Morgontrötthet: orsaker och åtgärder

Har det hänt dig? Du vaknar på morgonen och känner dig otroligt trött, på dåligt humör och vill inte möta dagen. Det är sant att det är jätteviktigt att vila ut under natten, men morgontrötthet orsakas faktiskt av något annat. Vill du veta mer?

Om du har sovit tillräckligt är det inte normalt att vakna upp trött. Enligt experter kan återkommande morgontrötthet vara ett symtom på vissa sjukdomar, och det är därför något du bör nämna för en läkare. Vi kommer att gå igenom vad de olika anledningarna kan vara.

Morgontrötthet: symtom

Morgontrötthet

  • Möjlig yrsel då du går upp ur sängen.
  • Muntorrhet.
  • Svag muskelsmärta.
  • Frossa.
  • Lågt blodtryck på morgonen (hypertoni)
  • Torra ögon.
  • Extrem trötthet som lättar under morgonens gång.

Möjliga anledningar till morgontrötthet

Utdragen morgontrötthet är inte en sjukdom i sig, utan snarare ett tecken på att något inte fungerar i kroppen. Du klarar inte av att återhämta dig och du har inte tillräckligt med energi för att göra det du ska. Den vanligaste anledningen är förstås att du inte sover tillräckligt, men vi kommer att gå in på några andra aspekter som kan leda till vidare komplikationer. Det är viktigt att du, för att verkligen kunna relatera till vad vi pratar om, faktiskt är morgontrött. Det innebär att det händer i minst två veckor i sträck.

1. Hjärtproblem

Morgontrötthet - hjärta

Läkare anser generellt att de första timmarna på morgonen är de farligaste.

De pratar ofta om den så kallade ”synkopen” (svimning) som orsakas av lågt blodtryck, vilket uppstår p.g.a. reducerad blodcirkulation till hjärnan. Så du måste vara vaksam. Om din morgontrötthet fortsätter varje dag och du börjar märka att du knappt har någon energi eller att du känner dig yr, uppsök en läkare omedelbart.

2. Hormonproblem: Hypotyreos

hypotyreos

Då du lider av hypotyreos har kroppen brist på sköldkörtelhormoner, vilket ändrar kroppens funktioner. Denna brist på hormoner gör metabolismen långsammare, vilket sänker din prestandakapacitet. Du känner dig trött och apatisk, och det är vanligt att denna utmattning är starkare på morgonen.

3. Känslomässiga problem

Morgontrötthet - emotionella problem

Experter säger ofta att sättet du bemöter morgonen är en reflektion av din fysiska och känslomässiga hälsa. Vid detta tillfälle har du framför dig en arbetsdag, arbete, att ta hand om barnen, leva upp till dina förpliktelser…om ditt känslomässiga tillstånd inte är på topp kan alla typer av ansträngningar bli ett stort problem.

Depression visar sig ofta som muskelsmärta och extrem utmattning, apati och att man är allmänt ledsen. En av de svåraste stunderna är utan tvekan på morgonen, då du vaknar.

4. Felaktig näring, extrema dieter

Morgontrötthet - felaktig näring

Du måste vara försiktig med din kost. Ibland väljer människor väldigt strikta kostplaner, vilket skapar en allvarlig obalans i näringsintaget. Detta kan skapa metaboliska obalanser som är så allvarliga att de kan resultera i allt från att man svimmar av, hydroelektrolytiska problem med natrium och kalium – vilket kan orsaka hjärtproblem – samt arytmi och även hjärtattacker. Du måste tänka på det.

Motverka morgontrötthet

frukost

  • Först och främst måste du hålla reda på om du känner av morgontrötthet i två veckor. Om detta är fallet, kontakta din läkare. Det kan vara någon form av tidigare diagnostiserad sjukdom: ett hjärtproblem, hypertoni, arytmi…
  • Ta hand om dig själv känslomässigt. Om du, då du vaknar upp, inte känner för att möta dagen och hellre skulle vilja stanna i sängen bör du fråga dig själv varför. Möt dina problem, hitta känslomässigt stöd hos din familj och vänner. Liva upp dig själv inför den nya dagen. Frid och lycka är den bästa energin som finns för att motverka utmattning.
  • Var försiktigt med din diet. Se till att du inte saknar några näringsämnen, att du äter en varierad kost, och att du inte har vätskebrist.
  • Glöm aldrig frukosten. Detta är en av de viktigaste händelserna under din dag och det ger dig den energi du behöver för att motverka utmattning. Inkludera frukt och fiber i din kost. Drick inte komjölk utan byt ut den mot växtbaserad mjölk. Ät fiber som havre, äpplen med skal, jordgubbar eller blåbär, och nötter som även ger energi och förbättrar humöret.
  • Förbered saker natten innan så att du när du vaknar på morgonen har allting redo och allt du behöver göra är att äta frukost i lugn och ro.
  • Drick avkok på ginseng, ingefära eller maca minst tre gånger per vecka till frukost. Det ger vitalitet, energi och stärker kroppen fysiskt.
  • Följ ett schema i ditt liv. Ät alltid vid samma tidpunkter, vila 8 timmar per dag, ge dig själv tid att göra något du trivs med, promenera i minst en halvtimme för att få lite luft… och som vi nämnt tidigare, prata med din läkare ifall onormala symtom uppstår.