Tre användbara huskurer för bruxism

· januari 23, 2019
Vardagsrytmen går allt snabbare vilket leder till fler problem än vad du tror. Lär dig att slappna av och äta hälsosamt för att förhindra bruxism.

Bruxism är ett käkproblem där man gnider tänderna. Det kan uppstå både under dagen och under natten. Det är dock mer frekvent under natten, och det är därför ofta svårt att hitta några huskurer för bruxism.

Personer som lider av bruxism gnider ofta tänderna omedvetet, vilket gör att tänderna slits ner.

Den främsta orsaken tenderar att vara psykologisk, men det finns också fall där felaktig tandvård kan ha spelat en roll.

Orsaker till bruxism

Det är mer av en psykologisk åkomma än en fysisk, men det kan uppstå p.g.a. något så enkelt som stress.

Det finns dessutom andra möjliga orsaker:

Alla är olika och sjukdomar attackerar oss också på olika sätt. Då du vänder dig till en specialist så kommer de därför ställa dig olika frågor för att hitta roten till problemet.

Symptom

Det största problemet med denna åkomma är att man kan drabbas av stora problem om man utövar ett alltför stort tryck på käken. Det kan exempelvis påverka dina nerver och dessutom ditt käkben.

Om du lider av denna åkomma så kan du komma att märka av symptom som:

  • Muskelkänslighet
  • Känslighet för kalla, varma och söta saker
  • Ätstörningar
  • Smärta och svullnad i käken
  • Insomnia
  • Ångest
  • Stress
  • Depression
  • Öronvärk
  • Huvudvärk

I många fall kommer de personer som har drabbats inte märka av några symptom, utan de får bara reda på att de har detta tillstånd under ett rutinbesök hos tandläkaren. Om de sover med en partner så kan den andra personen ibland märka av ljudet och säga något om det.

Emotionella orsaker

Det finns många saker nuförtiden som kan förstöra morgonen, som ett gräl med en släkting, problem med en partner, problem på jobbet eller alltför mycket att göra på jobbet. Detta kan leda till stress, ångest, låg självkänsla etc.

Det är fantastiskt hur allt runt omkring oss är relaterat, även våra känslor.

Därför bör vi vara försiktiga med starka negativa känslor, för vi riskerar inte bara att drabbas av bruxism: det finns dessutom en risk att drabbas av en hjärtattack.

Rekommendationer

Person som mediterar.

Utöver att slappna av, räkna till tio och tänka positiva tankar så finns det dessutom ett antal fysiska huskurer för bruxism:

  • Sov det rekommenderade antalet timmar
  • Drick mycket vatten
  • Ät en hälsosam kost
  • Rätta till problemet med tandställning
  • Undvik hård mat och sötsaker
  • Gör avslappningsövningar som hjälper dig att reducera stress
  • Applicera is eller värmepåsar där det gör ont
  • Massera det drabbade området

Allt dessa huskurer för bruxism kan hjälpa med att lindra dina symptom, men du bör vara medveten om att behandlingen inte blir effektiv om du inte blir av med de negativa känslorna du har.

Psykologisk hjälp kan också vara ett alternativ för att ta bort hatet, bitterheten, ångesten och även giftiga personer som du omger dig med. Detta kommer hjälpa dig att leva ett lugnare och hälsosammare liv.

Det finns som tur är dessutom naturmedicin som kommer få din kropp att slappna av och hjälpa dig.

Tre naturliga huskurer för bruxism

Valeriana

Kopp med valerianate.

Valeriana har en sövande effekt som kontrollerar ångest och sömnproblem. Så detta kommer hjälpa dig att slappna av och lindra spänningar.

Ingredienser

  • 1 matsked valeriana
  • 2 1/2 dl vatten

Tillredning

  • Värm upp vattnet. Då det kokar lägger du i valerianan och låter det stå under två minuter.
  • Ta därefter av det från värmen och sila.
  • Vi rekommenderar att du tar detta på kvällen, 30 minuter innan du går och lägger dig.

Kamomill

En av många effektiva huskurer för bruxism

Kamomill används för att behandla muskelsmärtor, men kan även användas vid mensvärk, spänningar, huvudvärk, ångest, stress och nervositet. Kamomillen får musklerna att slappna av och har anti-inflammatoriska egenskaper.

Ingredienser

  • 1 tesked kamomillte
  • 2 1/2 dl vatten

Tillredning

  • Koka upp vattnet och lägg därefter i kamomillen under 5 minuter.
  • Vi rekommenderar att du dricker det på morgonen, efter att du har stigit upp, och till kvällen, innan du går och lägger dig.

Lavendel

Lavendel och citron.

Lavendel är känt som en väldigt effektiv kur för att få musklerna att slappna av, så den kommer hjälpa med att lindra spänningar i musklerna och nacken.

Ingredienser

  • 5 lavendelblommor
  • 2 1/2 dl vatten

Tillredning

  • Koka upp vattnet och lägg sedan i lavendelblommorna.
  • Ta av det från värmen och låt det svalna ett tag.
  • Vi rekommenderar att du dricker det två gånger per dag, mellan måltiderna.
  • Det är också en bra idé att använda lavendelolja för att massera det drabbade området.