3 hälsosamma sätt att laga ägg

För att undvika för mycket kalorier när det är dags att göra äggröra kan man ha i lite vatten i en icke-häftande panna. Om man kombinerar det med grönsaker får man en hälsosam måltid.
ägg

Även om de har ett dåligt rykte för att ha en hög kolesterolhalt har många studier visat att ägg är en hälsosam ingrediens i alla dieter. Med ägg kan man vara mycket mångsidig i köket; man kan äta dem stekta, kokta eller ha dem i tortillas. De är också bra som komplement till många andra recept.

De har många hälsofördelar och experter rekommenderar att man äter dem till frukost för att kunna dra nytta av alla fördelar. Vi kommer här att ta upp de viktigaste fördelarna med att äta dem.

Fördelarna med att äta ägg

Till skillnad från vad man trodde för några år sedan har ägg stora fördelar för hälsan och kan ätas regelbundet då de är rika på protein, vitaminer och andra näringsämnen som är bra för kroppen.

  • Mer energi: De är rika på protein och fett och förser kroppen med den energi som behövs för våra vardagliga aktiviteter. Att äta ägg till frukost ger en mättnadskänsla och minskar behovet av att äta mer kalorier på morgonen.
  • Hjälper dig att gå ner i vikt: Du håller dig mätt längre än med andra livsmedel, så du känner inte för att äta lika mycket.
  • Bra för minnet: De har ett viktigt näringsämne som kallas kolin och som är bra för att stimulera utvecklingen av hjärnans funktioner. Därför är de bra för att förbättra och bibehålla minnet.
  • Skyddar synen: De innehåller två antioxidanter som kallas lutein och zeaxantin, som skyddar mot UV-strålar. Regelbunden äggkonsumtion kopplas till lägre risk för grå starr.
  • För skönhet: Äggkonsumtion spelar en mycket viktig roll vid nagel- och hårväxt samt hudens hälsa. Det beror på innehållet av E-vitamin och andra näringsämnen som man behöver för att hålla sig frisk.

Hur kan man laga ägg på ett hälsosamt sätt?

skal

Som vi redan har nämnt är de ett mycket mångsidigt livsmedel som går att använda på olika sätt. För den som vill laga till något med dem ger vi dig här några idéer.

Kokta ägg

Lägg äggen i kokande vatten utan att ha i extra fett. Ett stort kokt ägg kan innehålla 5,3 gram fett, 6 gram protein, 186 mg kolesterol och 78 kalorier. Ät det med fullkornsbröd eller sallad.

Äggröra

panna

Äggröra är ett av de enklaste sätten att tillreda ägg. Istället för att använda mjölk kan du använda lite vatten.

Stekt ägg

tomater

Genom att steka äggen kan du variera dina alternativ. I det här fallet bör du använda ett vegetabiliskt smör eller margarin eller lite olivolja. Stek ägget så att äggulan blir väl kokt för att undvika risken för salmonella.

Dessa kan serveras med mörkt bröd och potatis eller kokta grönsaker. Undvik att använda gräddiga såser, ost eller andra fettkällor.

Spara

Spara