Livsmedel som skadar vår benhälsa

Vi vet alla att en bra diet är livsviktigt för hälsan och alla organ i vår kropp. Att inte äta ordentligt kan leda till allvarliga sjukdomar, brist på energi och undernäring.

Det är därför det är väldigt viktigt att kunna upptäcka och undvika livsmedels om är skadliga för din hälsa. I denna artikel kommer vi lära oss om vilka livsmedel som är skadliga för främst din benhälsa.

Kolsyrade drycker

Dessa drycker innehåller stora mängder fosforsyra, vilket försämrar upptaget av kalcium. Av denna anledning bör du Kaffe

Alkohol

Alkoholmissbruk är verkligen skadligt för benhälsan eftersom det ökar mängden kalcium som försvinner i urinen. När du har vant dig vid att dricka ett eller två glas rött vin om dagen så intar du substanser som kan vara fördelaktiga för din hälsa rent generellt och som i dessa mängder inte har några skadliga effekter på benstrukturen. Överdriven konsumtion kan dock påverka den.

Kött

När du äter mycket kött så kan du ge kroppen mycket proteiner med stora mängder svavelaminosyror, vilka kan öka mängden kalcium som elimineras i urinen. När du äter grönsaksprotein så kan effekten minskas, men du bör fortfarande vara försiktig och försöka kontrollera ditt köttintag.

Hydrerade oljor

Oljor innehåller naturligt höga mängder vitamin K, som är viktigt för din benhälsa. När de går genom processen för att bli till hydrerade oljor så förlorar de dock helt denna vitamin. Oljorna används främst för desserter, men de är farliga för benhälsan eftersom de förlorar sin huvudsakliga egenskap. Det är därför vi rekommenderar att konsumera bakverk i så liten utsträckning som möjligt.