Varför ska man äta linfrön regelbundet?

I och med att de är så rika på fiber kan linfrön hjälpa till att förebygga förstoppning och rensa tarmarna. Men undvik att äta linfrön om du har tarmfickor eftersom det kan orsaka obehag.
Linfrön i yoghurt

Vi har redan pratat mycket om fördelarna med denna ”superfood”, som håller på att bli lika känd som havregryn på vår blogg. Men visste du att regelbunden konsumtion av linfrön också är en av de mest hälsosamma och näringsrika kostvanorna du kan ha idag?

Linfrön är mycket populärt och kan hittas i vanliga livsmedelsbutiker samt hälsokostbutiker. De är extremt rika på kostfiber, och är en utmärkt källa till omega-3-fettsyror, som hjälper dig att ta dig an dagen.

I dagens artikel kommer vi att gå igenom allt som linfrön kan göra för dig och hur du konsumerar dem.

Vikten av att införliva frön i din kost

FrönVilka typer av frön äter du normalt under en dag? Det är sant att de flesta ännu inte har för vana att göra det, men att inkludera dem i din kost är absolut i ditt bästa intresse.

Är du redo att ta reda på varför?

  • De ger dig energi
  • De innehåller komplexa kolhydrater, så deras energi frigörs långsamt i kroppen för att förebygga viktökning och öka mättnadskänslan
  • De bidrar till att eliminera gifter och avfall
  • De innehåller vegetabiliskt protein
  • De är en naturlig källa till fiber
  • De hjälper till att reglera tarmfunktionen
  • De innehåller massor av antioxidanter
  • De förbättrar hälsan hos din hud
  • De förbättrar hjärnans funktion

Vilka är de bästa fröna att äta regelbundet?

  • Linfrön
  • Amarantfrön
  • Chiafrön
  • Solrosfrön
  • Sesamfrön
  • Pumpafrön
  • Granatäppelkärnor
  • Kumminfrön
  • Hampafrön
  • Druvkärnor

Fördelarna med linfrön

Linfrön1. De är mycket näringsrika

  • Linfrön är rika på omega-3 (75%) och omega-6 (25%) fleromättade fettsyror.
  • De innehåller matsmältningsenzymer.
  • De innehåller vitamin E och B.
  • Deras viktigaste mineraler är jod, järn, zink, magnesium, kalcium, fosfor, kalium, mangan, kisel, och till och med koppar.

2. De förbättrar matsmältningen och hjälper till att reglera din vikt

  • Tack vare deras matsmältningsenzymer bidrar linfrön till att bearbeta maten bättre samt optimera dess transport genom tarmarna.
  • Linfrön har även avgiftande egenskaper. Detta bidrar till att rengöra dina tarmar och effektivt förbättra kroppens absorption av näringsämnen.
  • Tack vare deras höga innehåll av lösliga fibrer känner du dig mättare samt undviker vätskeretention och förstoppning.
  • Allt detta i kombination med deras förmåga att främja avgiftning gör linfrön till ett lämpligt komplement i alla dieter.

3. De är ett utmärkt val för kvinnors hälsa

  • Linfrön innehåller mycket kostfiber och är en av de rikaste kända källorna till omega 3-fettsyror.
  • Utöver detta innehåller linfrön svaga östrogenföreningar som bidrar till att förlänga din menstruella livscykel, och samtidigt öka kroppens naturliga östrogenlager.
  • Vidare är linfrön rika på en typ av fytokemikalie känd som lignin, vilket verkar som en potent barriär mot cancer i bröst, tarmar och lungor.

Se även: 7 fördelar med ingefära du inte kände till

4. De främjar tarmhälsan och förebygger förstoppning

  • I och med att linfrön är så rika på fiber är de effektiva mot förstoppning och bidrar till att rensa tarmarna på farligt avfall och gifter som ansamlas och förändrar din naturliga bakterieflora.
  • En viktig aspekt att tänka på är dock att om du har tarmfickor så är det inte lämpligt för dig att konsumera linfrön. Varför? För att dessa små frön kan fastna i de små fickorna som bildas i inflammerade tarmar och orsaka problem.

5. De främjar huden och håret

  • Slutligen, om du lider av hudproblem som psoriasis eller eksem så kan linfröolja hjälpa. Applicera bara lite varje kväll och låt den jobba medan du sover.
  • Lider du av mjäll? Oroa dig inte. Linfröolja kan också bidra till att undanröja detta oroande och pinsamma tillstånd. Bara applicera några droppar till din hårbotten med varsamma, cirkulära massagerörelser.

Hur bör du äta linfrön?

Du kan konsumera kokade linfrön i en kopp vatten. Bara tillsätt en matsked till 2 ½ dl kokande vatten och låt dra i några minuter medan vattnet absorberas. När du ser att vattnet har blivit grumligt är drycken klar.

Genom att dricka detta varje morgon undviker du förstoppning.