Vad händer om du konsumerar för mycket D-vitamin?

· mars 7, 2018
D-vitaminförgiftning resulterar vanligtvis inte i några symptom och kan som tur är lätt omvändas. Eftersom den är svår att upptäcka är det dock viktigt att träffa en specialist om du har misstankar.

måtta Att äta vitaminer är vitalt för att hålla sig frisk, energisk, aktiv och full av liv. Men du kanske inte är medveten om att dessa näringsämnen faktiskt inte ska ätas hejdlöst. Till exempel kan för mycket D-vitamin vara skadligt för dig.

När du börjar ta vitaminer är det nödvändigt att kolla upp hur mycket du behöver och vilka gränserna är för dig. Du bör inte bara gå till apoteket, köpa en burk och börja ta utan kunskap eller råd. Kom ihåg: många livsmedel och drycker innehåller de vitaminmängder du behöver under en dag. Att ta tillskott är därmed inte alltid logiskt och kan vara skadligt för hälsan.

Allt är trots allt negativt om man går till överdrift.

Vitamin D kommer från syntesen av kolesterol tack vare solens strålar. Vissa personer får tillräckligt med solljus och äter på ett sätt som låter dem ha fulla reserver av detta näringsämne. Andra måste dock ta tillskott för att komplettera sin låga konsumtion av det. Problem uppstår när man tar det utan medicinsk konsultering och i fel doser.

Vid en viss punkt blir det giftigt för kroppen, när man tagit för mycket D-vitamin, och idag ska vi ta en titt på just detta.

Vitamin D-förgiftning

För mycket D-vitamin kan leda till illamående och kräkningar

Vitamin D är inte lösligt i vatten, vilket gör det svårt för kroppen att bli av med. Därför börjar det istället ansamlas i kroppen. Detta näringsämne verkar som ett steroidhormon och hittas cirkulerande i cellerna.

När det finns för mycket i kroppen blir platserna där man kan hitta detta vitamin – såsom proteinreceptorer och proteinbärare – fyllda, och kan inte framgångsrikt binda med det.

Från ögonblicket denna beståndsdel släpps ut i kroppen börjar den öka absorptionen av kalcium i tarmarna. Detta orsakar hyperkalcemi. Andra drabbade regioner är mjuka organ, som lungor, njurar och hjärta.

Några lindriga tillstånd som kan inträffa är:

  • Illamående och kräkningar
  • Förstoppning
  • Trötthet i musklerna och bensmärta
  • Ångest och depression
  • Förvirring

Det rekommenderade dagliga intaget av vitamin D bör vara mindre än 4000 IU. Risken för att drabbas av vitamin D-förgiftning genom att äta för mycket genom maten eller via exponering för solljus är dock minimal.

För att förgiftning ska ske måste patienten ha en nivå på över 150 ng/ml (375 nmol/l) i blodet. Nästan alla fall av förgiftning är som tur är omvändbara. Väldigt få orsakar dessutom förkalkning i artärerna eller njursvikt.

Symptom på att du tar för mycket D-vitamin

Vitamin D-förgiftning kan ge förstoppning

Ibland uppvisar inte vitamin D-förgiftning några symptom. I många fall kan dock några av följande tecken visa sig:

  • Hyperkalcemi
  • Illamående och kräkningar
  • Förstoppning
  • Ångest
  • Svaghet
  • Förändrat medvetande
  • Högt blodtryck
  • Otillräcklig njurfunktion
  • Hörselförlust

Besök denna artikel: Håll koll på din hörsel – när var din senaste undersökning?

Steg för att eliminera vitamin D-förgiftning

Du måste vara medveten om hur mycket D-vitamin du konsumerar om dagen

  • Först måste du söka medicinsk rådgivning. Där kan en läkare ordinera nödvändiga tester för att upptäcka nivåerna av denna substans i blodet. Det är viktigt att inte försöka genomgå tester innan du talat med en läkare.
  • Om det visar sig att du har konsumerat för mycket D-vitamin bör du eliminera alla tillskott från din kost. Även när du konsumerar 10,000 IU om dagen är risken för förgiftning låg, men det är bäst att hålla det under 4,000. I fall med barn och äldre vuxna räcker det med 700 IU.
  • Du måste vara medveten om hur mycket vitamin D du konsumerar om dagen. Om du fått tillräcklig exponering av solens strålar är det inte nödvändigt att ta tillskott. Generellt är dessa tillskott bra för personer som lever på platser med lite solljus.
  • Utvärdera ditt matintag. Fisk, bönor och berikad mjölk samt apelsinjuice kan till exempel tillhandahålla 600-1,000 IU per portion. Detta plus lite sol räcker gott och väl.
  • Det är även nödvändigt att minska din konsumtion av tillskott eller livsmedel med mycket kalcium.
  • Öka samtidigt konsumtionen av sådana med natrium, såväl som vätskor.

Vi bör notera att för mycket D-vitamin kan ta månader och till och med år att visa sig. Därför är det ett svårt tillstånd att upptäcka. Du måste lära dig att skilja symptomen från andra sjukdomar och vara beredd att göra förändringar.