Smoothie med ingefära, kokos och rödbeta

augusti 17, 2017
Denna smoothie med ingefära, kokos och beta ger dig en energikick samtidigt som den hjälper dig att tappa vikt. Lär dig mer om dessa fantastiska egenskaper och hur du bereder den!

Är du nyfiken på vad en smoothie med ingefära kan göra för din hälsa? Detta överraskande recept kombinerar kraften hos ingefära, kokos och rödbeta för att ge dig en supernyttig smoothie.

Den är utmärkt för din hälsa, ditt matsmältningssystem och för hälsosam viktnedgång.

Få reda på mer om dess egenskaper och hur man gör denna goda, läkande smoothie med ingefära.

Tre medicinska ingredienser

Kokosnöt

Kokosnöt är fantastiskt för kroppen. Den är så full av näringsämnen att den anses vara ett superlivsmedel.

Den må bestå av mycket olja, men det är ett hälsosamt fett och något som kroppen behöver. Det aktiverar faktiskt din ämnesomsättning och hjälper dig att tappa vikt lättare.

Kokos är väldigt rikt på vitaminer, mineraler och spårämnen, såväl som fettsyror och fibrer. Det innehåller även antioxidanter och är vätskedrivande, återfuktande och energigivande.

Om du köper kokosnöten färsk ska du veta att du kan använda alla delar av den.

  • Först och främst kan du extrahera vattnet, vilket är väldigt mineralrikt.
  • Sedan kan du göra mjölk med fruktköttet och använda resten som mjöl till kakor och tårtor.
  • Sist men inte minst kan du använda skalet för att elda i eldstaden.

Ingefära

Denna exotiska krydda är bra för alla typer av hälsoproblem, speciellt för kvinnor.

Den är oersättlig om du har matsmältningsproblem eftersom den aktiverar magsyrorna, minskar flatulens och förbättrar näringsabsorptionen.

Likt kokosnöt bekämpar ingefära vätskeretention och sätter igång din ämnesomsättning – två viktiga delar av att tappa vikt och minska uppsvälldhet.

Den innehåller även en antioxidant som är perfekt för att bekämpa effekterna av fria radikaler i kroppen.

  • Du kan lägga till färsk eller pulveriserad ingefära till nästan allt för att ge det en speciell smak.
  • Det är faktiskt en krydda som fungerar väldigt bra med kött och fisk, såväl som desserter, soppor och drycker.

Rödbeta

Rödbetor är en av de trädgårdsgrönsaker du alltid bör ha tillgänglig. De är perfekta i alla former, oavsett om de är råa eller tillagade.

De tillhandahåller vitaminer (A, B6 och C) samt mineraler (järn, fosfor, zink, kalium och koppar), såväl som vegetabiliskt protein och fibrer.

Rödbetor har en söt smak och ljuslila färg som gör att de passar bra i många olika recept, både söta och kryddiga, och till och med i juicer och smoothies. De kommer med gott om energi.

De hjälper även till att minska blodtryck och inflammation, och har cancerbekämpade och avgiftande krafter för ditt blod och din lever.

Smoothie med ingefära, kokosnöt och rödbeta

Denna smoothie med ingefära smakar utmärkt och är perfekt för alla, oavsett tid på dygnet.

Den är framförallt bra när du måste anstränga dig fysiskt eller mentalt.

Du kan även använda den när du behöver en näringsdos, såsom när du är utmattad, stressad eller gravid.

Ingredienser

Följande ger dig en liter:

  • 1 kokosnöt
  • 1 rödbeta
  • 1 bit ingefära eller ingefära i pulverform (efter smak)
  • 1 liter vatten

OBS: Om du inte har färsk kokosnöt kan du använda en liter kokosmjölk istället för kokos med vatten.

Beredning

  • Följ stegen för att göra kokosmjölk, vilket består av att vispa kokosen med det heta vattnet tills du fått en vit mjölk.
  • Tillsätt sedan rödbetan och ingefäran, skalad och hackad i bitar.
  • Om du väljer färdig kokosmjölk kan du vispa den med ingefäran och rödbetan direkt. Du behöver inte värma den.
  • Vispa igen tills blandningen blir rosa.
  • Sila och drick varm eller kyld.
  • Söta med stevia eller honung om du vill, men kom ihåg att rödbetan redan ger smoothien en söt smak.

Läs även: Gör ditt eget sötningsmedel: Hur man odlar stevia hemma

Drick smoothien under dagen. För att verkligen dra nytta av alla näringsämnen rekommenderar vi att du dricker den på tom mage utan någon annan mat.

Du kan dricka hela mängden under en eller två dagar, men inte längre tid än så.

MER FÖR DIG