4 vanliga orsaker till viktuppgång efter en diet

05 maj, 2019
Kom ihåg att nyckeln till att gå ner i vikt inte är att följa en diet, utan att anamma hälsosamma matvanor och hålla sig till dem.
 

Har det drabbat dig? Du följer en rigorös diet i tre månader för att förbereda inför sommarmånaderna. Och du lyckas! Du uppnår äntligen din idealvikt. Men efter några veckor har en viktuppgång redan börjat och du får snabbt tillbaka kilona.

I denna artikel vill vi förklara några vanliga orsaker till viktuppgång när vi minst anar det.

1. Att hoppa över måltider kan leda till viktuppgång

Stress kan leda till viktuppgång

Här följer ett litet exempel för att förstå varför: tänk dig en vän som snabbt vill gå ner i vikt inför sommaren. För att göra det börjar hon med en egen rutin som helt enkelt går ut på att hoppa över middagen, äta väldigt lite till frukost, och att mitt på dagen småäta allt hon kommer över, så att hon inte ska äta något när hon kommer hem.

Låt oss även anta att hon varje dag går mellan 10-12 timmar utan att äta något. Detta sätter i själva verket kroppen i ett ”nödläge” där den söker efter reserver, var de än må finnas. När den återgår till det normala inträffar dock det motsatta.

Din kropp får snabbt tillbaka energireserverna som den saknat för att täcka denna oväntade brist, och gör allt den kan för inte sättas i nödläge igen. Vad din vän har uppnått är med andra ord inte hälsosamt. Vi kan inte låta bli att äta under en hel dag, och vi kan inte begränsa oss till bara två mål om dagen. Vår kropp uppfattar det som ett hot, och som ett resultat reagerar vår hjärna.

 

2. Farorna med lågkaloridieter

Även om de tar hänsyn till dagens fem måltider är restriktiva dieter väldigt farliga för kroppen eftersom de inte ger kroppen alla de näringsämnen som den behöver. Speciellt farliga är de dieter som vill att du ska äta färre än 1200 kalorier om dagen, eller de som rekommenderar att du äter nästan bara kolhydrater eller protein.

Det är väldigt farligt för hälsan. Som regel följer man dessa dieter under en kort tid, 2-3 veckor, och det är vanligt att man efter att ha uppnått önskat resultat återfår de försvunna kilona när man återgår till att äta någon form av kaloririk mat, även om det bara är lite – nästan som magi.

Notera varför det händer:

Dessa typer av restriktiva dieter sänker kroppens glykogenhalt, vilket gör att kroppen börjar söka efter det på andra ställen. Och vet du var den hittar det? I våra muskler, i vårt brosk… Det är i dessa områden som en viss mängd energi kan hittas. I denna process släpper kroppen samtidigt ut stora mängder vatten tillsammans med mineraler och giftiga substanser från ämnesomsättningen, såsom karbamid och urinsyra.

När de påstådda ”mirakeldieterna” avslutas kommer du alltså att ha gått ner i vikt. Men detta är eftersom kroppen har vänt sig till muskler och ligament för energi, och du har förlorat vatten och mineraler som är viktiga för kroppen. Denna brist gör att vävnaden försöker hitta sätt att ”återfukta” sig snabbt när du återgår till din normala kost, genom att lagra fett och kalorier. Därigenom kommer de förlorade kilona snabbt tillbaka.

 

3. Behovet av hälsosamma matvanor

Ät nyttigt för att undvika viktuppgång

Om en viss typ av kost har hjälp dig att må bättre, varför sluta? Ofta tenderar vi att gå upp i vikt eftersom vi har matvanor som inte bara är fel, utan även ohälsosamma. Du vet redan att konsumtionen av dåligt fett, sötsaker eller bearbetade livsmedel inte är hälsosamt. Denna typ av livsmedel kan höja kolesterolnivåerna samt leda till hypertoni och andra sjukdomar som är väldigt farliga för hjärtat.

För att undvika viktuppgång bör du därför använda den kost som har hjälpt dig förut. Du kan alltså gärna låta dig själv njuta av lite sötsaker eller en bit tårta, så länge du vet att du ska ta en promenad senare eller på annat sätt bränna kalorierna.

Generellt är det alltid bäst att tala med en näringsexpert när du vill gå ner i vikt. Ibland kan det vara något du äter som gör att du mår dåligt. Det kan också vara en specifik kombination av livsmedel som inte är bra för dig. När du kommer på något som fungerar bra, som hjälper till att ta hand om din hälsa och gå ner i vikt, bör du se till att vända dig till det varje dag.

4. Ändra din rutin för att förebygga viktuppgång

 
Se efter dina rutiner

Det händer ofta. En av de vanligaste orsakerna till viktuppgång är att du ändrar dina vanor eller att något händer i ditt liv som får dig att gå upp i vikt igen. Vill du ha några exempel? Några av dessa känner du säkert igen:

  • Du har precis gått ner några kilon men schemat ändras plötsligt på jobbet, vilket betyder att dina livsvanor också måste ändras. Efter en kort tid är vikten du blivit av med tillbaka.
  • Du har problem med din partner.
  • Du börjar känna ångest över problem hemma, på jobbet…
  • Du har gått ner i vikt inför sommaren, men ibland får semestern dig att sänka garden – du går till barer, fester… och som ett resultat får du tillbaka kilona du blivit av med.