrater, men om du äter dem utspridda över dagen och i de rekommenderade mängderna kommer du uppnå de önskade resultaten. För att gå ner i vikt utan att eliminera kolhydrater bör du huvudsakligen äta dem under frukost och lunch, vilket gör att du bränner dem under resten av dagen. Det rekommenderas inte att äta dem på kvällen eftersom de då omvandlas till fett.

Det är också viktigt att betona att eliminering av kolhydrater ur kosten kan orsaka några allvarliga hälsoproblem.

Gå hungrig

Många slutar äta, hoppar över måltider eller äter väldigt lite vid varje måltid då de tror att detta är ett bra sätt att gå ner i vikt. Vad de inte inser är att detta är ett av de värsta misstagen man kan göra eftersom det inte bara skapar näringsbrist i kroppen, utan det försämrar också ämnesomsättningen, vilket gör det svårare att gå ner i vikt. Det har visat sig att 5 till 6 små måltider under dagen håller ämnesomsättningen i gott skick, vilket gör det lättare att bränna fett.

Inte dricka vatten

VattenMånga tror på den falska myten att vatten gör att du går upp i vikt eftersom det får dig att behålla vätska. Men studier har visat att det motsatta är sant eftersom dricksvatten hjälper till att öka ämnesomsättningen, förbättra matsmältningen och motverka uttorkning. Salt är vad som leder till att kroppen behåller vätska, vilket är anledningen till att det rekommenderas att du minskar mängden salt i din kost.

Missbruka dieter eller lätta livsmedel

Bara för att produktetiketten nämner orden diet, lätt, fettsnål eller nyttig betyder det inte att detta är 100% sant. Det är sant att dessa livsmedel innehåller mindre fett, socker, kalorier, natrium och kolhydrater. Många inser dock inte att detta bara är procentsatser som kan jämföras med andra livsmedel och att de kan förorsaka viktuppgång precis lika mycket om de konsumeras i överskott.

Bara utföra konditionsträning

HjärtsjukdomAtt bara utföra konditionsträning, som löpning eller cykling, är i allmänhet inte tillräckligt för att gå ner i vikt. Nyckeln till att få bra resultat är att kombinera denna typ av träning med motståndsövningar, vilka kan hjälpa dig att bränna fler kalorier under träningen.

Bara fokusera på bantning

Näring spelar en viktig roll när man försöker gå ner i vikt eller behålla en balanserad vikt. Det är sant att vissa livsmedel hjälper dig att lättare bränna fett tack vare sina egenskaper. På samma sätt ät det sant att vissa dieter gynnar bantning under begränsad tid med goda resultat. Sanningen är att det är viktigt att fortsätta eliminera sockerhaltiga och feta mellanmål när tidsramen för ditt bantningsprogram nått sitt slut. Till exempel finns det dieter som hjälper dig att bränna fett i 1 eller 2 veckor, och det är möjligt att följa dem steg för steg med goda resultat. Men för att dessa ansträngningar  inte ska vara förgäves är det oerhört viktigt att sätta en slutpunkt för dieten och därefter fortsätta äta en hälsosam kost och upprätthålla en hälsosam livsstil för att undvika att gå upp i vikt igen.