Nyttiga smoothies mot svullen buk

Smoothies blir mer och mer populära tack vare deras fruktiga smak, krämiga textur, oemotståndliga utseende och hälsosamma egenskaper. Det är en perfekt alternativ dryck för mitten på morgonen eller mitten på eftermiddagen, eftersom de inte innehåller något mjöl, socker eller processade produkter.

I denna artikel kommer vi dela med oss av tre oemotståndliga och hälsosamma smoothies – en grön, en gul och en orange. De kommer inte bara med egenskaper som motverkar svullen buk, utan förbättrar även matsmältning och tarmrörelser.

100% hälsosamma smoothies

Smoothies bereds generellt med frukt – antingen färska, frusna eller koncentrerade – tillsammans med mejeriprodukter eller is. Eftersom vi presenterar hälsosammare varianter i denna artikel så kommer vi erbjuda några alternativ för att göra dem så lättsmälta och magra som möjligt utan att tappa smak.

  • Istället för mjölk eller yoghurt så kommer vi använda en växtbaserad dryck eller grädde, till exempel från ris, havregryn, kokos eller dinkel, vilka kan hittas i hälsokostbutiker eller ekologiska matbutiker.
  • Istället för att söta med socker så använder vi agavenektar, honung eller raffinerat steviaextrakt.
  • Använd färsk frukt och, om möjligt, ekologisk.

Vad tillhandahåller de?

Dessa smoothierecept innehåller stora mängder frukt och/eller grönsaker och kan modifieras utefter din egen smak.

De är rika i vitaminer, mineraler och fibrer, vilket gör dem mycket nyttiga utan att orsaka viktuppgång. De kan faktiskt hjälpa dig att gå ned i vikt eftersom de är mycket mättande. De passar perfekt som ett ”mellanmål” mitt på morgonen eller på eftermiddagen, och kan till och med användas för att överraska gäster vid en måltid eller speciell middag. I så fall kan du testa att servera dem i vida glas eller skålar. Ytterligare ett alternativ är att placera lite ris, havregryn eller kokosgrädde på toppen.

Smoothies passar alla åldrar. För yngre barn så är det en unik och nyttig metod att få dem att äta frukt. För personer som förbrukar mycket fysisk energi så kan man även lägga till torkad, mixad frukt så att de får i sig sin dagliga dos protein.

Grön smoothie

Grönsaker med gröna blad är väldigt rika i magnesium och fibrer, och de hjälper dessutom till att rensa kroppen och agerar som en regulator för nervsystemet. Att ”dricka” en sallad på morgonen är mycket bra eftersom du samtidigt kan njuta av den söta smaken av en smoothie. Avokadon tillhandahåller en krämig textur och fettsyror som är viktiga för hälsan.

Om du dricker denna smoothie på morgonen så kommer du naturligt förbättra tarmrörelserna utan att behöva använda laxermedel.

Vilka ingredienser behöver jag?

Mixa alla ingredienser och servera i ett brett glas. Dekorera med en skiva äpple eller banan.

grön-smoothie-vanessayavonne

Gul smoothie

Denna gula smoothie är ett perfekt botemedel för att förbättra matsmältning, lindra vätskeretention, aktivera ämnesomsättningen och hjälp till med dieter för viktförlust.

Denna smoothie har en frisk, tropisk och lätt kryddig smak som passar perfekt när det är varmt. Du kommer behöva lägga till vegetarisk grädde för att få drycken att bli krämig.

Ingredienser

  • En mogen ananas
  • Ingefärsjuice eller ingefära i pulverform
  • Kokos i pulverform
  • Växtbaserad grädde från havregryn, ris eller kokosnöt
  • Renad stevia

Du kan även använda ananasskal eftersom det har flera bra hälsofördelar. Koka i 15 minuter och låt det sedan svalna i 5 minuter. Du kan även använda denna kokade ingrediens i andra smoothies.

orange-smoothie-madlyinlovewithlife

Foton från Emily Carlin, vanessayavonne och madlyinlovewithlife.