Yogaställningar som hjälper dig att bli smalare snabbt

april 15, 2018
Vi berättar här vilka yogaställningar som hjälper dig att gå ner i vikt.

Många vill veta vilken yogaställning som är bäst för att gå ner i vikt och bli smalare snabbt. Figuren man kan få genom yogaställningar är nämligen en av de många saker som gör att folk testar yoga till att börja med.

När en person är i lotusställningen gör denne mer än bara mediterar och tystar sina sinnen. Det finns även en fysisk fördel: en smalare, mer flexibel och tonad kropp – och såklart också en hälsosammare kropp.

Det ska poängteras att du inte måste ha en viss kroppstyp för att börja med yoga, eller vara väldigt smal. Alla kan börja med det och alla kan träna sin kropp för att förbättra sin hälsa.

Hur man går ner i vikt med yoga

Allteftersom tiden går och personen gör det till en vana att utöva yoga flera gånger i veckan börjar kroppen vänja sig vid det. De direkta fördelarna är:

  • Bättre blodcirkulation
  • Mer energi och vitalitet
  • Förbättrad sömnkvalitet
  • Bättre mental hälsa
    • Mindre stress
    • Förbättrat humör
  • Lindrar spänning
    • Avslappning

Hur går man ner i vikt med yoga? Genom att man sträcker musklerna med speciella ställningar.

När du omsätter yoga i praktiken positionerar kroppen sig på ett visst sätt och stanna där under en kort tid (från sekunder till minuter).

Genom att hålla denna ställning stannar kroppen i en spänd position där musklerna dras samman.

Med andra ord hjälper nästan alla yogaställningar dig att gå ner i vikt, men repetitionen av vissa av dem kan hjälpa dig att bränna mer fett.

Genom att hålla ställningen under en viss tid bränner man fett, aktiverar musklerna och tonar vissa delar av kroppen.

Det beror såklart helt på övningarnas intensitet. Yogainstruktörerna ökar därför komplexiteten och ställningarnas varaktighet lite i taget.

Genom att göra det har kroppen möjlighet att vänja sig vid kraften och utveckla motståndskraft.

Viktminskningen kommer att upplevas progressivt. Det ska noteras att minskningen kan komma att uppnås snabbt, eller inte, beroende på ens personliga diet. Yoga av sig själv garanterar inte viktminskning om det inte åtföljs av en hälsosam livsstil.

De bästa yogaställningarna för att bli smalare snabbt

Om du inte vill eller inte har tid med en yogakurs, oroa dig inte. Du kan göra övningarna hemma. Du behöver bara 30 minuter per dag (och lite lugn och utrymme). Kom ihåg att det som räknas är kvaliteten på övningen, inte utrymmet.

De främsta yogaställningarna för att gå ner i vikt och bli smalare snabbt är följande:

Kobran

Kvinna i kobraställning

Det är en av de mest effektiva yogaställningarna för att gå ner i vikt eftersom den arbetar med många olika muskler på samma gång.

Kobran är väldigt lätt att göra. Du behöver bara lägga dig på magen på en yogamatta och placera handflatorna bredvid dina axlar. Sträck armarna för att lyfta bröstet från golvet. Ha huvudet framåt.

Du kan hålla ögonen öppna, fokuserade på en viss punkt, eller stänga dem. Andas djupt några gånger. Det är viktigt att du håller ryggen rak.

Krigaren

Den här ställningen praktiseras stående och stärker dina extremiteter. För en fot framåt och den andra bakom dig. Böj dina knän något.

Stöd tårna på din bakre fot. Höj dina armar över ditt huvud och för samman dina handflator. Håll ryggen rak.

Fisken

Kvinna i fiskställning

Fiskställningen är grundläggande yoga. Den hjälper mycket när man har hukande axlar (från att ha spenderat många timmar framför datorn) eller nacksmärtor.

Sitt på golvet med dina ben raka och tillsammans. Lägg handflatorna vid dina sidor (bredvid dina lår). För din överkropp framåt tillsammans med ditt huvud tills dina armbågar rör golvet.

Din rygg kommer vara något böjd. Stanna kvar i ställningen i några sekunder och återvänd sakta till ursprungsställningen så att du inte blir yr.

Ljusställningen

Den här är lite mer komplicerad, men den påminner om fiskställningen och du kommer säkert klara av den. Med ljusställningen ökar du blodflödet till hjärnan, stärker dina ben och jobbar med dina magmuskler.

Lägg dig ner på ryggen med dina ben tillsammans och armarna vid dina sidor. Lyft dina ben så att de är vinkelräta mot golvet.

För tillbaka dina ben så mycket som möjligt (tanken är att dina tår ska röra vid golvet genom att gå över huvudet). Stanna i ställningen i några sekunder. Andas djupt och återvänd sakta till den ursprungliga ställningen.

Trädet

Kvinna på berg

Med den här ställningen tonar du magen, blir smalare snabbt och främjar en god balans. Ställ dig upp med ryggen rak. Lyft din vänstra fot och ta stöd med ditt högra knä. Höj dina armar över ditt huvud och för dina handflator samman. Håll ställningen i några sekunder.

Den växande ställningen

Den växande ställningen hjälper dig att förbättra metabolismen och stärka musklerna i rygg och bröst. För att göra ställningen lägger du dig på magen.

Ha sedan dina händer vid dina sidor. Ta dina fötter i dina händer och lyft upp ditt huvud. Håll ställningen i en minut eller två och återvänd därefter till den ursprungliga ställningen.

MER FÖR DIG