Vilka typer av höga klackar är dåliga för din hälsa?

Klackar

Ja, det är sant att de är mycket vackra. Men detta betyder inte att de inte är dåliga för dig. ”Att vara på modet och se bra ut är smärtsamt” säger de flesta kvinnor. Men det är inte nödvändigt att pinas av dåliga skor. I den här artikeln kommer vi att förklara vilka skor som är bäst för en kvinnas olika aktiviteter och hur stor del av tiden du kan bära höga klackar.

De värsta skorna för kvinnor

En färsk studie av ortopediska Associates of New York uppger att de värsta skorna som kvinnor kan bära har en hög och smal klack (också känd som nålklack). Detta beror på att kroppens tyngd vilar på fotkulan, där tårna är, vilket lägger en stor press på en punkt. Även dina knän och höfter rullar framåt och påverkar kroppens balans i allmänhet, vilket försvagar hälsan hos både ben och rygg. Skor som dessa skadar dig från vristerna till nedre ryggen.

I fallet med platåskor, som ju är mycket populära nuförtiden, finns det också problem. Många människor hävdar att tyngden ”fördelas” längs hela foten, men det är inte sant. Precis som i fallet med den höga och smala klacken hamnar trycket på tårna, även om skornas tjocka klackar skonar hälarna lite mer. Platåskor förorsakar förhårdnader, liktornar samt vrist- och ryggsmärtor.

Klackar 2Boots kan vara lite säkrare, men du kan inte lita på dem heller. Studien visade att den del av kroppens tyngd som hamnar på tårna ökar med storleken på klacken. Detta innebär att ju högre klacken är desto större blir skadan.

Lågskor är också mycket populära eftersom de kan bäras både på jobbet och när man går ut med vänner. Men se upp; för även om de är mycket platta och inte har någon klack ger de inte fötterna något bra fotvalvsstöd, vilket gör att de får ”jobba” dubbelt så hårt. Detta kan orsaka inflammation, rygg- eller hälsmärtor eller t. o. m. frakturer.

Tennisskor, som används för träning eller promenader, ger det bästa stödet för dina fötter. Däremot kan de ofta orsaka svamp om du bär dem för ofta, speciellt om du inte bär bomullsstrumpor.

Klackar 3Mer information om klackar

Statistik visar att kvinnor lider av fyra gånger mer fotproblem än män. Detta beror på skorna de bär, speciellt höga klackar. När du sätter dina bara fötter i marken tar den främre delen (fotkulan) 43% av din tyngd för varje steg medan hälen absorberar övriga 57%.

Om klacken är 4 cm hög byter dessa procentsatser plats. När klacken är 6 cm är andelen av tyngden som hamnar på tårna uppe i 75%. När klacken är över 10 cm vilar 90% av tyngden på fotkulan.

Klackar 4Detta gör din tyngd obalanserad och får dig att ändra din hållning i allmänhet. Den kroppsdel som lider först är vristerna. Det är därför kvinnor är mer benägna att drabbas av stukningar om de bär höga klackar. Eftersom nedre delen av benen måste kompensera för den tyngd som flyttas framåt, drar de sig samman och förkortas, vilket orsakar obehag och muskelsammandragningar i vaderna.

Efter benen är knäna nästa del som överbelastas när du bär klackar eftersom trycket ökar från fotsulan och uppåt. Du böjer dig mer än när du är barfota, vilket skapar obalans i dina lårmuskler och den främre benmuskulaturen.

Listan fortsätter: De malplacerar höftlederna och skapar ryggsmärtor. I själva verket ändras hela din hållning. Liktornar uppkommer på fötterna, förhårdnader och deformationer bildas på tårna och du drabbas av svullnad och smärta efter en hel dag i höga klackar.

Klackar 5Hur man kan förebygga problem relaterade till höga klackar

Nu vet du vilka riskerna är med att bära högklackade skor. Men om du fortfarande gillar dem, bär dem på jobbet eller för att se snyggare ut (de gör att dina ben ser stiligare ut, de är perfekta för fester, de gör att du ser längre ut etc.). Många kanske tror att bästa valet är att sluta bära dem. Men sanningen är att det inte är bra att inte ha någon form av klack heller som vi förklarade tidigare.

Det bästa alternativet är att bära klackar som är ungefär 2 cm höga så att tyngden på fotkulan och hälbenet är mer balanserat med 50% på varje del. De bör inte vara högre än 3 cm. Om du gillar höga klackar, välj platåskor som inte skadar dina fötter lika mycket.

Klackar 6Om du bär klackar då och då, när du går ut eller vid speciella tillfällen, är det inga problem. Vad du inte bör göra är att bära dem varje dag timmar i sträck, som till exempel på jobbet. Om du inte kan bära något annat på jobbet är det en bra idé att ha ett annat par i väskan. På väg till och från jobbet kan du bära ett bekvämare par medan du har på dig klackskorna under arbetstid. Om du sitter vid ett skrivbord kan du ta av dig dem och sätta på dig dem när din chef kommer eller när du ska in på ett möte.

Det är också bra att veta att ju smalare skorna är desto mindre skada kommer de att orsaka dig. I fråga om materialet är den bästa typen läder (om möjligt syntetiskt). Dina tår immobiliseras och rör sig inte ”fritt”.

Foton med tillstånd av Mervi Eskelinen, Jocely Saurini, Larry Johnson, Heather Dow, Maria Morri Thomas R Koll och Alison Here.