Vad är orsakerna till lumbago (smärta i korsryggen)?

Lumbago, eller smärta i korsryggen, är ett besvärande problem. I allvarligare fall kan det vara rent invalidiserande tills det har gått över helt. Din hållning, när du arbetar eller tränar, är ofta en anledning, men det är inte den enda. I den här artikeln kommer vi att berätta allt om detta smärtsamma tillstånd.
Vad är orsakerna till lumbago (smärta i korsryggen)?

Senaste uppdateringen: 06 maj, 2021

Orsakerna till lumbago, eller smärta i korsryggen, varierar. De är emellertid alltid relaterade till muskelstrukturen och ryggraden. Detta är ofta anledningen till att personer uppsöker läkare eller inte kan arbeta.

I dessa fall är smärtan belägen i nedre delen av ryggen. Vi drabbas nästan alla av detta någon gång under våra liv. Specialister diagnostiserar de flesta fall med god prognos, och de är lätta att lösa. 15% av fallen med lumbago går inte över och blir kroniska.

I den här artikeln förklarar vi de vanligaste orsakerna till lumbago och smärta i korsryggen. Vissa av dem kan förhindras, så vi diskuterar också några enkla åtgärder som kan hjälpa dig att undvika denna situation.

Orsakerna till lumbago

Som vi redan har nämnt är lumbago en smärta som uppstår i nedre delen av ryggen. Detta kan sprida sig och expandera till resten av kroppen. Det är ett mycket vanligt tillstånd som kan drabba människor i alla åldrar.

Enligt en studie av el Centro de Investigaciones Médico-Quirúrgicas, drabbar den mellan 60 och 90% av allmänheten. Bland dessa är ca 80% av fallen akuta och resten är kroniska.

Smärtan har specifika egenskaper. Till exempel intensifieras den vanligtvis när den drabbade personen böjer sig ner eller försöker lyfta något. Dessutom kan den sprida sig. Den kanske inte når ända ner i benen, men den kan stråla ut mot skinkorna.

I vissa fall är lumbago associerad med ischias. Detta är en patologi som orsakar en nypande smärta i ischiasnerven. I dessa fall är det vanligt att smärtan strålar ner genom underkroppen.

Orsakerna till lumbago och smärtor i korsryggen är vanligtvis relaterade till ett problem med hur ryggraden fungerar. I en reviderad artikel publicerad i la Revista Médica de Costa Rica y Centroamérica bekräftar specialister att faktorer som ålder, kön, genetik, idrott, träning och arbete kan vara faktorer som gör att man blir drabbad av detta problem.

äldre person med Lumbago smärta i korsryggen
Lumbago kan påverka människor i alla åldrar och bero på olika orsaker.

Du kanske gillar den här artikeln: Postural kontroll: nyckeln till en frisk ryggrad

Fysisk överansträngning är en av orsakerna till lumbago

Fysisk överansträngning är en av de vanligaste orsakerna till ryggsmärta, vilket förklaras av en studie av la Universidad de Miguel Hernández. Här talar vi om alla typer av sportaktiviteter med rörelser som plötsligt belastar ryggen.

Ett exempel kan vara styrketräning om du inte är van vid det, eller om du har god fysisk hälsa, men plötsligt rör dig på ett sätt som skadar ledbanden i ryggraden.

Med det sagt är träning inte den enda orsaken till ryggont. Det är viktigt att betona att ryggsmärtor orsakade av överansträngning är vanliga på arbetsplatser, vilket en studie utförd av la Universidad Autónoma Metropolitana visar på.

Diskskador som orsakar lumbago

Intervertebrala diskar fungerar som ett slags kuddar mellan ryggkotorna. De hjälper till att dämpa eventuella stötar. De består av broskvävnad och är, precis som alla andra delar av kroppen, känsliga för åldrande.

Med detta menar vi att när vi blir äldre blir det allt vanligare att dessa diskar går sönder. När detta händer släpper de ut kemikalier som irriterar nerverna och orsakar inflammation eller smärta.

Diskbråck är en annan patologi relaterad till lumbago och ischias. Detta tillstånd innebär att en del av disken skjuter ut från ryggraden. När detta händer klämmer det åt på nerverna.

Orsakerna till lumbago: Degenerering av ryggradens diskar

Ovan nämnde vi att broskvävnaden i diskarna börjar nötas bort med åldern, vilket minskar förmågan att dämpa stötar. När detta händer kan ryggkotorna börja skavas mot varandra och orsaka stelhet och smärta i nedre delen av ryggen.

Problemet här är att degenerering av diskarna kan förvärra andra sjukdomar i ryggraden, som ryggstenos eller artros i ryggen.

Degenerativ kotförskjutning

Spondylolistes, eller kotförskjutning, är när en ryggkota staplas onormalt ovanpå en annan, som om den har halkat och hamnat på sned. Vad som händer här är att ryggkotorna trycker på nerverna när de rör sig i förhållande till varandra, vilket orsakar smärta och oförmåga att röra sig.

Som förklaras av la Clínica de la Universidad de Navarra uppstår degenerativ kotförskjutning när vävnaden som stabiliserar ryggkotorna blir upplöst. Det kan drabba antingen ligamenten eller de intervertebrala diskarna.

Men detta är det inte den enda anledningen. Spondylolistes kan inträffa efter ett trauma, som en följd av en tumör eller på grund av en slags medfödd missbildning.

Orsakerna till lumbago: Spinal stenos

Spinal stenos är en patologi där ryggmärgen smalnar av. Ett stort antal perifera nerver passerar genom denna kanal. När den här kanalen är komprimerad börjar nerverna att bli utsatta för tryck och leder till att de blir skadade.

Rekommendationer för att förhindra orsakerna till lumbago

Det går att förebygga vissa av orsakerna till lumbago, men det finns också vissa faktorer som inte går att påverka. Hur som helst så finns det ett antal enkla åtgärder som kan minska risken och stärka ryggraden.

Först och främst är det viktigt att betona att träning är en av de mest fördelaktiga aktiviteterna – särskilt måttlig träning som hjälper till att stärka musklerna i ryggen. Du bör dock undvika stora rörelser eller använda för tunga vikter, eftersom detta kan skada ligamenten.

Av samma anledning är det bäst att undvika en stillasittande livsstil så att du inte är stilla i samma position för länge. När det gäller att förebygga ryggsmärta på arbetsplatsen rekommenderar specialister att vi sträcker på oss och stretchar under rasterna. Vi bör även undvika att överanstränga oss och vrida på kroppen i obekväma vinklar, speciellt om vi arbetar med tunga saker.

Fetma är en annan faktor som kan öka risken för ryggsmärta. Att gå ner i vikt kan därför minska trycket på ryggraden.

läkare mäter person över buken
Att kontrollera din vikt är nyckeln till att förhindra lumbago som uppstår på grund av fetma.

Ta dig en titt på den här artikeln: Bli av med ländryggssmärta; 7 saker du kan göra

Om du lider av smärtor i korsryggen, vidta åtgärder

Det finns många orsaker till lumbago och ryggont, och denna typ av smärttillstånd är ganska vanligt. Om du lider av någon variant, kom ihåg att vara försiktig. Det är alltid bäst att konsultera en specialist.

När du lider av lumbago, rekommenderar läkare att du undviker att vila i sängen under alltför långa perioder. Det är faktiskt mer effektivt om du håller dig aktiv, men utan att överanstränga dig själv.

Vissa människor upplever viss förbättring av smärtan när de applicerar omslag med varmt eller kallt vatten på det drabbade området. Varmt vatten lindrar vanligtvis smärtan när det värmer upp området, och kalla kompresser är effektiva för att minska inflammation.

En av de viktigaste aspekterna att komma ihåg är att de flesta ryggsmärtor är relaterade till dålig hållning. Därför är det en bra utgångspunkt att vara medveten om din hållning och försöka förbättra den.

När du arbetar, studerar eller även kopplar av, försök att hålla ryggen rak. När du utför någon form av ansträngande aktivitet, som att lyfta ett föremål, bör du involvera också andra delar av kroppen, till exempel benen. På detta sätt tar inte ryggen hela vikten.

Detta kanske intresserar dig
Vetenskapligt bevisade övningar mot smärta i korsryggen
Steg för HälsaLäs det Steg för Hälsa
Vetenskapligt bevisade övningar mot smärta i korsryggen

I denna artikel ska vi tala om övningar mot smärta i korsryggen: vilka är de bästa och vilka faktorer måste man ta hänsyn till när man utför dem?



  • Espondilolistesis: Síntomas, diagnóstico y tratamiento. Clínica Universidad de Navarra. (n.d.). Retrieved October 22, 2020, from https://www.cun.es/enfermedades-tratamientos/enfermedades/espondilolistesis
  • Noriega-Elío, M., Barrón Soto, A., Sierra Martínez, O., Méndez Ramírez, I., Pulido Navarro, M., & Cruz Flores, C. (2005). The debate on lower back pain and its relationship to work: a retrospective study of workers on sick leave. Cadernos de Saúde Pública / Ministério Da Saúde, Fundação Oswaldo Cruz, Escola Nacional de Saúde Pública, 21(3), 887–897. https://doi.org/10.1590/s0102-311×2005000300023
  • Hernández, Gabriel A., and Juan D. Zamora Salas. “Ejercicio físico como tratamiento en el manejo de lumbalgia.” Revista de Salud Pública 19 (2017): 123-128.
  • Lumbalgia: Causas, diagnóstico y manejo. (n.d.). Retrieved October 22, 2020, from https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=51255
  • Ibarra, Javier Ernesto Matta, et al. “Relación entre lumbalgia y sobrepeso/obesidad: dos problemas de salud pública.” Revista Med 27.1 (2019): 53-60.
  • Delgado, J. G., Delgado, J. Á. G., Lara, G. V., Torres, J. del C. M., & Morales, I. P. (2014). Epidemiología del dolor de espalda bajo. Investigaciones Medicoquirúrgicas, 6(1), 112–125. Retrieved from http://www.revcimeq.sld.cu/index.php/imq/article/view/275
  • Ocaña Jiménez, Úrsula. “Lumbalgia ocupacional y discapacidad laboral.” Revista de fisioterapia 6.2 (2007).
  • Gil Huayanay, Delia, Vicente Benites Zapata, and Carlos Alberto Ramirez La Torre. “No toda hernia lumbar causa lumbalgia.” Horizonte Médico (Lima) 17.4 (2017): 58-62.
  • Vega, John Chancasanampa, and Anibal Diaz Lazo. “Patologías de columna lumbar diagnosticadas por radiografía convencional.” revista desafios 8 (2017): 21-26.
  • Pérez, Alberto Aceves. “Diagnóstico diferencial en la estenosis espinal lumbar.” Ortho-tips 14.1 (2019): 17-21.