3 hälsosamma sätt att laga ägg och dess fördelar

· oktober 12, 2016
För att undvika för mycket kalorier när det är dags att göra äggröra kan man ha i lite vatten i en icke-häftande panna. Om man kombinerar det med grönsaker får man en hälsosam måltid.

Även om de har ett dåligt rykte för att ha en hög kolesterolhalt har många studier visat att ägg är en hälsosam ingrediens i alla dieter. Med ägg kan man vara mycket mångsidig i köket; man kan laga ägg genom att steka eller också koka. De är också bra som komplement till många andra recept.

De har många hälsofördelar och experter rekommenderar därför att man äter dem till frukost för att kunna dra nytta av alla fördelar. Vi kommer här att ta upp de viktigaste fördelarna med att laga ägg och äta dem.

Fördelarna med att äta ägg

Till skillnad från vad man trodde för några år sedan har ägg stora fördelar för hälsan och kan ätas regelbundet då de är rika på protein, vitaminer och andra näringsämnen som är bra för kroppen.

  • Mer energi: De är rika på protein och fett och förser därför kroppen med den energi som vi behöver för våra vardagliga aktiviteter. Att äta ägg till frukost ger en mättnadskänsla och minskar också behovet av att äta mer kalorier på morgonen.
  • Hjälper dig att gå ner i vikt: Du håller dig mätt längre än med andra livsmedel, så du känner därför inte för att äta lika mycket.
  • Bra för minnet: De har ett viktigt näringsämne som kallas kolin och som är bra för att stimulera utvecklingen av hjärnans funktioner. Av den anledningen är de bra för att förbättra och bibehålla minnet.
  • Skyddar synen: De innehåller två antioxidanter som kallas lutein och zeaxantin, som skyddar mot UV-strålar. Regelbunden äggkonsumtion är därför kopplad till lägre risk för grå starr.
  • För skönhet: Äggkonsumtion spelar en mycket viktig roll vid nagel- och hårväxt samt hudens hälsa. Det beror på innehållet av E-vitamin och andra näringsämnen som man också behöver för att hålla sig frisk.

Hur kan man laga ägg på ett hälsosamt sätt?

äggskal med gula i

Som vi redan har nämnt är de ett mycket mångsidigt livsmedel som går att använda på olika sätt. För den som vill laga till något med dem ger vi dig här några idéer på att laga ägg.

Kokta ägg

Lägg först äggen i kokande vatten utan att ha i extra fett. Ett stort kokt ägg kan innehålla 5,3 gram fett, 6 gram protein, 186 mg kolesterol och 78 kalorier. Ät det till sist med fullkornsbröd eller sallad.

Äggröra

äggröra i stekpanna

Äggröra är ett av de enklaste sätten att tillreda ägg. Istället för att använda mjölk kan du använda lite vatten.

Stekt ägg

tomater och lagat ägg

Genom att steka äggen kan du variera dina alternativ. I det här fallet bör du använda ett vegetabiliskt smör eller margarin eller lite olivolja. Stek ägget så att äggulan blir väl kokt för att undvika risken för salmonella.

Du kan servera dessa med mörkt bröd och potatis eller kokta grönsaker. Men undvik att använda gräddiga såser, ost eller andra fettkällor.

Spara

Spara

Karoui, R., De Ketelaere, B., Kemps, B., Bamelis, F., Mertens, K., & De Baerdemaeker, J. (2009). Eggs and Egg Products. In Infrared Spectroscopy for Food Quality Analysis and Control. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-374136-3.00015-8

Kiosseoglou, V., & Paraskevopoulou, A. (2014). Eggs. In Bakery Products Science and Technology: Second Edition. https://doi.org/10.1002/9781118792001.ch13

Strixner, T., & Kulozik, U. (2011). Egg proteins. In Handbook of Food Proteins. https://doi.org/10.1016/B978-1-84569-758-7.50007-1