Vanor som skadar dina hälar

Det är viktigt med en hälsosam kost som hjälper oss att få de näringsämnen vi behöver och som stärker skelettet och musklerna, och även att vi bibehåller en hälsosam vikt.
Fothållning

Har du någon gång tänkt på hur du belastar dina fötter? Detta kan vara ett direkt hälsoproblem för dig och dina hälar. Experterna säger att du bör belasta hälen på rätt sätt, annars kan det hända att du skadar den.

Om du känner att du belastar mer av den inre delen av dina fötter kan det innebära ett hälsoproblem som du bör tänka på.

Vi kommer i denna artikel att prata om de vanor som skadar dina hälar. Dessa är små obehag som med tiden kan bli allt värre problem, som exempelvis stukningar av hälbenet. Undvik inte att ta del av denna information – dina fötters hälsa är inte något att glömma bort!

Hur belastar du dina fötter?

Titta en stund på bilden här ovan. I den övre vänstra delen ser vi en hälsosam belastning. Om du dock tittar åt höger ser du att belastningen lutar. Det betyder att det finns ett problem med hur du går, något som i det långa loppet kan leda till allvarliga problem.

När du går eller springer finns det tre olika former:

  • Yttersida. Personen lutar mot fotens utsida och det innebär att denna del nuddar golvet.
  • Innersida. Lutningen är det motsatta. Den går mot insidan av foten, och där samlas hela kroppens vikt.
  • Neutral eller normal. I detta fall ligger vikten i mitten.

Nu frågar du dig säkert: vilken av dessa lutningar är mest hälsosam? Sanningen är att alla fungerar. Det uppstår dock ett problem om det finns en ”överdriven lutning”, om du går över alltför mycket åt ena sidan. Du märker då att du snabbt blir trött när du är ute och går, du märker hur det gör ont i dina vader, och din häl känns vattnig.

Tänk på dessa symtom, annars kan det hända att du skadar dina hälar. Prata med en specialist om du känner att du lutar för mycket åt ena sidan.

Hur kan du undvika att du lutar åt ena hållet?

skadar dina hälar

Först och främst bör du tänka på att fötterna kan vittna om att du lutar åt det ena eller andra hållet. Du börjar då känna obehag och smärta i hälarna:

  • Du skadar oftare dina hälar om du är kvinna. Det har att göra med ben och leder, och därför kan kvinnor efter 45/50 års ålder börja känna denna typ av besvär.
  • Tänk även på att hälen är ett av ditt bens största ben, och är därför den del som kroppen bör belasta sin vikt med. Vad innebär det? Att personer som lider av övervikt löper större risk att drabbas av detta problem.
  • Tänk även på om du har ryggproblem. Skador kan göra att du lutar ryggen och axlarna annorlunda, vilket innebär att du även går annorlunda.

Vanor för att se till att du inte skadar dina hälar

skadar dina hälar

  • Det viktigaste är att alltid tänka på vikten. Försök att hålla dig i form och undvik att gå upp i vikt så att du inte skadar dina hälar. Tänk även på att lederna i fötterna är mycket komplexa. Strukturen kan skadas om den överbelastas.
  • Tänk på vilken typ av skor du använder. Vi vet att högklackade skor inte är hälsosamt för fötterna och ryggen, men det betyder inte att vi alltid bör använda helt platta skor. Det bästa är en häl på mellan 2 och 4 cm. Det är bra om den också har en ordentlig klack och flexibla sulor som kan avbelasta foten. Tveka inte att investera lite extra för att dina fötter ska må bra.
  • Det rekommenderas att du tränar, men gör det inte alltför intensivt eftersom även detta kan göra att du skadar dina hälar. Det är exempelvis bra att simma – det är väldigt hälsosamt för fötter, muskler och leder.
  • Förbättra din kosthållning genom att öka dina doser av magnesium, kisel och zink, som är idealiska för att stärka muskler och skelett.

Vilka livsmedel är rika på dessa mineraler?

  • Spenat
  • Havre
  • Nötter
  • Mandel
  • Rödbetor
  • Persilja
  • Pumpa
  • Sesammjöl
  • Vit fisk

Glöm inte bort att inkludera detta i dina maträtter!