Rekommendationer för vackra och friska fötter

Att ha friska fötter handlar inte bara om deras utseende, utan även om deras hälsa – detta så att du kan gå perfekt utan smärta eller obehag och se vacker ut i skor såväl som barfota. Ha dessa rekommendationer i åtanke så att du kan få vackra och friska fötter under hela året.

Skor: Vänner och fiender på samma gång

Det första du bör ha i åtanke är skorna du bär. En nyligen genomförd studie har visat att kvinnor i snitt har 20 par olika skor, varav de använder 5 regelbundet. Designerna som de köper respekterar inte alltid fotens anatomi och orsakar stora smärtor när du går eller bär dem under lång tid. Klackar orsakar väldigt stora problem, även om de kan se bra och snygga ut.

Trots att kvinnor köper mer skor än män så tenderar båda att inte ta hand om sina fötter och tår tillräckligt. Detta är en av de mest bortglömda delarna på kroppen, men så bör inte vara fallet eftersom de krävs för att du ska kunna stå och gå. Manikyr är till exempel vanligare än pedikyr, medan krämer är mer populära för händer, ansikte och ben än för fötter.

Huskurer är väldigt bra och effektiva, vilket är varför du bör ta dig tid och skämma bort denna otroligt viktiga del av kroppen: den som möjliggör att du kan gå och röra dig.

Fötter-3

Tips för vackra fötter hela dagen

Dessa tips är väldigt intressanta, och om du följer dem så kommer dina fötter inte bara bli vackrare, utan även slippa drabbas av smärta och andra problem:

  • Undvik extra vikt: Överflödig vikt orsakar mycket lidande för dina fötter och anklar. Övervikt är även relaterat till problem med blodcirkulationen, benen, etc. Med varje steg du tar så dubblas kroppsvikten i dina fötter. Om du lägger till en sko som inte stödjer sulan ordentligt så blir problemet avsevärt värre.
  • Köp en sko som passar din fottyp: Det finns tre typer av fötter: egyptiska, fyrkantiga och grekiska. Din stortå är inte alltid den längsta, och detta är en väldigt viktig detalj när du köper skor. De bör alltid vara tillverkade av läder och flexibla material så att din fot kan andas lättare. Försök att böja skon. Om den är hård så ska du inte köpa den. Din tå bör nudda framsidan. Det är även bäst om den fästs med skosnören eller liknande eftersom din fot kan svälla under dagen. Om du då har ett spänne så kommer de inte anpassa sig efter den nya storleken.

På vintern och sommaren så bör de vara stängda så att dina tår inte behöver arbeta hårdare för att inte lämna skon. Se till att skon är tillräckligt rymlig för din fot. Du bör kunna sätta på den utan problem. Om den är smal i fronten så kommer den göra din fot triangelformad och orsaka liktornar, vilket inte är synonymt med friska fötter.

Fötter-4

  • Fothygien: Detta är en väldigt viktig punkt. Använd neutral tvål och en pimpsten på hårda områden, såsom hälarna. Torka mellan tårna väl när du badar så att du förebygger att svamp bildas. Använd krämer på torrare områden, speciellt under sommaren om du bär skor med öppna tår.
  • Använd ordentliga skor för varje tillfälle: Maxhöjden för klackar för kvinnor fem centimeter, fyra för män och 1,3 för barn. Hälen bör vara av en bredare sort och aldrig tunn eftersom dessa inte erbjuder någon säkerhet när du går. Platta skor är heller inte rekommenderade eftersom de orsakar smärta i sulorna och dålig cirkulation. Bär ordentliga skor i enlighet med den aktivitet du ska göra, såsom arbete, träning eller festande.
  • Bär alltid strumpor: Även om det är sommar så kan du bära tunna och knappt märkbara strumpor. Du kan även använda dem hemma. Som ett resultat kommer du förebygga blåsor, skador på hälarna samt att svettas i skorna, vilket kan vara svårt att tvätta bort. Vi föreslår bomull snarare än syntetiska material eftersom dessa får dina fötter att svettas mer.

Fötter-6

  • Klipp naglarna i en rak linje: Detta kommer resultera i att du förebygger inväxta naglar, vilket är ett av de vanligaste problemen om du ofta ägnar dig åt fysiska aktiviteter eller går mycket. För att få stopp på naglar som växer inuti din hud så ska du sätta dina fötter i en hink varmt saltvatten i 15 minuter två gånger dagligen tills området inte längre är inflammerat. Klipp sedan nageln rakt så att det inte inträffar igen.
  • Skydda dina fötter på allmänna platser: Detta inkluderar bassänger och omklädningsrum. Gå inte barfota på dessa platser eller i ditt eget hem eftersom du kan få vårtor, svamp, etc. och skada dina hälar. Om du vill ta av dig skorna när du kommer hem från jobbet så ska du inte ta av dig strumporna.
  • Skäm bort dina fötter en gång per vecka: Ett utmärkt sätt att starta helgen på, till exempel på fredagskvällen när du ser på TV eller efter middagen, är att sätta dina fötter i en behållare med vatten och någon typ av esoterisk olja eller salt. Låt dem vara där i 20 minuter och torka dem sedan väl – först med en handduk och sedan i luften utan skor eller strumpor. En bra massage är inte heller en dum idé. Be din partner eller gör det själv efter en dusch. Använd alltid esoterisk olja eller fuktgivande kräm. Börja från hälen och avsluta med tårna.

Bilder från D Sharon Pruitt, Pedro Ribeiro Simoes, Kristine Full, Sharona Gott och Andrea Rinaldi.