Yogapositioner som återställer energin

januari 29, 2019
Att utöva yoga för att uppnå harmoni mellan kropp och själ är det perfekta sättet att göra positiva förändringar i ditt liv på alla nivåer.

Om du letar efter en integrerad träning där du kopplar ihop kropp och sinne, kan yoga vara perfekt för dig. Kroppskontroll och styrka är några av de fördelar du får från att träna yoga. Det finns även yogapositioner som återställer energin.

Yoga kommer från Indien och utvecklades för fysisk och mental disciplin. Huvudsyftet är att uppnå balans mellan kropp och själ. Liksom med all fysisk träning krävs det fysisk ansträngning, även om den viktigaste aspekten är att dominera sinnet för att uppnå andligt välbefinnande.

Vi skulle kunna lista en lång rad med fördelar med yoga, men de viktigaste är emotionell stabilitet, avslappning och energi. Det finns flera olika typer av yoga. Idag fokuserar vi på hatha yoga, en blandning av fysisk yoga och meditation.

Vissa yogapositioner återställer energin på ett häpnadsväckande sätt

De kallas även asanas, och är övningar som förenar kroppen med sinnet. Även om vissa kan tyckas enkla, har var och en av dem flera olika svårighetsgrader. Man måste vara fokuserad och kontrollera både sinnet och kroppen samtidigt.

Det finns många olika yogapositioner, och var och en har speciella fördelar för specifika delar av kroppen. Vissa hjälper till med att korrigera problem som skolios, andra ökar flexibiliteten och så finns det de som lindrar smärta. De vi ska fokusera på idag är yogapositioner som återställer energin.

Med mycket träning och tålamod, kan man utöva dessa yogapositioner till perfektion. Även de bästa yogautövarna tar flera år på sig för att behärska sin teknik.

Fyra yogapositioner som återställer energin – prova dem redan idag!

Yoga hjälper i allmänhet alltid till att fylla kroppen med mental och fysisk energi. Men följande fyra yogapositioner som återställer energin är ställningar som definitivt kommer att ladda upp dig. Vi rekommenderar att du tränar dem ofta:

1. Nedåtgående hunden

Detta är den vanligaste yogapositionen och idealisk för nybörjare. Den går ut på att du ställer din kropp i en inverterad V-form. Det kräver inte mycket fysisk ansträngning, men för att behålla balansen behöver du bra hållning.

Hur gör man?

  • Stå på en yogamatta och placera händerna på mattan under axlarna med knäna en höftbredd isär. Var noga med att du håller ryggen rak.
  • Stöd kroppen på händer och fötter i den här ställningen.
  • Ta ett djupt andetag, räta ut knäna och lyft upp höfterna så högt som möjligt. Försök att hålla hälarna pressade mot mattan och håll den här positionen i 10 sekunder.
  • Sänk ner höfterna och återgå till startpositionen vid utandning.

Fördelar med nedåtgående hunden

  • Frigör spänning och stress
  • Stärker kroppens ben och muskler
  • Förbättrar flexibiliteten i axlar, höfter och armar och ben
  • Förbättrar matsmältningen

2. Uppåtgående hunden

Prova dessa yogapositioner som återställer energin

Detta är en variant på den första positionen. Den förväxlas ofta med kobran, men skillnaden är att i uppåtgående hunden stödjer du kroppen endast på händer och fötter. Du håller inte benen pressade mot mattan som i kobran.

Hur gör man?

  • Börja med att ligga med ansiktet nedåt på en yogamatta. Andas in djupt och håll andan.
  • Lyft upp knäna från mattan och tryck överkroppen uppåt.
  • Armarna ska vara fullt utsträckta med händerna under axlarna. Böj ryggen och titta upp.
  • Håll den här positionen i 10 sekunder och slappna sedan av.

Fördelar med uppåtgående hunden

  • Stärker musklerna i armar, axlar, handleder, buk, midja och bröst.
  • Tonar sätesmusklerna
  • Förbättrar flexibiliteten i ryggraden
  • Öppnar upp bröstet och ökar lungkapaciteten

3. Krigaren

Precis som med hunden, finns det flera variationer på krigarens position. Denna yogaposition inspirerades av Virabhadra, en kraftfull krigare från Indien som uppstod från guden Shivas lidande efter dennes frus död.

Hur gör man?

  • Stå på en yogamatta och sträck ryggen. Ta ett djupt andetag i fem sekunder, håll andan i ytterligare 10 sekunder och andas ut i 10 sekunder.
  • Ställ fötterna en bit isär och håll armarna utsträckta rakt uppåt.
  • Ta ett stort steg framåt med ditt högra ben.
  • Luta kroppen framåt tills högerbenet är i en 90-graders vinkel. Var noga med att hålla ryggen rak, och armarna rakt sträckta uppåt. Håll den här positionen i 10 sekunder innan du återgår till utgångspositionen. Byt sedan ben.

Fördelar med krigaren

  • Stärker benen och sätesmusklerna
  • Bygger styrka
  • Ökar balans och stabilitet
  • Lättar smärta i vissa delar av kroppen
Krigarens position

4. Savasana, eller död mans position

Det här är den enklaste yogapositionen från ett fysiskt perspektiv, men vad som gör den verkligen svår är den mentala insats den kräver. Målet med denna yogaposition är att vara helt avslappnad och uppnå ett meditativt tillstånd.

Du måste minimera din mentala aktivitet för att utföra denna ställning, glömma alla störningar och fördjupa din andning.

Hur gör man?

  • Ligg på ryggen på en yogamatta med benen höftbredd från varandra.
  • Vila dina armar en bit bort från kroppen. Huvudet ska vara centrerat och din ryggrad i linje med handflatorna med avslappnade fingrar.
  • Koncentrera dig på att andas djupt för att släppa på muskelspänningar och stelhet.

Fördelar med död mans position

Dessa yogapositioner som återställer energin är fyra av många fler som kan ge dig en bra dos av energi om du utövar dem dagligen. Börja att synkronisera ditt sinne med din kropp och du kommer att se de positiva förändringarna börja komma i ditt liv. Fokusera inte på bekymmer – slappna av och gör saker för att förbättra din livskvalitet. Du kommer märka att det är värt det!