4 tips för när du slutar röka: förbättra hälsan

februari 13, 2017
Det råder inga tvivel om det: att sluta röka involverar massor av styrka, ihärdighet och viljestyrka. Vi kan dock göra det lättare med några hjälpsamma tips.

När man slutar röka går man igenom en tuff process som alla hanterar på olika sätt. Det finns de som slutar progressivt, andra som går fram och tillbaka, och också vissa som helt enkelt slutar tvärt och aldrig rör en cigarett igen.

Det är inte lätt. När vi slutar röka behöver vi mer än bara stark beslutsamhet. Vi behöver därför en tydlig önskan att leva ett hälsosammare liv och följa specifika steg för att få bättre vanor.

Men vi måste även räkna med stöd från vår omgivning. Vi kan lära oss att kontrollera utlösarna som bjuder in oss att tända en cigarett. När vi slutar röka ger oss inte bara bättre hälsa, utan hjälper oss även att förbättra vår livskvalitet samt ger oss en känsla av välmående. Men det är definitivt värt det.

Råd för när du ska sluta röka

Det finns några saker att tänka på när du beslutar dig för att sluta röka. En är att din hjärna kommer sakna nikotindosen. I frånvaron av nikotin kommer kroppen därför utveckla abstinensbesvär. Det är faktiskt något som börjar bara 20 minuter efter att du rökt din sista cigarett.

Alla rökare vet mycket väl att den mest kritiska stunden på dagen är när de vaknar efter att inte ha rökt på 7-9 timmar. De fysiska förändringarna är påtagliga: högre puls och blodtryck, torrhet i munnen, ångest och behovet att äta. 

Dagen efter att du slutat kommer nivåerna av kolmonoxid och nikotin i blodet att sjunka. Det är då din hjärna beordrar kroppen att börja reparera skadan som tobaken åsamkat hjärta och lungor. Du kommer därför märka att förändringarna blir mer påtagliga under de första tre veckorna. Det är den mest komplicerade tiden, och det är extremt viktigt att hålla koll på sin diet under denna period.

Låt oss ta en titt på fyra tips för att sluta röka:

sjuka lungor

1. Undvik kaffe på morgonen i en månad

Koffein stimulerar önskan efter tobak. Det är en naturlig aktivator som är enkel att undvika, åtminstone under de första månaderna när du kämpar med abstinens.

Här kommer några av de bästa dryckerna att dricka istället:

  • Kanelte
  • Avkok på lakritsrot
  • Ingefärste
  • Avkok på passionsblomma

Det är även viktigt att öka ditt intag av vitamin C, eftersom det är nödvändigt för att rensa lungorna. Använd det som en bra ursäkt till att bereda goda smoothies med jordgubbar, apelsiner, kiwi, mango…

2. Fullkorn är viktigt när du slutar röka

När du slutar röka så minskar blodsockernivåerna. Denna lilla mängd hypoglykemi genererar stress och en obekväm känsla. Om du däremot begår misstaget att äta sötsaker kommer du få en stark önskan efter tobak. Det är därför mycket viktigt att äta nyttig mat.

Du kommer glädjas över att höra att en diet baserad  på fullkorn kommer ge utmärkta resultat. Något som du kommer känna i humöret, i din mättnadskänsla och framförallt eftersom din kropp då inte längre drabbas av hypoglykemi.

spannmål

Här är några spannmål du bör inkludera i din kost:

3. Välj mat som hjälper dig att slappna av

Det kan verka konstigt, men det finns mat som kan göra dig avslappnad och lindra abstinensbesvär från tobak.

Näringsexperter kallar dem ”zen-mat”. Det kanske inte är den bästa etiketten, men att äta det är att äta smart och välja vad som får dig att må bra. Här kommer en lista över några zen-livsmedel:

  • Pumpasoppa
  • Ugnsbakad kalkon med citron
  • Vit fisk
  • Grönsaker (broccoli, rå lök, rovor, morötter, purjolök, pepparfrukter, selleri, mangold)
  • Nötter
  • Bananer
  • Vitlök
  • Öljäst
pumpasoppa

4. Drick varmt honungsvatten

När du slutar röka är det extremt viktigt att dricka gott om vätskor för att få ur dig gifterna och bibehålla vätskebalansen. Det finns några utmärkta huskurer som definitivt är värda att tänka på.

Vi rekommenderar till exempel något väldigt enkelt, honungsvatten:

  • Drick en kopp varmt vatten med en matsked honung i. Det är en antibakteriell rensare som höjer försvaren, ger dig energi, är bra för dina lungor samt gör dig avslappnad och belåten. Gör det slutligen två gånger dagligen. Det är ett väldigt lätt trick som inte kostar mycket och som också gör att du mår bra.

Avslutningsvis vill vi att du kommer ihåg att dessa råd endast är effektiva om du är konsekvent. Vi rekommenderar även att du börjar med en ny sport eller hobby. Att distrahera dig med till exempel en kurs, simning eller danslektioner avleder din uppmärksamhet från tobak. Det är definitivt värt ansträngningen.

Spara

Spara

Spara

Norman, P., Conner, M., & Bell, R. (1999). The theory of planned behavior and smoking cessation. Health Psychology. https://doi.org/10.1037/0278-6133.18.1.89

Reid, R. D., Pritchard, G., Walker, K., Aitken, D., Mullen, K. A., & Pipe, A. L. (2016). Managing smoking cessation. CMAJ. https://doi.org/10.1503/cmaj.151510

Taylor, D. H., Hasselblad, V., Henley, S. J., Thun, M. J., & Sloan, F. A. (2002). Benefits of smoking cessation for longevity. American Journal of Public Health. https://doi.org/10.2105/AJPH.92.6.990

Stop Smoking. (1963). British Medical Journal. https://doi.org/10.1136/bmj.1.5338.1106-a