25 Tips för Att Gå Ner i Vikt Utan Lidande

Gå ner i vikt

Det är viktigt att äta hälsosamt men det bör inte förvandlas till något man blir besatt av, eftersom detta kan påverka vår balans och göra att det blir för smärtsamt att uppnå den idealiska vikten.

Här ger vi dig 25 enkla tips för att enkelt gå ner i vikt utan lidande. Du känner säkert till några av dem, men en del av dem kan komma att förvåna dig.

Att äta en förutbestämd måltid, ändra sina matvanor och undvika kombinationer av en viss typ av mat kommer att få oss att gå ner i vikt permanent, utan risk för att man går upp i vikt vid ett senare tillfälle.

tallrik

Våra 25 tips för att gå ner i vikt

  1. Tugga maten ordentligt för att underlätta matsmältningen och känna dig mätt efteråt.
  2. Drick vatten utanför dina måltider för att hjälpa kroppen att eliminera gifter och gå ner i vikt. Ifall du dricker ett glas vatten innan måltiden påbörjas kommer du inte heller att vara alltför hungrig.
  3. Använd dig av ingredienser som är rika på fiber: frukt, torkade frukter, grönsaker, brunt ris etc. Fiber är mycket hälsosamt och hjälper oss att eliminera det som kroppen inte behöver.
  4. Undvik vitt socker och byt istället ut det mot stevia som inte innehåller kalorier. Vi bör även tänka på att undvika drycker som innehåller alltför mycket socker, som exempelvis kolsyrade drycker, vilket gör oss feta och hindrar oss från att gå ner i vikt.
  5. Drick avkok som grönt te eller rött te, det hjälper till att bränna fett och motverkar vätskeretention.
  6. Undvik salt, vilket orsakar vätskeretention som inte är bra då man vill gå ner i vikt. Vi bör minska ner på saltet istället använda vitlök, citron, vinäger och lök för att smaksätta maten.
  7. Ät en ordentligt frukost för att kunna ha energi under hela dagen och inte behöva gå och småäta. Det är bra att välja frukt, yoghurt, rostat, smoothies, torkade frukter etc.
  8. Tillred lätta middagar. Det vi äter efter kl 8 på kvällen kommer kroppen också få svårare att bryta ner och gå ner i vikt, och ifall det är för tungt kan vi få exempelvis insomnia och förstoppning.
  9. Ät frukt och torkad frukt i små mängder för att undvika förstoppning. Även då de har mycket kalorier så kan vi äta lite om dagen.
  10. Ha som vana att äta grönsakspuréer eftersom de är väldigt mättande och hälsosamma. Vi kan även lägga till alger som bidrar till mättnadskänslan och även ger oss mycket mineraler.
  11. Försök inte att gå ner i vikt genom att följa dieter med en låg nivå av kalorier eller som har mycket proteiner, eftersom de förstör vår hälsa och kommer efter ett tag att ge dig en rebound-effekt. Man bör hitta balansen mellan frukter och grönsaker, spannmål, baljväxter, animaliskt protein etc.
  12. Man bör äta ananas och papaya på fastande mage, då de hjälper till att rena kroppen.
  13. Undvik friterat och halvfabrikat eftersom de innehåller stora mängder fett som inte är hälsosamma för kroppen. Ifall vi inte har några alternativ så kan vi äta dessa matvaror, men då i små mängder och kombinera dem om möjligt med sallader och grönsaker och ett hälsosamt avkok.
  14. Missbruka inte någon mat, speciellt inte den typ av mat som vi vet får oss att må dåligt.
  15. Undvik ”dieter med kronärtskocka”, ”dieter med päron” etc. Varje mat medför sina respektive fördelar och det idealiska är att konsumera dem med måtta för att kunna gå ner i vikt.
  16. Försök att laga din egen mat och undvik skräpmat, eftersom den maten har mer kalorier och inte är lika hälsosam.
  17. Ät inte framför din tv, medans du pratar en massa eller är upptagen med saker, eftersom detta kommer att få dig att äta större mängder än du behöver och kan resultera i problem med matsmältningen.
  18. Ät inte så att du blir proppmätt. Låt dig ha en liten sensation av hunger, som kommer att försvinna efter några minuter.
  19. Ät inte efterrätt till middagen. Bättre att äta sötsaker utanför den vanliga maten. På detta sätt kommer inte matsmältningen att påverkas och det kommer att smaka bättre.
  20. Ät inte frukt som efterrätt, eftersom detta kan påverka matsmältningen. Det är bättre att äta den på morgonen eller tidig eftermiddag. Man kan dock äta äpplen och päron.
  21. Ta ginseng under några veckor för att aktivera metabolismen och bränna mer kalorier.
  22. Missbruka inte havre eller laktos, då det finns många som inte smälter detta bra och detta resulterar i extra fettdepåer.
  23. Träna regelbundet, minst tre gånger per vecka.
  24. Vänj dig vid att gå nerför trapporna istället för att använda hissen, vilket blir till en vardaglig mindre träning.
  25. Tänk inte alltför mycket på maten, det är viktigt att man kan njuta av den i lugn och ro. Det är viktigt att äta hälsosamt, men ifall det blir en besatthet, kommer detta att påverka vår balans och det kommer att bli svårare att gå ner i vikt ordentligt.

yoga

 

Bilder: diekatrin och relaxinmusic