10 saker du inte ska äta innan läggdags

Är du sugen på något litet innan du går till sängs? Vi berättar vad du borde undvika innan läggdags.

Då och då känner man ett sug efter något att äta innan läggdags. Det är normalt, även om man åt middag för bara ett par timmar sedan. Problemet är att vi ofta väljer fel mat för denna tid på dygnet.

I dagens artikel kommer du lära dig om tio livsmedel du inte ska äta innan läggdags. Att äta fel saker innan du går och lägger dig kan störa dina metaboliska aktiviteter och få dig att gå upp i vikt. Det kan till och med leda till vissa åkommor.

Därför är det viktigt att ha hälsosamma matvanor, och framförallt begränsa din konsumtion av dessa tio livsmedel innan du går och lägger dig.

Undvik smör på kvällen

1. Smör

Smör kan användas i många olika recept, men på grund av det höga innehållet av mättat fett är det inte bra att äta innan läggdags. Generellt ska du äta smör i måttliga mängder, men om du äter det kvällstid kan det även ge dig  matsmältningsproblem.

Vill du veta mer? Läs: Hemgjort smör med bara två ingredienser

Ät inte godis

2. Godis

De flesta accepterar att det är någorlunda ”harmlöst” att äta lite godis under dagen. Problemet med att äta det kvällstid är dock att det höga innehållet av socker och kemikalier kan påverka din sömnkvalitet.

Det stimulerar nervsystemet och sätter hjärnan i ett vaket tillstånd som hindrar dig från att somna. Vissa hävdar faktiskt att konsumtion av godis innan man lägger sig till och med ökar risken för mardrömmar.

3. Glass

Glass påverkar nervsystemet

Glass är dåligt att äta innan läggdags. Det innehåller fetter, socker och andra tillsatta beståndsdelar som ändrar din metabolism och påverkar nervsystemsaktiviteten.

Att äta glass kan sakta ned matsmältningen och leda till smärta såväl som inflammation.

Undvik kryddor kvällstid

4. Kryddstark mat

Kryddor tillför lite smak till alla rätter. Trots detta bör du dock inte äta dem kvällstid eftersom de ändrar magens produktion av syror. Att äta kryddstark mat innan läggdags kan leda till sura uppstötningar och magsmärta.

Vissa av dem innehåller dessutom många kalorier och kan leda till viktuppgång.

5. Korv

Korv innehåller mycket fett

Även om de kan se fräscha och lockande ut är korvar fulla med fett och kemiska beståndsdelar som inte är bra för kroppen.

Generellt borde man begränsa sitt intag av korv för att hålla en hälsosam kroppsvikt. När du äter korv kvällstid leder det dessutom till tung matsmältning och långsam ämnesomsättning.

6. Ost

Ost minskar hormonproduktionen

Problemet med att äta ost innan du går till sängs är att den innehåller en aminosyra vid namn tyramin, som minskar produktionen av hormoner som reglerar sömnen.

Ät den inte för sig själv eller med andra rätter. Det är ett tungt livsmedel som är rikt på fett, vilket kan orsaka inflammation och magbesvär.

7. Bröd

Bröd har många kalorier

Bröd och andra bakverk kanske verkar som bra alternativ för att minska suget, men det är inte något du ska äta innan läggdags eftersom de har många onödiga kalorier.

Mjöl och socker i kommersiella bakverk påverkar din ämnesomsättning negativt och ökar risken för övervikt såväl som blodsockerproblem.

8. Choklad

Choklad är inte bra på kvällen

Att äta lite mörk choklad om dagen kan ha många fördelar. Det är fullt med antioxidanter och aminosyror som förbättrar din fysiska och mentala hälsa.

Det är dock dåligt att äta innan läggdags eftersom vissa ingredienser i chokladkakor är stimulerande, vilket hindrar bra sömn.

9. Rött kött

Rött kött stör matsmältningen

Rött kött innehåller protein och mättat fett som saktar ned matsmältningssystemet när man vilar. Rött kött må ha många näringsämnen som är bra när det konsumeras med måtta, men det är bäst att inte äta det på kvällen.

10. Kaffe

Koffein håller dig vaken

Kaffe och andra drycker som innehåller koffein bör undvikas den här tiden på dygnet. De må ge dig en känsla av vakenhet och välmående i små mängder, men det är kontraproduktivt på kvällen.

När du väl har druckit en kopp kaffe kan det hålla dig vaken i timmar.

Vill du äta något litet innan du går till sängs? Nu när du vet vad du ska undvika kan du välja alternativ som hjälper dig att somna istället.

Kategorier: Nyttiga vanor Tags:
MER FÖR DIG