5 livsmedel du aldrig bör äta igen

Folk frågar ofta vad de bör och inte bör äta: protein efter att ha tränat, vilken typ av ris, fullkorn, fisk eller skaldjur, till exempel. Svaret på dessa frågor är (nästan) alltid detsamma: kanske eller kanske inte. Ibland. Det beror på.

Varför? För att ”alla är annorlunda”, och det som är bra för en person kanske inte är bra för en annan. Allt har att göra med hur mycket du äter. Med det sagt ska vi i denna artikel lista fem livsmedel du aldrig bör äta.

Ej rekommenderade livsmedel

Trots att det är sant att det finns livsmedel som är farligare än andra och att vissa är rekommenderade eftersom de är nyttiga är sanningen att vi inte kan kategorisera mat som ”bra eller dålig”. Det är mat, och varje fall är annorlunda med mer eller mindre kollateral påverkan på hälsan.

De fem livsmedlen du aldrig bör äta

Mat du inte gillar

Du kommer inte gilla varje rätt du får eller som finns på restaurangmenyn, så varför ska du uthärda dem? Mat är vårt bränsle, det är sant, men det är även en njutning som man ska gilla; det är kulinarisk kärlek och upprymdhet. Om det smakar bra, perfekt. Om du inte gillar det, känn dig inte tvingad att äta det. Många ”hatar” vissa livsmedel, men de fortsätter äta dem i tron att det är bra för dem.

Det är inte sant. Om du inte gillar det så är det inte bra för dig. Det kan uppenbarligen ha näringsinriktade fördelar, men det gäller även för de miljoner livsmedel som du verkligen gillar. ”Hälsosam mat” är inte bara ångad broccoli och grillat kycklingbröst. Försök att vara kreativ och gör dina smaklökar glada samtidigt som du håller dig frisk.

Mat som får din kropp att må dåligt

Magproblem

Det kan vara din mage, ditt huvud eller dina leder. Du kanske älskar något, men efter att du ätit det känner du dig uppsvälld, dåsig och generellt obehaglig. Det händer med alla typer av livsmedel och skiljer sig från person till person, oavsett om det gäller vitt mjöl, mjölkprodukter eller kött. Försök att undvika dessa livsmedel till 99%. Den resterande procenten ska du njuta av, men var försiktig så att du inte överdriver. Om du ser på detta undantag som en belöning kommer du njuta av den så mycket mer. Glöm inte att du kommer må dåligt senare om du äter för mycket.

Mat som ger dig skuldkänslor

Du vet precis vad vi talar om. Du spenderar en helg med att bara äta tårtor, brownies, glass, pommes frites, pannkakor, crêpes, sötsaker, tacos… Och du vaknar upp på måndagen med en massiv matbaksmälla och skuldkänslor som inte försvinner även om du bara äter tomater, äpplen och morotssallad under hela veckan.

Självklart inträffar det: du bestraffar dig själv dagarna efter genom att följa en strikt diet som är omöjlig att genomföra. Precis som efter att du blivit berusad lovar du dig själv att aldrig göra det igen (trots att du inte tror på det eftersom du upprepar samma sak veckan därpå).

Att känna skuld på grund av något man äter är hemskt. Det tjänar inget syfte. Att skämmas över att äta är ett ohälsosamt sätt att under en kort tid känna sig missnöjd med sin kropp och tvinga den att äta saker du inte gillar, ”bara för att de är nyttiga”.

Det är inte en rekommenderad teknik av flera anledningar. Först och främst tappar du inte det fett du samlat på dig, och vidare förstår din mage inte vad som händer. Den kan bli känsligare om du äter hälsosamt från måndag till fredag och sedan äter rätter med fetter, tillbehör eller socker under lördag och söndag.

Glass

Om du tenderar att ha fester, gå ut eller beställa hämtmat på helgerna bör du inte äta för mycket. Ha en balanserad diet. Ät inte det som ger dig skuldkänslor eftersom mat trots allt ska vara fantastisk både före och efter att vi ätit den. Om du rensar tallriken och sedan mår dåligt och skäms, var det då verkligen värt det?

Mat du bara inte kan sluta äta

Om det finns ett livsmedel du bara inte kan sluta äta, som du inte kan sluta stoppa i munnen så länge paketet inte är tomt, som du alltid vill äta oavsett vad klockan är, som någon annan måste säga åt dig att ”sluta äta” och som du speciellt har sug efter när det inte finns hemma… då är det ett livsmedel du bör eliminera från din diet.

När du tänker på livsmedel du inte kan sluta äta, som är vanebildande, är det säkert pommes frites, hamburgare och pizza du tänker på. Alla dessa ”maträtter” ändrar det kemiska svaret i hjärnan och kan bli väldigt beroendeframkallande. Med det handlar inte bara om skräpmat; du kan även bli beroende av hälsosamma livsmedel.

Det kan vara jordgubbssylt, din mormors hemgjorda kakor eller en sallad, även om det är mer ovanligt. Om du inte kan sluta äta brysselkål så är det okej!

Mat som inte är mat

Burkmat

Majssirap med mycket fruktos är inte mat. Modifierad majsstärkelse är inte mat. Konstgjorda färg- och smakämnen är inte mat. Cellulosa (trämassa som ofta hittas i riven ost) är inte mat. Propylenglykol? Inte heller mat. Stora matindustrier lägger dock till dem bland sina ingredienser (och många fler).

Dessa ingredienser används för många saker, som att spara pengar åt företaget, hjälpa andra företag, skapa ett beroende hos kunderna, och att använda billigare ingredienser som håller längre, men inte för din hälsa.

Det är bäst att göra sin egen mat med riktiga ingredienser och ekologiska (eller lokala) produkter, samt att använda högkvalitativt djurprotein (gräsutfodrat nötkött utan antibiotika och hormoner, fisk som inte kommer från en odling, kyckling som levt frigående, mm.). Läs på varje etikett och se om det finns ingredienser du inte känner igen, för det är förmodligen inte mat.