Vanliga symptom på vätskeretention

· mars 21, 2018
Visste du att akut trötthet och en lathetskänsla tillsammans med inflammerade lemmar kan vara kopplat till vätskeretention?

Vätskeretention är ett metaboliskt tillstånd som karaktäriseras av onormal ansamling av vätskor i vävnaderna under huden eller områden inuti kroppen. Utöver det finns det dock andra vanliga symptom på vätskeretention som kan vara bra att känna till.

Det drabbar främst våra lägre lemmar, men kan även drabba händer, ansikte och buk. Det må inte klassificeras som en sjukdom, men det är ett varningstecken för andra, allvarligare tillstånd. Det kan röra sig om cirkulationsproblem, blockeringar i lymfsystemet och hormonobalanser. Man kan även drabbas av vätskeretention efter att man genomgått narkos vid operationer.

Även om det ibland går obemärkt förbi så utlöser det nästan alltid en serie reaktioner i kroppen. Därför är det viktigt att förstå hur det uppstår och vilka vanor som kan hjälpa dig att kontrollera det.

Vi ska här dela med oss av några vanliga symptom på vätskeretention såväl som tips för att förebygga det.

Vanliga symptom på vätskeretention du inte får ignorera

Milda fall av vätskeretention kan gå obemärkt förbi eller blandas ihop med en liten viktuppgång. När tillståndet blir allvarligare kan dock en serie symptom dyka upp som påverkar ens förmåga att utföra vardagliga sysslor.

1. Inflammation i lemmarna

Inflammerade ben

Märkbar svullnad i de lägre och övre lemmarna kan räcka för att identifiera vätskeretention. Lemmarna kommer verka större än normalt och uppvisa cirkulationsproblem.

Andra inflammerade områden inkluderar:

  • Buken
  • Bröstet
  • Ansiktet

2. En lathetskänsla

Det är vanligt att känna en stark lathet i kroppen vid vätskeretention. Det är framförallt märkbart när du utför fysiska aktiviteter. Den onormala ansamlingen av vätskor ökar din kroppsvikt, vilket påverkar din muskulära, lymfatiska och cirkulationsmässiga hälsa.

3. Celluliter

Celluliter kan orsakas av vätskeretention

Det finns många faktorer som påverkar uppkomsten av celluliter på rumpan och benen, men när de beror på vätskeretention blir de mer märkbara och svåra att behandla. Även om många externa behandlingar kan hjälpa dig att minska dem är det väldigt viktigt att behandla vätskeretentionen för att märka en skillnad.

4. Trötthet och generellt obehag

På grund av konsekvenserna för cirkulationssystemet leder vätskeretention till episoder av fysisk trötthet och generellt obehag. Vätskeretention kan störa transporten av syre och näringsämnen till cellerna. Det påverkar din fysiska och mentala prestationsförmåga.

5. Minskad urin

Minskad urinering

Eftersom njurarna inte kan bearbeta kroppens vätskor ordentligt måste du urinera mindre, vilket ökar risken för urinvägsinfektioner.

Hur förebygger man vätskeretention?

För att slippa uppleva dessa vanliga symptom på vätskeretention kan du både förebygga och behandla problemet. Även om många faktorer spelar roll kan en förbättring av din livsstil avsevärt minska risken.

Begränsa din saltkonsumtion

Att få i sig för mycket salt leder till obalanser i kroppen som får vatten att ansamlas i vävnaderna. På grund av det är det viktigt att begränsa konsumtionen, inte bara av bordssalt, utan även livsmedel såsom:

  • Korv
  • Konserver
  • Ost
  • Färdigpaketerad mat
  • Kolsyrade drycker

Drick mer vatten

Drick mer vatten

Att inte dricka tillräckligt med vatten och nyttiga drycker är den största orsaken till vätskeretention. Att dricka vatten reglerar cirkulationen och optimerar njurarna genom att ta bort avfall från kroppen.

Ät vätskedrivande livsmedel

Det finns många vätskedrivande livsmedel som kan hjälpa dig att ta bort överflödig vätska från kroppen.

De mest rekommenderade är:

  • Ananas
  • Kronärtskocka
  • Rödbetor
  • Sparris
  • Vattenmelon
  • Melon
  • Åkerfräken
  • Ingefära

Undvik tajta kläder

Undvik åtsittande kläder

Kläder som sitter för tajt stör blodcirkulationen och kan influera uppkomsten av ödem, åderbråck och andra problem.

Träning

Att vara stillasittande eller förbli i samma position för länge kan leda till inflammatoriska obalanser i kroppen och orsaka cirkulations- och retentionsproblem. Regelbunden träning i minst 20-30 minuter om dagen aktiverar cirkulationen, förbättrar cellsyresättningen och stödjer processerna som håller kroppen frisk och balanserad.

Upplever du några av dessa vanliga symptom på vätskeretention? Börja med att förändra dina vanor och ta till nödvändiga åtgärder för att kontrollera det. Om problemet kvarstår eller förvärras ska du tala med din läkare.