4 vanliga orsaker till viktuppgång efter en diet

Kom ihåg att nyckeln till att tappa vikt inte är att följa en diet, utan att anamma hälsosamma matvanor och hålla sig till dem.

Har det drabbat dig? Du följer en rigorös diet i tre månader för att förbereda inför sommarmånaderna. Och du lyckas! Du uppnår äntligen din idealvikt. Men efter några veckor får du snabbt tillbaka vikten.

I denna artikel vill vi förklara några vanliga orsaker till viktuppgång när vi minst anar det.

1. Att hoppa över måltider

Stress

Här följer ett snabbt exempel för att förstå varför: tänk dig en vän som snabbt vill tappa vikt inför sommaren. För att göra det börjar hon med en egen rutin som inte består av något annat än att hoppa över middagen, äta väldigt lite till frukost och mitt på dagen småäta allt hon ser, så att hon inte äter något när hon kommer hem.

Låt oss även anta att hon varje dag går mellan 10-12 timmar utan att äta något, vilket i själva verket sätter kroppen i en ”nödläge” där den söker efter reserver, var de än må finnas. När den återgår till det normala inträffar dock det motsatta.

Din kropp får snabbt tillbaka energireserverna som fattades för att täcka denna oväntade brist och gör allt den kan för att kroppen inte ska sättas i nödläge igen. Vad din vän har uppnått är med andra ord inte hälsosamt. Vi kan inte sluta äta under en dag och vi kan inte begränsa oss till bara två mål om dagen. Vår kropp uppfattar det som ett hot, och som ett resultat reagerar vår hjärna.

2. Farorna med lågkaloridieter

Trots att de respekterar dagens fem måltider är restriktiva dieter väldigt farliga för kroppen eftersom de inte ger kroppen alla de näringsämnen som den behöver. Speciellt farliga är de dieter som vill att du ska äta färre än 1,200 kalorier om dagen, eller de som rekommenderar att du äter nästan bara kolhydrater eller protein.

Det är väldigt farligt för hälsan. Normalt sett följer man dessa dieter under en kort tid, 2-3 veckor, och det är vanligt att man efter att ha uppnått önskat resultat återfår de försvunna kilona när man återgår till att äta någon form av kaloririk mat, även om det bara är lite – nästan som magi.

Notera varför det händer:

Dessa typer av restriktiva dieter sänker kroppens glykogenhalt, vilket gör att kroppen börjar söka efter det på andra ställen. Och vet du var den hittar det? I våra muskler, i vårt brosk… det är i dessa områden som en viss mängd energi kan hittas, och genom att göra det släpper kroppen ut stora mängder vatten tillsammans med mineraler och giftiga substanser från ämnesomsättningen, såsom karbamid och urinsyra.

När de påstådda ”mirakeldieterna” avslutas kommer du att ha tappat vikt eftersom kroppen har vänt sig till muskler och ligament för energi, och du har förlorat vatten och mineraler som är viktiga för kroppen. Denna brist gör att vävnaden försöker hitta sätt att ”återhydrera” sig snabbt när du återgår till din normala diet, genom att förvara fett och kalorier. Därigenom kommer de förlorade kilona snabbt tillbaka.

3. Behovet av hälsosamma matvanor

Äta-nyttigt

Om en viss diet har hjälp dig att må bättre, varför sluta? Många gånger tenderar vi att gå upp i vikt eftersom vi har matvanor som inte bara är fel, utan även ohälsosamma. Du vet redan att konsumtionen av dåligt fett, sötsaker eller bearbetade livsmedel kan höja kolesterolnivåerna samt leda till hypertoni och andra sjukdomar som är väldigt farliga för hjärtat.

För att undvika viktuppgång bör du därför använda den diet som har hjälpt dig förut; det betyder inte att du inte kan låta dig själv njuta av lite sötsaker eller en bit tårta, så länge du vet att du ska ta en promenad senare eller på annat sätt bränna kalorierna.

Generellt sätt är det alltid bäst att tala med en näringsexpert när du vill tappa vikt. Ibland kan det vara något du äter som gör att du mår dåligt, eller så är det en specifik kombination av livsmedel som inte är bra för dig. När du kommer på något som fungerar bra, som hjälper till att ta hand om din hälsa och gå ner i vikt, bör du alltid vända dig till det varje dag.

4. Ändra din rutin

Trångt-tåg

Det händer ofta. En av de vanligaste orsakerna till viktuppgång är att du ändrar dina vanor eller att något händer i ditt liv som får dig att gå upp i vikt igen. Vill du ha några exempel? Några av dessa känner du säkert igen:

  • Du har precis tappat några kilo men schemat ändras plötsligt på jobbet, vilket betyder att dina livsvanor också måste ändras. Efter en kort tid är vikten du tappade tillbaka.
  • Du har problem med din partner.
  • Du börjar känna ångest över problem hemma, på jobbet…
  • Du har tappat vikt inför sommaren, men ibland får semestern dig att sänka garden – du går till barer, fester… och som ett resultat får du tillbaka vikten du tappade.