Vilken mat orsakar störst viktökning?

Vilken mat orsakar störst viktökning?
Elisa Morales Lupayante

Skriven och verifierad av idrottspedagog och nutritionist Elisa Morales Lupayante.

Senaste uppdateringen: 25 augusti, 2022

I dagens värld, på grund av brist på tid, långa arbetsdagar, olika yrken samt vardagsbekymmer, väljer vi alltför ofta konstgjord och näringsfattig mat, vilket också är den mat som orsakar viktökning.
Dagens meny innehåller konserver, läsk, juicer av koncentrat och snabbsoppor; ingenting är naturligt. Detta pressar undan grönsaker, frukt och fibrer och ersätter dem med snabbmat och fet mat.

Att välja hemlagad mat med nyttiga ingredienser är svårt eftersom den bästa maten blir den snabbaste och mest aptitretande. Problemet drabbar även våra barn som äter mer och mer godis, läsk, hamburgare och pommes frites. Och konsekvensen? Fetma som drabbar fler människor i världen varje dag.

Vi måste lära oss att äta hälsosamt för att undvika att långsamt förgifta våra kroppar. Låt oss investera i vår hälsa idag för att undvika komplikationer imorgon. Kroppen påverkas av vad vi förser den med, så att äta osunt leder alltid till negativa effekter förr eller senare.

Naturligtvis finns det mat som orsakar mer viktökning än annan och det är oftast den mest lockande.

Vilken mat som orsakar viktökning.

Nedan listar vi den mat som orsakar viktökning på kortast möjliga tid.

1. Snabbmat, hamburgare, pommes frites, bakverk och pizza.

2. Pasta i sig orsakar inte några större problem, men om vi äter den med mycket sås, kryddor eller ost gör den det. Det som verkligen orsakar viktökning är vad vi äter till pastan.

3. Bearbetat kött, delikött och korvar eftersom dessa innehåller mättade fetter, natrium och kalorier.

4. Sallader är mycket bra val ur hälsosynpunkt, men precis som med pasta kan du även här begå stora misstag. Sallader är nyttiga, men endast utan alltför mycket dressing. Du kan äta en sallad som verkar nyttig, men genom att lägga till kryddor eller andra tillsatser ökar kaloriinnehållet avsevärt.

5. Friterad mat: det är bäst att äta mat som är ångkokt, tillagad på stekhäll, bakad, grillad eller sauterad. Friterad mat absorberar mycket olja. Att fritera maten ökar dess kaloriinnehåll.

6. Sockersötade drycker ingår också i den här listan.

7. Produkter gjorda med raffinerat mjöl och socker.

8. Vit choklad innehåller mest socker och orsakar därmed störst viktökning.

Vilken mat ingår här?

Har du någonsin ätit något och ville äta mer och mer, utan att kunna sluta? Tja, detta har sin förklaring: det finns en viss komponent, tillagd i stora mängder till salta, bearbetade, konserverade, frysta och paketerade livsmedel, snabbmat, kinesisk mat etc.

Det återfinns även naturligt i vissa livsmedel, såsom de som innehåller proteiner, mejeriprodukter, kött samt i flera grönsaker. Det kallas natriumglutamat – en smakförstärkare som är mycket beroendeframkallande. Det förklarar till exempel varför vi inte kan sluta äta pommes frites förrän asken är helt tömd.

Denna ingrediens får helt enkelt maten att smaka utsökt. De har till och med skapat en ny smak som heter “umami”, vilket betyder välsmakande på japanska, som ett resultat av att lägga till denna komponent i maten.

Denna tillsats kan framkalla en besatthet för mat som innehåller den, vilket leder till övervikt och andra sjukdomar såsom högt blodtryck, hjärtsjukdomar med mera.

Försvarare av natriumglutamat hävdar att påståenden om sådana negativa effekter saknar vetenskapliga bevis.

Eftersom vi inte kan komma ifrån denna komponent då den finns naturligt i vissa livsmedel tvekar man om huruvida det är bra att tillsätta den till färdiglagad mat och i vilka mängder.

Pommes frites

Njutning är inte något förbjudet, men vi måste vara medvetna om att den njutning vi unnar oss idag kommer att innebär att vi måste förbränna överskottsfetterna imorgon

För att bli av med 1 kilogram fett krävs det en förbränning av cirka 7800 kalorier. Om du någonsin tvekar är det alltid bäst att välja den mest naturliga maten och därmed den mest hälsosamma för din kropp.



  • Kirshner, H. S. (2013). The Power of Habit. Cognitive And Behavioral Neurology. https://doi.org/10.1097/wnn.0b013e31828644a1
  • Pérez-Guisado, J. (2008). Las dietas cetogénicas: fundamentos y eficacia para la pérdida de peso. Archivos Latinoamericanos de Nutricion.
  • Carlos, M. E., Ezequiel, M. O., Federico, B., Fernando, M. L., & José, M. F. (2010). Tratamiento quirúrgico de la obesidad mórbida. Prensa Medica Argentina.
  • Esquivel-Solís, V., Gómez-Salas, G., Esquivel Solís, V., & Gómez Salas, G. (2007). Implicaciones metabólicas del consumo excesivo de fructosa. Acta Médica Costarricense.
  • Physiol Behav. 2010 Apr 26;100(1):47-54. Sugar-sweetened beverages and risk of obesity and type 2 diabetes: epidemiologic evidence. doi: 10.1016/j.physbeh.2010.01.036. Epub 2010 Feb 6.
  • BMJ. 2014; 348: g1610. Published online 2014 Mar 19. Fried food consumption, genetic risk, and body mass index: gene-diet interaction analysis in three US cohort studies. doi: 10.1136/bmj.g1610
  • Anca BUZESCU, Aurelia Nicoleta CRISTEA, Luminiţa AVRAM, Cornel CHIRIŢĂ. Department of Pharmacology and Clinical Pharmacy, Faculty of Pharmacy, „Carol Davila“ University of Medicine and Pharmacy, Bucharest. The addictive behaviour induced by food monosodium glutamate. Experimental study. https://rjmp.com.ro/articles/2013.4/PM_Nr-4_2013_Art-4.pdf

Innehållet i denna publikation är endast i informationssyfte. Det kan inte under några omständigheter tjäna till att underlätta eller ersätta diagnoser, behandlingar eller rekommendationer från en fackman. Konsultera din betrodda specialist om du har några tvivel och sök dennes godkännande innan du påbörjar några procedurer.