Typer av sallat och hur man odlar dem

januari 18, 2020
Det finns fler än 200 olika typer av sallat. Vissa är dock vanligare och lättare att odla, som roman- och isbergssallat. Idag ska vi ge dig några rekommendationer angående vilken du bör välja.

Det finns många olika typer av sallat som du kan odla i trädgården, och de kommer i olika storlekar, former och smaker.

Undrar du vilken du kan odla själv? Idag ska vi berätta om de olika tillgängliga alternativen för din trädgård eller odling.

Vilka typer av sallat bör man välja?

Sallat har många egenskaper för hälsan, men utöver att vara bra för dig är den även utsökt och snål i kalorier. Sallat innehåller faktiskt runt 95% vatten och endast 15 kalorier per 100 g.

Angående näringsvärdet så är sallat en bra källa för vitamin A, C och folater. Den tillhandahåller även mineraler som kalium, kalcium, fosfor, magnesium och natrium.

Generellt kan vi betona följande fördelar:

  • Sallat hjälper dig att sova.
  • Den har smärtlindrande och lugnande egenskaper.
  • Sallat stimulerar dina matsmältningskörtlar.
  • Den agerar milt laxerande tack vare sitt fiberinnehåll.
  • Diabetiker kan äta den.
  • Den är rik i betakaroten och bidrar till förebyggande av olika typer av cancer.

Med det sagt finns det fler än 200 typer av sallat. De mest välkända är isbergssallat, romansallat, miniromansallat och ruccola.

Oavsett vilken typ man väljer så är sallat en grönsak som är lätt att odla. Beroende på sorten kan den planteras vid många tidpunkter på året och skördas efter 3-4 månader.

Man måste dock tänka på sniglar, svamp och fåglar.

Här kommer tre populära sorter du kan odla i din trädgård.

Typer av sallat

Isbergssallat i skål

Sallat är ett av de mest använda livsmedlen i världen. Inte bara tack vare sina få kalorier, utan även för att den innehåller många viktiga näringsämnen.

Isbergssallat

Inledningsvis vill vi föreslå den klassiska isbergssallaten eftersom du kan plantera den under flera månader på året och sedan njuta av den efter runt tre månader.

Denna typ av sallat är rund och liknar nästan kål. Bladen är krispiga i konsistensen och därför populära i sallader.

Vi rekommenderar att du läser: 3 läckra salladswraps med grönsaker och frukt

Romansallat

Romansallat är en av de mest välanvända sallatstyperna, förmodligen för att den är lätt att odla och förvara. Dess blad är avlånga och har en karaktäristiskt tjock kärna. Det är en av de vanligaste sallaterna i världen.

Du kan plantera den från våren fram till sensommaren och den kräver väldigt lite skötsel. Du måste dock skydda den mot frost.

Miniromansallat

Eftersom denna typ liknar roman men är mycket mindre så kallas den ofta för miniromansallat. Denna version har en mycket sötare smak än vanlig roman och bladen har en tjock kärna med böjda blad.

Om det inte är för varmt på sommaren kan man plantera den då, men den trivs bäst i lite svalare förhållanden. Man kan även plantera den på sensommaren och skörda under hösten.

Vi rekommenderar att du läser: Fem recept på kalorisnål salladsdressing

Plocksallat

Denna variant växer väldigt löst i marken och bildar inget egentligt salladshuvud. Därför kan man med fördel plocka de individuella bladen när man tycker att de är färdiga, snarare än att skörda hela växten.

Denna sallat passar perfekt i sallader och kan även används för olika ”wraps” om bladen är tillräckligt stora.

Tips för att odla olika typer av sallat

  • Du kan börja med plantor eller helt enkelt så frön.
  • Vi råder dig att lämna runt 20-30 centimeter mellan varje planta.
  • Vattenmässigt är detta en måttligt krävande växt, speciellt efter att knoppen börjar bildas.
  • Du behöver jord med tillräcklig näring eftersom denna grönsak kräver en hel del.

Som du kan se är det väldigt enkelt att plantera, odla och skörda sallat. Det bästa är att den är förhållandevis tålig när det kommer till väder och kan skördas en bit in på hösten. Börja dra nytta av denna grönsak!

  • Hae Dun Kim et al. “Sleep-inducing effect of lettuce (Lactuca sativa) varieties on pentobarbital-induced sleep”, Food Sci Biotechnol. 2017; 26(3): 807–814.
  • Jeon YJ et al. “Effects of beta-carotene supplements on cancer prevention: meta-analysis of randomized controlled trials”, Nutr Cancer. 2011 Nov;63(8):1196-207. doi: 10.1080/01635581.2011.607541. Epub 2011 Oct 7.
  • Diana M. Cheng et al. “Development and Phytochemical Characterization of High Polyphenol Red Lettuce with Anti-Diabetic Properties”, PLoS One. 2014; 9(3): e91571.