Fyra träningsformer som hjälper hjärtfunktionen

· januari 11, 2019
Även om det finns många träningsformer som hjälper dig att hålla hjärtat i gott skick är det viktigt att hitta en som passar dig och tillfredsställer dina behov, så att du enkelt kan inkludera aktiviteten i din rutin.

Visste du att det finns en serie träningsformer som hjälper hjärtfunktionen? Det rör sig mestadels om kardiovaskulära övningar som stärker hjärtat. Det spelar ingen roll om du är ett barn, vuxen eller äldre – övningarna är bra och viktiga för alla åldersgrupper.

Idag ska vi diskutera några träningsformer som verkligen hjälper hjärtfunktionen. Vissa kan göras på gymmet, men det är inte ett krav för dem alla. Hursomhelst är de otroligt fördelaktiga!

Träningsformer som hjälper hjärtfunktionen

Träning som hjälper hjärtfunktionen

Låt oss ta en titt på några enkla övningar för att få ett friskare hjärta; vissa känner du säkert redan till. Det viktigaste är att du inkluderar dem som en del i din dagliga rutin eller åtminstone utför dem tre dagar i veckan.

Ditt hjärta kommer tacka dig.

Läs även: 5 livsmedel som skadar hjärtat – undvik dem!

1. Vandring

Vandring i naturen

Att vandra är en fantastisk träningsform som hjälper hjärtfunktionen på flera sätt. Det är träning med låg påfrestning som dessutom låter dig sammankoppla med naturen. Det leder dig dessutom till att hitta nya rutter och till och med nya vänner, eftersom många gillar att följa vandringsleder.

  • Du behöver inte vara i fysisk toppform för att börja vandra, och det finns väldigt få risker. Det är så pass njutbart att du lätt glömmer att du faktiskt tränar.

Det är en varmt rekommenderad aktivitet som ökar din motståndskraft, ökar syreflödet och stärker hjärtat.

2. Simning

Simning är varsamt för kroppen

Att simma är en väldigt populär aktivitet som tillhandahåller komplett träning. Med simning tränas och tonas alla muskler i kroppen, och konditionsträningen går inte av för hackor heller. Med andra ord är det perfekt om du vill stärka hjärtat.

Att simma medför precis som vandring väldigt små påfrestningar på kroppen, vilket är anledningen till att det är rekommenderat för barn såväl som seniorer – det är faktiskt perfekt för alla åldrar. Om du löper risk för skada och behöver en varsam träningsform är simning det perfekta alternativet.

Vi rekommenderar att du läser: 8 huskurer för att få ut vatten i öronen

3. Cykling

Cykling är bra för hjärtat

Cykling har fått en riktig uppsving på senare år, både som transportmedel och som träningsform. Du kan cykla ensam eller i grupp, och det kan givetvis bli roligare och mer motiverande om man är flera.

Cykling är perfekt för att träna motståndskraften och för äldre personer som har problem med höfterna. På så sätt kan man träna höften utan att påfresta den för mycket.

Men om det finns något som gagnas av cykling så är det hjärtat. Har du ingen cykel eller vill du ha ett alternativ? Du kan cykla på träningscyklar eller till och med börja med spinningpass på gymmet. Spinning är dock inte rekommenderat för äldre personer, såvida det inte är ett pass specifikt för dem.

Andra aktiviteter

Promenera dagligen

Det finns andra träningsformer du kan vända dig till som hjälper hjärtfunktionen, såsom fotboll, tennis eller basket. De kan även kombineras med andra aktiviteter, såsom kampsport eller yoga. Varför skulle yoga förbättra ens hjärtaFör att det frigör kroppen från stress, vilket är en av de många orsakerna till hjärtsjukdomar. Därför ska du inte underskatta yoga eller liknande aktiviteter.

Det bästa alternativet är att välja en aktivitet som du gillar och som motiverar dig. Det är även viktigt att den passar din livsstil. Om det till exempel finns ett spinningpass på gymmet på morgonen men du jobbar vid det tillfället, leta efter ett annat alternativ som passar dig bättre.

Det finns alltid saker att välja mellan, och som du sett finns det många aktiviteter som hjälper hjärtfunktionen och stärker hjärtat. Att göra något så enkelt som att promenera 30 minuter om dagen är värt det.

Enkelt, eller hur?

  • van der Zwan, J. E., de Vente, W., Huizink, A. C., Bögels, S. M., & de Bruin, E. I. (2015). Physical Activity, Mindfulness Meditation, or Heart Rate Variability Biofeedback for Stress Reduction: A Randomized Controlled Trial. Applied Psychophysiology Biofeedback. https://doi.org/10.1007/s10484-015-9293-x
  • Cahalin, L. P., & Arena, R. A. (2014). Breathing exercises and inspiratory muscle training in heart failure. Heart Failure Clinics. https://doi.org/10.1016/j.hfc.2014.09.002
  • Choi, J., & Ricardo, G. O. (2009). Using heart rate monitors to detect mental stress. In Proceedings – 2009 6th International Workshop on Wearable and Implantable Body Sensor Networks, BSN 2009. https://doi.org/10.1109/BSN.2009.13