Vikten av att gråta – släpp ut dina känslor

mars 7, 2017
Att inte gråta hindrar dig från att ta chansen att fixa det som fråntog dig ditt leende. Vissa säger att gråt är ett tecken på svaghet, men egentligen är det ett tecken på styrka som kommer hjälpa dig att övervinna din sorg.

Vissa säger att gråta är ett tecken på svaghet, men det är faktiskt modigare att gråta och släppa ut dina orosmoln än att hålla dem i hjärtat.

kvinna med lakan över huvudet

Ofta tror vi att vi kan lösa problem genom att vända ryggen åt dem. Det är dock det verkliga problemet.

När vi är små gråter vi över nästan allt. Om vi faller så bryter vi ihop i tårar. Om något gör oss illa är vi inte rädda för att gråta. Men när vi växer upp blir dessa stunder mycket mindre vanliga.

Många ser på gråt som något att skämmas över. Det är inte bara för att det får de omkring oss att känna sig obekväma, utan för att det även säger något om oss. Många tycker att man verkar svag genom att gråta. De tror att det får dig att se ut som någon som inte kan kontrollera sina känslor och som inte kan hålla sig själv samman. Denna tankelinje är extremt skadlig.

Att inte gråta gör allt värre

kvinna som gråter i händerna

Även om du lyckas hålla denna fysiska reaktion inne kommer din själ att gråta. Den gråter för dig för att lindra smärtan. Precis som att det finns blod när vi skadar oss gråter vi när hjärtat såras. Att undvika det får oss att stänga inne allt vi måste släppa ut.

Tänk dig att personen du älskar mest sårar dig och fortsätter göra det för att du inte kan säga något. Du sitter tyst genom besvikelse efter besvikelse, och samtidigt utspelar sig en kamp du inte vill konfrontera inom dig. All denna smärta, dessa tankar som blivit en ond cirkel och de negativa känslor som dränker dig blir snart något ännu värre.

kvinna med händerna för ögonen

Inledningsvis kommer din kropp att försöka varna dig med fysisk smärta. En svår migrän, magont, en irriterande smärta någonstans i kroppen… Sedan börjar du stänga av dig själv, som om du vore en lampa. Du blir en grå person och allt det lidande du försökte hålla inne förseglas inom dig och kan aldrig komma ut.

Det är sant att det finns ett sätt att vända på det, men det kommer vara mycket svårare att göra när du kommit till denna punkt. Det är därför du inte får vänta så länge. Att inte gråta är inte bra för dig. Släpp ut dina tårar och känn lindring.

Inse och ge dina känslor en yttre form

ledsen kvinna

Känslor – negativa som positiva – är nödvändiga. Vi har ingen anledning att bli ännu mer upprörda över det faktum att vi är ledsna. Känslan låter oss se värdet av det motsatta: lycka.

Vi begår ett misstag genom att inte gråta, men än mer så genom att inte erkänna våra känslor. Vi vill inte uppleva dessa känslor, så vi försöker förneka dem. Är det inte sant att när något får dig att känna dig glad så återupplevs det i huvudet och du blir ännu mer medveten om det? Varför inte göra så med negativa känslor så att de verkligen tillåts fly?

Våra mörkaste känslor försöker varna oss att det vi gör inte är rätt, att de omkring oss inte är rätt personer eller att det inte är sättet vi bör reagera på. Kom ihåg att instängda känslor kan ha fysiska konsekvenser. Om vi föredrar att täcka för ögonen och låsa inne allt vi känner djupt inom oss finns det ingen möjlighet för känslomässig rening.

Det är en typ av självförstörelse.

Saker och ting är faktiskt mycket enklare än så. Vi är de som gör det svårt med våra osanna övertygelser som inte gör oss något gott. Det är viktigt att observera våra känslor, oavsett om de får oss att må bra eller dåligt, och uttrycka dem. Du kan göra det genom att tala, gråta, skrika, springa… Vad du än vill, men få ut det.

Den bästa smärtlindraren

kvinna ledsen på en säng

Att inte gråta hindrar dig från att upptäcka den bästa smärtlindraren. Piller behövs inte, och inte heller andra läkemedel du kan ha mot smärtor och krämpor. Tårar gör att stressen vi håller inom oss kan komma ut, och det får oss att må mycket bättre.

Det spelar ingen roll hur svår situationen är. Vad det än är – gråt. Få ut all frustration, förbittring, vrede, ångest, plågande tankar… låt det flöda! Efter att ha gråtit långt och hårt utan att hålla tillbaka kommer du inse att det nästan känns som om du precis sprungit ett maraton.

Du kommer vara sliten, men äntligen lugn. Ditt ansikte kommer vara rött och dina ögon svullna, men din själ kommer att få frid.

Det gör att du kan börja om och ta goda beslut, och till slut gå vidare.

Bechara, A., & Naqvi, N. (2004). Listening to your heart: Interoceptive awareness as a gateway to feeling. Nature Neuroscience. https://doi.org/10.1038/nn0204-102

Fischer, A. H., Eagly, A. H., & Oosterwijk, S. (2013). The meaning of tears: Which sex seems emotional depends on the social context. European Journal of Social Psychology. https://doi.org/10.1002/ejsp.1974

Gračanin, A., Bylsma, L. M., & Vingerhoets, A. J. J. M. (2014). Is crying a self-soothing behavior? Frontiers in Psychology. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2014.00502

Heavey, C. L., Hurlburt, R. T., & Lefforge, N. L. (2012). Toward a phenomenology of feelings. Emotion. https://doi.org/10.1037/a0026905