Mat och träning: nyckeln till att få drömkroppen

· augusti 25, 2018
Kombinationen av en välbalanserad kost och en hälsosam träningsrutin är basen för att gå ned i vikt, tona musklerna och få en kropp som i tidningarna.

Nyttig mat och träning är den perfekta kombinationen för att få den kropp du drömt om. Vi har sedan länge skjutit ”mirakeldieterna” åt sidan, såväl som alla de slimmande produkter som sägs behandla fetma.

Många ansträngningar har gjorts för att förstå hur viktigt det är med nyttig mat och träning. Även om det kan vara svårt att följa kommer det med stora fördelar för både figur och hälsa.

Även om det finns många myter om det ser alla som uppnår en balans mellan mat och träning tillfredsställande och permanenta resultat, så länge man fortsätter med sin disciplinerade livsstil.

Har du nått målet eller kämpar du fortfarande med att få drömkroppen? Upptäck vad du måste ta hänsyn till för att inte misslyckas.

Ät balanserat

Ät balanserat och varierat

Matvanor är viktiga för alla vars mål är en friskare kropp. Genom vårt näringsintag kan vi stödja processerna som främjar viktnedgång, inklusive metabolismen och matsmältningssystemet.

Därför är det lämpligt att anamma en balanserad kost där vi kontrollerar våra kalorier och ser till att mängden näringsämnen stämmer överens med kroppens dagliga krav.

Men varför bör man inte använda extremdieter? Även om de kan ge resultat i form av minskad vikt leder de senare till den ökända ”jojo-effekten” som får vikten att komma tillbaka.

De saknar dessutom viktiga näringsämnen och kan i vissa fall utgöra en risk för hälsan, speciellt om personen lider av någon sjukdom.

Läs även: 7 proteinrika grönsaker för viktnedgång

Hur följer man en balanserad kost?

En balanserad kost är en som baseras på en tillräcklig kombination av makronäringsämnen och mikronäringsämnen som är viktiga för kroppen. Den tar hänsyn till personens hälsotillstånd, kroppsvikt och allmänna livsstil.

Så vad menas med en balanserad kost?

  • En kombination av varierade och nyttiga livsmedel.
  • 5-6 små måltider om dagen.
  • Bestämda tider för varje måltid.
  • Lite eller inget mättat fett, transfett, socker eller salt.
  • En fullvärdig frukost vars mängd kalorier utgör 25% av det dagliga rekommenderade intaget.
  • Stort intag av frukt, grönsaker och fullkorn.
  • Dagligt intag av vatten och nyttiga vätskor (juicer, avkok, teer, osv.).
  • Hälsosamma matlagningsmetoder, såsom ångning eller ugnsbakning, istället för fritering och stekning i olja.

Fysisk träning

Styrketränande kvinna

Mat och träning går hand i hand enligt vetenskapen, och sport är det bästa komplementet till en bra kost. Att kombinera dem förbättrar faktiskt viktnedgången och ökar det fysiska och mentala välmåendet.

Fysisk träning är den mest effektiva vanan för att bli av med kroppsfett. Det ökar energiförbrukningen, formar kroppen och optimerar vitala organ.

Enligt data från Mayokliniken är aeroba övningar de mest effektiva för att bränna kalorier. Trots detta är det bäst att kombinera dem med styrkeövningar eller anaeroba övningar.

Vi rekommenderar att du läser: Snabba tips för att bygga muskelmassa och bränna fett

Tips för att börja med fysisk träning

Jobb och tidsbrist är ingen ursäkt för att inte träna regelbundet. Många begränsas av uppfattningen att det bara är möjligt att åtnjuta fördelarna med träning om man går till ett gym.

Sanningen är dock att det finns många möjligheter att träna i vardagen. Man behöver inte använda professionella redskap eller spendera flera timmar varje dag.

  • Att hänge 20-30 om dagen räcker för att förbättra figuren och gå ner i vikt.
  • Man kan göra det på morgonen, strax innan man påbörjar dagens andra aktiviteter.
  • Även om gym kommer med många fördelar finns det hundratals rutiner man kan utöva hemma eller på allmänna platser.
  • Det är inte nödvändigt att begränsa dig till en enda träningsplan: pilates, yoga, zumba eller att springa är alternativa sätt att njuta av fördelarna med träning.

Vila: ett viktigt komplement för att få drömkroppen

Sov tillräckligt

För att få drömkroppen ska du inte förbise ytterligare en viktig pelare utöver mat och träning: vila.

I varje plan för en hälsosam livsstil måste det finnas bra sömn så att kroppen får vila. Inget ska tas till det extrema, inte ens fysisk aktivitet.

  • Det är inte rätt att följa en ansträngande rutin varje dag. Om träningsplanen pågår varje dag ska du planera in 1-2 dagar per vecka med mindre ansträngande aktiviteter.
  • Sömnperioden ska inte vara mindre än sju ostörda timmar per dygn. Att sova mindre främjar viktuppgång, minskar energinivåerna och påverkar koncentrationen.

Är du ute efter den smala och friska kropp du alltid drömt om? Akta dig för extremer! Anamma dessa hälsosamma vanor och märk hur de är det mest effektiva sättet att få kroppen du vill ha.