Livsmedel som skadar vår benhälsa

Vi vet alla att en bra diet är livsviktigt för hälsan och alla organ i vår kropp. Att inte äta ordentligt kan leda till allvarliga sjukdomar, brist på energi och undernäring.

Det är därför det är väldigt viktigt att kunna upptäcka och undvika livsmedels om är skadliga för din hälsa. I denna artikel kommer vi lära oss om vilka livsmedel som är skadliga för främst din benhälsa.

Kolsyrade drycker

Dessa drycker innehåller stora mängder fosforsyra, vilket försämrar upptaget av kalcium. Av denna anledning bör du minska konsumtionen av kolsyrade drycker så mycket du kan.

Kaffe

Kaffe

Kaffe må ha flera naturliga fördelar, men det är viktigt att dricka det med måtta. Med andra ord så bör du inte dricka fler än tre koppar om dagen, oavsett hur mycket du gillar det, eftersom det innehåller substanser som kallas xantiner, som har förmågan att öka kalciumförlusten genom urinvägarna, vilket i sin tur skadar din benhälsa.

Salt

Detta livsmedel kan, när det intas i stora mängder, skada din ben mycket eftersom natriumet kan bidra till fortsatt förlust av kalcium.

Alkohol

Alkohol

Alkoholmissbruk är verkligen skadligt för benhälsan eftersom det ökar mängden kalcium som försvinner i urinen. När du har vant dig vid att dricka ett eller två glas rött vin om dagen så intar du substanser som kan vara fördelaktiga för din hälsa rent generellt och som i dessa mängder inte har några skadliga effekter på benstrukturen. Överdriven konsumtion kan dock påverka den.

Kött

När du äter mycket kött så kan du ge kroppen mycket proteiner med stora mängder svavelaminosyror, vilka kan öka mängden kalcium som elimineras i urinen. När du äter grönsaksprotein så kan effekten minskas, men du bör fortfarande vara försiktig och försöka kontrollera ditt köttintag.

Hydrerade oljor

Oljor innehåller naturligt höga mängder vitamin K, som är viktigt för din benhälsa. När de går genom processen för att bli till hydrerade oljor så förlorar de dock helt denna vitamin. Oljorna används främst för desserter, men de är farliga för benhälsan eftersom de förlorar sin huvudsakliga egenskap. Det är därför vi rekommenderar att konsumera bakverk i så liten utsträckning som möjligt.