5 drycker man bör undvika och nyttiga alternativ

31Vet du hur drycker med socker, lightprodukter, kolsyra, uppiggande ämnen och artificiell fruktjuice påverkar kroppen? Det finns folk som dricker dem varje dag utan att känna till de långsiktiga riskerna för deras hälsa.

I den här artikeln ska vi ta upp fem drycker som man bör undvika och även erbjuda några naturliga och nyttiga alternativ för att få samma resultat utan att skada kroppen.

Drycker med socker

Vitt socker innehåller inga näringsämnen och många näringsfysiologer anser idag att det är ett gift. Det innehåller vad som kallas för tomma kalorier som, förutom att bidra till viktökning, innebär en risk för att utveckla diabetes typ 2 och kan också skada tänderna. Vitt socker gör också blodet surare och minskar mineralhalten i kroppen. Det stjäl mineraler som kalcium, vilket gör att tänderna och skelettet blir svagare varje gång.

Här är några nyttiga alternativ till vitt socker:

  • Råsocker
  • Honung
  • Melass
  • Lönnsirap
  • Agavesirap
  • Fullkornsmelass (ris, korn m.m.)
  • Naturlig fruktsirap (äpple, päron m.m.)

Light-drycker

Lightdrycker kan vara ännu farligare än de drycker som innehåller socker eftersom de innehåller sötningsämnen som för det mesta är aspartam, som kan vara cancerframkallande. Trots att de här ämnena innehåller färre kalorier är de inte ett nyttigt alternativ.

Det bästa alternativet som finns är Stevia

Ett enkelt, lätt och utsökt alternativ är lemonad med stevia. Krossa en ekologisk citron i bitar med färskt vatten i en mixer. Sila det och tillsätt så mycket stevia du vill ha. Om du vill kan du även tillsätta lite mynta eller grönmynta.

Kolsyrade drycker

När man ofta dricker kolsyrade drycker ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar, enligt en undersökning vid Boston University i USA. På grund av det bör man undvika att dricka dem, särskilt om man har hjärtproblem och riskfaktorer eller om hjärtsjukdomar finns i släkten.

Om man intar de här dryckerna regelbundet kan de på lång sikt orsaka kroniska sjukdomar i njurarna, hjärtat och levern, samt det allt vanligare metabolt syndrom, vilket inkluderar alla slags besvär (kolesterol, högt blodtryck, högt triglycerivärde o.s.v.)

Artificiell juice

Färdiga juicer är inte ett nyttigt alternativ för varje dag. Om man dricker dem ibland så är de ett bra alternativ till drycker med socker, lightprodukter och kolsyra, men man ska inte vänja sig vid att dricka dem varje dag. Frukterna som används i dem är av dålig kvalitet och konserveringsämnen och socker tillsätts väldigt ofta. Bara genom att smaka på artificiell juice märker man skillnaden jämfört med naturlig juice, vilket bevisar att tillverkningen är väldigt annorlunda.

Man bör helst välja kylda och färskpressade juicer som inte är gjorde på koncentrat och som är ekologiska utan tillsatt socker. Men det nyttigaste alternativet är att göra egen naturlig juice. Det här alternativet innehåller mest vitaminer och mineraler och man kan göra det med en mixer, matberedare eller råsaftcentrifug. Testa kombinationer med mynta, ingefära, kanel o.s.v.

Juice

Energidrycker

Drycker med kolanöt, guarana o.s.v. innehåller många stimulerande substanser som, om de intas regelbundet, kan ändra biorytmen och nervsystemet. Det är framför allt viktigt att barn undviker dem, särskilt om de har tendenser för ADHD. Människor som är ängsliga eller lider av sömnsvårigheter bör också undvika de här dryckerna.

Kaffe och te är en annan fråga. Trots att de innehåller koffein har de också välgörande egenskaper för hälsan. I det här fallet är det bäst att inte missbruka dem och att folk som lider av sömnlöshet eller ängslan undviker dem, särskilt efter lunch.

Det är svårt att tro, men de bästa energidryckerna är naturliga juicer. Man kan tillsätta kosttillskott som:

  • Pollen
  • Öljäst
  • Vetegroddar
  • Honung
  • Maca
  • Spirulina
  • Ingefära
  • Kanel