Minska nivåerna av triglycerider naturligt

Triglycerider

Triglycerider är en typ av fett som kommer från animaliska livsmedel i stor utsträckning. Normalt värde är högst 150 mg/dl och om du når 200 mg/dl har du problem med triglycerider. Det finns steg du bör följa snabbt för att minska nivåerna av triglycerider naturligt, vilket skyddar hälsan hos din kropp. I den här artikeln får du lära dig hur du kan minska nivåerna av triglycerider naturligt.

Instruktioner och tips för att minska nivåerna av triglycerider

Mycket höga nivåer av triglycerider och kolesterol i blodet hotar hälsan hos hjärtat, men kan också orsaka andra problem. Den första rekommenderade förändringen ligger utan tvekan i kosten. Att öka konsumtionen av fiberrika livsmedel såsom havre eller fullkornsprodukter hjälper till att absorbera fett. Dessutom är vissa grönsaker såsom broccoli och spenat samt frukter såsom äpplen och apelsiner bra allierade.

Minska eller helt enkelt undvik konsumtion av bröd, pasta, saltade snacks, bakverk, kakor, friterad mat och alkohol, som inte ger några fördelar för din hälsa och även ökar mängden av lipider i ditt blod. Du kan ersätta dem med fullkornsprodukter och hälsosammare mat.

Nyttig matEn annan livsmedelsgrupp du bör hålla dig borta från är bearbetat socker. Välj stevia i stället för raffinerat socker som sötningsmedel, drick dietjuicer (ännu bättre om du väljer vatten eller naturliga juicer), välj färska frukter istället för godis eller fabrikstillverkade desserter och välj den renaste choklad du kan hitta (med mer än 70% kakao).

Satsa på magra eller fettfria mejeriprodukter vare sig det är mjölk, ost, yoghurt eller smör. För att krydda eller smaksätta dina sallader och övrig mat, välj olivolja, som är hälsosammare, mer delikat och gör att du inte behöver tillsätta majonnäs till exempel. Ät alltid magert kött och undvik produkter med mycket fett, såsom snabbmat.

Korv är en av de värsta fienderna till hälsan i denna strid mot triglycerider. Ät kalkon eller mager skinka, avstå från salami, korv etc. och ät dem bara vid speciella tillfällen. Om du äter korv, välj de som är gjorda av kalkon eller kyckling och har låga halter av salt.

GratängÄt mer enkelomättade fettsyror. Dessa förekommer i så kallad ”fet fisk” som makrill, sardiner, tonfisk, lax, taggmakrill, svärdfisk, ansjovis och i torkade frukter samt rapsolja – alla fyllda med omega 3-fettsyror.

Observera att människor som har problem med triglyceridnivåerna inte alltid är överviktiga eller feta, men oavsett är det nödvändigt att ha kontroll på kosten. Du rekommenderas att laga rostad, grillad, ångad eller kokt mat om den inte kan konsumeras rå (vilket är det bästa) samt undvika stuvad eller friterad mat liksom de bearbetade och frysta livsmedlen och bakverken. Ta bort synligt fett från kött och laga eller ät aldrig kyckling med skinnet kvar.

Konsumtion av alkohol rekommenderas inte, med undantag för ett litet glas rött vin vid lunch, vilket är bra för din kardiovaskulära hälsa. Om du röker bör du försöka att sluta. Din kropps hälsa kommer att förbättras för gott.

GrytaNär det gäller naturliga huskurer för att bli av med överskott av triglycerider kan du äta en vitlöksklyfta varje dag tack vare alla dess fördelar och egenskaper som påverkar fettbalansen på ett bra sätt. En annat husmorsknep är att blanda två matskedar vanligt havregryn i ett glas vatten och låta det stå över natten. Nästa morgon dricker du vattnet så att fettet reabsorberas och nivån av kolesterol regleras. En infusion av mandarin- eller apelsinskal kokade i vatten kan också vara mycket fördelaktigt i dessa fall.

Glöm inte att dricka mycket vatten dagligen. Om du inte har denna vana finns det mobila applikationer (appar) som tillåter dig att ”komma ihåg” att konsumera din rekommenderade mängd vatten per dag (2 liter på vintern och 3 liter på sommaren).

Likaså är det nödvändigt att reglera kaloriintaget och därför är ett besök hos en dietist alltid en bra idé, särskilt om du har viktproblem eller om du är överviktig. Kvinnor bör konsumera högst 1200 kalorier per dag och män inte mer än 1800 per dag. Ät mindre portioner och fyll inte tallriken, undvik att äta smörgåsar innan sänggåendet och välj nyttiga mellanmål mellan huvudmåltiderna.

Nyttig mat 2Måttlig motion är en viktig del av behandlingen för att minska triglyceridnivåerna. Du kan börja med en lätt promenad tre gånger i veckan och gradvis öka din aktivitet tidsmässigt och frekvensmässigt. Du kommer snart att börja må mycket bättre. 20 eller 30 minuter varje dag är utmärkt. Dock bör du också lägga till lite variation till denna rutin och göra andra saker såsom att cykla (även om du endast använder en motionscykel), ta trapporna i stället för hissen, dansa, städa huset med energi, klippa gräsmattan, tvätta bilen etc.

Slutligen, såsom noterats ovan, sluta röka. Även om tobak inte genererar triglycerider och kolesterol i blodet är det bevisat att för dem som har denna vana är det svårare att förbättra triglyceridnivåerna. Dessutom gör den att du får svårare att motionera. Om du slutar röka kommer du att må bättre och du kommer att känna effekten i hela kroppen; detta är särskilt bra för hjärta, lungor och även huden.

Foton av Nick Nguyen, Steven Depolo och Ben Hosking.