Rätt kost för personer med reflux

Sura uppstötningar

Gastroesofageal refluxsjukdom, även kallat halsbränna eller magsaftsreflux, drabbar många när de äter. Matstrupen är inte bara en enkel muskel, utan har muskler runt sig som hålls stängda och låter maten komma ner i matstrupen när de öppnar sig. Det hindrar magsyra från att stiga”, eller med andra ord, reflux. Lär dig mer om den rätta kosten för människor med reflux i den här artikeln.

Vad du bör veta om reflux

När musklerna runt strupen försvagas uppkommer obehagliga symtom då syra börjar fästa sig vid matstrupens väggar. Tecken på att du lider av reflux är: syrlighet, en bitter eller syrlig smak i munnen, eller bröstsmärtor. Det finns olika faktorer till orsaken bakom reflux, speciellt mat.

Dieterna som har tagits fram för att förebygga reflux är enkla att följa. Patienter kan äta alla livsmedelsgrupper, med några undantag. De måste helt enkelt äta större mängder vitamin C (i kosttillskott om personen inte klarar av tomater, apelsiner eller pepparfrukter).

Apelsin-2

Matstrupsmuskeln kan försvagas av fler än en anledning. Vissa rekommendationer för att behandla reflux kan vara användbara för att slippa symtomen:

  • Undvik att bruka tobak eftersom nikotin försvagar och gör muskeln avslappnad.
  • Undvik att tugga tuggummi eller sötsaker som är väldigt hårda eftersom de kan öka mängden luft du sväljer, vilket kan orsaka reflux.
  • Gå inte och lägg dig på en gång efter att ha ätit på kvällen. Undvik att äta tung mat till middag i så stor utsträckning som möjligt. Vi råder dig att vänta i tre timmar.
  • Undvik tajta kläder, att böja dig ner eller att träna efter måltider.
  • Ät små portioner oftare.

Reflux

  • Om du är överviktig ska du försöka gå ner i vikt – åtminstone några kilon – eftersom övervikt ökar risken för att drabbas av reflux.
  • Höj din sängs huvudhöjd 15 centimeter.
  • Försök att inte äta en massa pommes frites, helmjölksprodukter (speciellt mjölk), choklad, oljor, peppar, krämer eller snabbmat.
  • Citrusjuicer, kaffe, te och koffeinhaltiga drycker irriterar matstrupen (vi rekommenderar att undvika dem).
  • Ät inte för mycket syrlig eller kryddstark mat.
  • Träna lätt en eller två timmar efter att ha ätit.
  • Begränsa mängden alkohol du dricker. Inta inte mer än två glas per dag om du är kvinna eller tre om du är man. Undvik att dricka i så stor utsträckning som möjlig.
  • Försök att sova på din vänstra sida eftersom det är där din mage ligger. Undvik att sova på din högra sida, med ansiktet uppåt eller med ansiktet nedåt.

Rekommenderade livsmedelsgrupper för reflux

Folk som lider av reflux bör konsumera och/eller undvika följande livsmedelsgrupper:

  • Mjölkprodukter: Vi rekommenderar laktosfri mjölk, lättyoghurt och skummad mjölk. Det som bör undvikas är chokladmjölk och helmjölk.
  • Grönsaker: Samtliga tillåts, förutom tomat.

Grönsaker-3

  • Frukter: Vi råder dig att äta äpple, melon, jordgubbar, banan, persika och päron. Undvik citrusfrukter (vindruvor, ananas, apelsin, grapefrukt och citron).
  • Bröd och spannmål: Vi rekommenderar alla bröd som är gjorda på lättmjölk. Bröd som görs på helmjölk ska undvikas.
  • Kött: Vi rekommenderar kött som är lågt i fett, fisk, kalkon och kyckling. Undvik bacon, kycklingskinn, kallt eller fett kött.
  • Fett och oljor: Mat med dessa karaktärsdrag bör inte konsumeras, speciellt inte de som kommer från djur.
  • Desserter och sötsaker: De som är tillverkade med mindre än tre gram fett rekommenderas. Du bör undvika choklad och desserter som gjorts med stora mängder fett och oljor.
  • Drycker: Alla typer utan koffein, te (ej mintte), juicer (utom de med citrus) och vatten rekommenderas. Du bör undvika alkohol, kaffe, mintte och mineraldrycker.
  • Soppor: De enda som rekommenderas är de med låga fetthalter. Du bör undvika kycklingsoppa, gräddsoppor eller soppor som innehåller mjölk.

Soppa

Naturliga tillskott för att behandla reflux

Du hittar de bästa naturliga behandlingarna för reflux i denna lista:

  • Äppelcidervinäger: Lägg 10 ml i 25 cl vatten. Blanda väl och drick tre gånger om dagen.
  • Morots- eller kåljuice: Du bör dricka 25 cl om dagen.
  • Matsmältningsväxter: Det kan röra sig om rosmarin, lagerblad, salvia eller timjan – använd som krydda eller kryddor i dina dagliga måltider.
  • Papaya: Ät denna frukt varje dag, speciellt på morgonen. Den hjälper dig med dina matsmältningsproblem.

Papaya

  • Bikarbonat: En matsked (eller 5 ml) upplöst i ett glas vatten lindrar symtomen.
  • Ingefära: Skär ett par skivor ingefära och koka i rikligt med vatten i några minuter. Drick som ett te och lägg till lite honung för en sötare smak.

Honung-5

  • Mandel: De ska vara råa. Detta hjälper till att balansera magens pH-värden och ger dig kalcium om du inte kan dricka mjölk.
  • Aloe vera: Drick 60 ml aloe vera med vatten varje dag.
  • Kamomillte: Det kontrollerar symtomen för reflux.

Din dagliga diet kan inkludera röda äpplen, ingefära, basilika, örtte, fänkålsfrön, gul senap och inlagd gurka.

Bilder från I am, Emilian Robert Vicol, IRRI Photos, Mike Haller, Koon, Miheco och Siona Karen.