Naturliga sätt att förebygga glaukom

· februari 18, 2019

Glaukom är en ögonsjukdom som karaktäriseras av en höjning av trycket i ögat. Detta ökade tryck minskar fibrerna i synnerven och ändrar dess utseende. Majoriteten av patienter visar inte upp några symptom i den första fasen av sjukdomen. Med tidens gång upplever de dock progressiv synförlust. Den här artikeln kommer förklara hur man kan förebygga glaukom naturligt.

Vad du borde veta om glaukom

Antalet människor som lider av sjukdomen är väldigt högt (runt 2% av befolkningen över 40 år) och det är en av orsakerna till obotlig synförlust.

Det finns två typer av glaukom:

Vinkelglaukom

Denna typ minskar vinkeln som bildas av hornhinnan och basen på iris. Den höjer även snabbt det intraokulära trycket. Symptomen på denna typ av glaukom är vidgade pupiller, röda ögon, ringar runt ljuskällor och intensiv smärta.

Öppenvinkelglaukom

Utvecklingen av öppenvinkelglaukom är långsam och påverkar synen lite i taget. Det är den vanligare typen av glaukom och symptomen är inte lika uppenbara.

Ögonundersökning

Glaukom kan vara medfött (dyker upp mellan födseln och tre års ålder), ungdomlig (i grunden ärftlig och dyker upp efter tre års ålder) eller drabba vuxna (dyker upp efter 40 års ålder). Vidare kan det orsaka andra sjukdomar, såsom gråstarr, vitrösa blödningar och andra trauman. Sjukdomen kan kräva operationer.

För att diagnostisera glaukom kan läkare använda många tekniker och tester. Målet är att slå fast det intraokulära trycket och se om synnerven visar tecken på påverkan eller inte:

  • Heidelberg Retina Tomograph (HRT)
  • Högupplöst sonogram (studerar ögats uppbyggnad)
  • Gonioskopi (mäter vinkeln mellan iris och hornhinna)
  • Spaltlampa och biomikroskop (förstorar huvudet på synnerven)
  • Applanationstonometri (mäter vätsketrycket i ögat)
  • Synfältstest (testar det perifera seendet)
Syntest

Grupper som är i riskzonen för glaukom är:

  • Personer av afrikansk eller asiatisk härkomst
  • Personer över 60 år
  • Patienter med kroniska sjukdomar (framförallt diabetes, hypotyreos eller hypertoni)
  • Personer med glaukom i familjen
  • Individer med ögonskador eller närsynthet
  • Personer som tar kortikosteroider

Hur kan man förebygga glaukom naturligt?

Det är viktigt att leva en hälsosam livsstil, och att tala med en ögonläkare en gång per år kan vara bra. Det gör det möjligt att diagnostisera och förebygga glaukom, men det räcker inte alltid.

Ha dessa råd i åtanke:

Sänk dina insulinhalter

Denna rekommendation är inte bara riktad mot diabetiker. Alla bör undvika att få i sig för mycket socker och andra livsmedel som höjer blodsockret och därmed insulinhalten.

För att förebygga glaukom är det en god idé att undvika följande livsmedel i så stor utsträckning som möjligt:

  • Pasta
  • Bröd
  • Vitt ris
  • Bearbetat spannmål
  • Sötsaker
  • Potatis

Träna regelbundet

Ett av de bästa sätten att minska insulin och högt blodtryck är att träna. Att ägna sig åt all form av fysisk aktivitet två eller tre gånger per vecka är vitalt för att bibehålla god ögonhälsa och undvika glaukom. Du kan välja vilken aktivitet du vill, men det måste vara regelbundet.

träna regelbundet

Ät lutein

Detta näringsämne är en ”synstärkare”. Det agerar som en antioxidant och skyddar celler från skadan som orsakas av fria radikaler. En annan beståndsdel som är värd att äta är zeaxantin, som har liknande egenskaper.

Du finner dessa i:

  • Grönkål
  • Spenat
  • Broccoli
  • Äggula
  • Brysselkål

Undvik fett

Fetter finns i mycket av den snabbmat vi äter idag. Ett av de många problemen med transfetter är att de stör absorptionen av omega 3-fettsyror. Omega 3-fettsyror är hälsosamma och viktiga för ögonhälsan.

Att äta för mycket fett bidrar till åldersrelaterad maculadegeneration. Livsmedlen som bör undvikas är:

  • Smör
  • Pommes frites
  • Bakverk
  • Hamburgare
  • Bearbetade produkter

Ät bär

Röda frukter, såsom blåbär och tranbär, är utmärkta naturliga kurer för att ta hand om synen. De kan även förebygga sjukdomar såsom glaukom och gråstarr. Detta på grund av flavonoiderna de innehåller, som även ger dem sin röda färg. Flavonoiderna stärker kapillärerna, musklerna och de optiska nerverna.

ät röda bär

Med det sagt måste du ta hänsyn till att bär även innehåller socker och kan höja dina insulinnivåer. På grund av det rekommenderar vi att du äter dem med måtta – inte mer än en näve om dagen.

Andra intressanta och användbara råd som kan hjälpa dig att förebygga eller sakta ner utvecklingen av glaukom:

  • Undvik aktiviteter som anstränger ögonen
  • Använd alltid solglasögon, även vintertid och på molnig dagar
  • Rök inte
  • Håll koffeinkonsumtionen på minimum
  • Ät en kost rik på vitamin A och C
  • Sov bra varje natt

Det är även viktigt att ta väl hand om dina ögon. Sitt inte framför datorskärmar hela dagarna. Varje timme ska du ta några minuters vila eller använda graderade glasögon som skrivits ut av en expert. På så sätt blir dina ögon mindre trötta samtidigt som risken för en ökning av det okulära trycket minskar.

  • Quigley, H. A. (1996). Number of people with glaucoma worldwide. British Journal of Ophthalmology. https://doi.org/10.1136/bjo.80.5.389
  • Weaver, D. T. (2012). Glaucoma. In Pediatric Clinical Ophthalmology: A Color Handbook. https://doi.org/10.1201/b15762