Tips för att bli av med dålig andedräkt

13 februari, 2019
Lider du av dålig andedräkt? Läs vidare för att lära dig hur du kan bli av med den.

Som du vet lider många människor i världen av ett tillstånd som vi kallar dålig andedräkt eller halitos. Det är ett av våra vanligaste och mest obekväma problem. Men i själva verket är det inte svårt att behandla.

I de flesta fall räcker det med att ha en perfekt munhygien eftersom detta är av avgörande betydelse när man talar om att ha eller inte ha dålig andedräkt. Hos andra uppstår tillståndet på grund av dåliga vanor i deras dagliga liv. Till exempel är en person som röker regelbundet direkt predisponerad att ha andedräkt som förmedlar lukten av tobak. En lukt som de flesta människor uppfattar som obehaglig. Det finns också mat som producerar obehaglig andedräkt, till exempel de med starka dofter eller smak, såsom lök, vitlök, vinäger med flera.

En annan orsak till dålig andedräkt är en låg produktion av saliv. Det gör så att munnen blir torr varpå den obehagliga lukten skapas. Slutligen kan en orsak vara en diet som är fattig på kolhydrater. Här delar vi med oss av några grundläggande och enkla tips du kan följa för att behandla en illaluktande mun. Men det är viktigt att veta att om du har dåliga vanor, som de som nämns ovan, kommer ingenting att hjälpa dig att behandla din dåliga andedräkt. Du gör därför bäst i att börja ersätta de dåliga vanorna med bra sådana.

Rengör munnen ordentligt för att motverka dålig andedräkt

kvinna som borstar tänderna
Till att börja med måste du förstå att i allmänhet försvinner dålig andedräkt i de flesta fall när en korrekt munhygien praktiseras. Det vill säga: noggrann tandborstning, rengöring av tandköttet och tungan samt användning av tandtråd. Om du har möjlighet kan du efter tandborstningen även skölja med munvatten. Detta kommer att hjälpa dig att känna dig fräsch under en längre tid och få en trevlig andedräkt som varar.

Undvik starkt luktande mat

Undvik i så lång utsträckning som möjligt konsumtion av livsmedel som orsakar en obehaglig lukt i munnen. De mest kända är lök och vitlök. Men vissa människor upplever detta problem efter att ha förtärt andra livsmedel som till exempel inlagd gurka, kål och kaffe. Om möjligt bör du försöka att undvika dessa för att få en friskare andedräkt.

Ät citrusfrukter

Citrusfrukter
Försök att öka konsumtionen av livsmedel som utlöser produktionen av saliv. Detta kommer att göra munnen fuktig vilket minskar risken för dålig andedräkt. Till exempel är citrusfrukter, såsom apelsin, grapefrukt, citron och mandarin mycket bra när det kommer till att öka produktionen av saliv. Försök också att i så lång utsträckning som möjligt undvika konsumtion av torra livsmedel som till exempel kex, rostat bröd och nötter. Dess rester stannar lätt i gommen och börjar producera dålig lukt efter ett tag. Om du ska konsumera dem ändå, försök att borsta hela munnen ordentligt så snart som möjligt.

Drick mycket vatten

Att ständigt dricka vatten kommer också att hjälpa dig att behålla en frisk andedräkt. Detta eftersom salivproduktionen då kommer att öka, vilket gör att du kan eliminera stora mängder bakterier och infektioner.

Slutligen hoppas vi att det vi har delat i denna artikel kommer att vara till stor hjälp och ge dig möjlighet att helt eliminera problem med dålig andedräkt om du lider av det eller att du rekommenderar denna artikel till någon som behöver hjälp. Kom ihåg att det är viktigt att upprätthålla en tillräcklig hygien, inte bara i munnen, utan också hos varje del av din kropp. Detta återspeglar alltid vem du är.

Bollen, C. M. L., & Beikler, T. (2012). Halitosis: the multidisciplinary approach. International Journal of Oral Science. https://doi.org/10.1038/ijos.2012.39

Hirsch, A. R. (1988). Bad Breath. JAMA: The Journal of the American Medical Association. https://doi.org/10.1001/jama.1988.03410180073026

Veerappan, G. R., & Lewis, J. H. (2010). Halitosis. In Practical Gastroenterology and Hepatology: Esophagus and Stomach. https://doi.org/10.1002/9781444327311.ch26