5 tips för att lugna sinnet och se saker positivt

januari 6, 2019
Det är viktigt att få lite avstånd från vissa situationer för att se dem mer objektivt och lugna sinnet. Försök att slappna av och lär dig att se saker i rätt perspektiv.

Att leva är inte alltid lätt. Ibland flyger tankarna iväg och drar ned oss i mörkret. Idag delar  med oss av några tips du kan använda för att lugna sinnet när du känner dig överväldigad eller befinner dig i en komplicerad situation.

Tips för att lugna sinnet

Ibland kanske du finner dig själv i så många svårigheter att du har svårt att undvika negativa tankar som drar ner dig. Stress från jobbet, kriser hemma och finansiella förluster är några av de faktorer som kan påverka dig psykologiskt. De kan till och med göra dig deprimerad. Det värsta är att man ofta är för upptagen med att uppfylla sina vardagliga plikter.  Det minimerar tiden du har  åt att lugna sinnet, fokusera och öronmärka tid åt dina känslor.

Eftersom vi varken är robotar eller gjorda av sten kommer det tider när vi når bristningspunkten. En tid då vi äntligen släpper ut undertryckta känslor och oönskade reaktioner. Därför är det viktigt att börja hitta metoder som hjälper dig att lugna sinnet och släpper ut de känslor du samlar på dig inombords. Det kanske inte är så lätt vid första anblicken, men försök att förbättra din attityd och gör allt för att inte låta dina känslor bli ett allvarligare problem.

1. Försök att tömma

Poesi-som-hår

När du tänker på för många saker samtidigt överväldigar du ditt sinne med de otaliga problem du måste lösa. Det gör det svårt att undvika ett negativitet. Även om dessa situationer ibland är ofrånkomliga, försök ägna en minut av din tid till reflektion och meditation. Försök under dessa 60 sekunder att trycka på återställningsknappen, tömma ditt sinne och låta dig börja om från början.

Det hjälper dig att tänka på vad du borde göra, vilket nästan helt garanterat gör dig lugnare än tidigare.

2. Sluta klaga

Ibland är brist på optimism ett direkt resultat av ett negativt sätt att se på saker. Om du börjar tänka på hur du tolkar det som drabbar dig kan du hitta källan till din stress och depression. Med det menar vi att du istället för att klaga ska acceptera din situation som en utmaning och hitta sätt att få ett positivt resultat. Det är normalt att tvingas gå igenom bittra eller svåra tider, men en enkel attitydförändring kan vara ditt största steg framåt.

3. Uttryck dig själv kreativt

En av de bästa terapierna för att lugna sinnet och återställa balansen är att utforska dina känslorna på ett kreativt sätt. Försök att skapa. En teckning, en målning. Du kan även skriva ner något eller utöva någon annan aktivitet som låter dig släppa på trycket på ett eftertänksamt sätt. Det är lätt att glömma hur njutbart det kan vara, men kreativitet är alltid ett alternativ för att må bättre. Det hjälper dig att bearbeta känslor genom att bryta din rutin och ge dig förmågan att förstå och ta kontroll över situationen.

4. Gör en lista över saker du bryr dig om

Känner du dig så nere att du glömmer bort det som motiverar dig? Ibland är det lätt att genom rutin och stress glömma vad man verkligen njuter av. Det gör att man skjuter det man mår bra av åt sidan. Det är utan tvivel en dålig vana eftersom det hindrar dig från att njuta av ditt liv.

Försök att träna ditt sinne på att fokusera på allt det goda som händer omkring dig. Gör en lista över dessa saker och var tacksam för dem samtidigt som du kommer ihåg hur bra de faktiskt är. Lycka är ofta framför näsan på dig, trots att det är svårt att se.

5. Promenera utomhus

Vandra-utomhus

Giftiga människor och giftiga miljöer är saker du måste undvika i så stor utsträckning som möjligt om du vill lugna sinnet. För att göra det snabbt och enkelt kan du prova att ta en promenad utomhus, genom en park eller på landsbygden. Det hjälper dig att stänga av negativa influenser och ger ditt sinne chansen att rena sig självt. Det främjar dessutom en känsla av fridfullhet som lugnar sinnet.

Följ dessa enkla riktlinjer och försök att inte låta negativa saker ta kontroll över ditt liv. Utöva andnings- och avslappningstekniker. Öronmärk tid åt dig själv och lägg de bördor som försöker dränka ditt liv åt sidan.

Spara

Gallant, S. N. (2016). Mindfulness meditation practice and executive functioning: Breaking down the benefit. Consciousness and Cognition. https://doi.org/10.1016/j.concog.2016.01.005

Keenan, B. (1971). The power of negative thinking. Dialogue. https://doi.org/10.1007/978-981-10-3614-9_59

Verplanken, B., Friborg, O., Wang, C. E., Trafimow, D., & Woolf, K. (2007). Mental habits: Metacognitive reflection on negative self-thinking. Journal of Personality and Social Psychology. https://doi.org/10.1037/0022-3514.92.3.526