Lär dig varför det är viktigt att gråta (på rätt sätt)

Hur ofta gråter du? Lär dig varför det är viktigt att gråta i följande artikel.

Enligt en studie publicerad i journalen PsycNet är tårar en indikation på att något viktigt händer i ditt liv. Att ha förmågan att gråta är en modets och lättnadens handling men också en uppenbarelse.

Experter inom emotionell psykologi rekommenderar att vi tar tillfället i akt att gråta när vi mår dåligt och har svåra problem. Men många förstår inte betydelsen av att gråta.

Denna emotionella frigörelse är en nödvändig handling som inte är värd att hålla inne, undanskymma eller spänna nävarna för och hålla tillbaka.

Att gråta är terapeutiskt och frigörande; det låter dig släppa det som bekymrar dig och som gör ont i hjärtat.

I dagens artikel bjuder vi in dig att tänka till över några av aspekterna kring tårar och gråt som du kanske inte redan visste. Vi rekommenderar också att du, för hälsans skull, aldrig försöker dämpa denna naturliga handling.

Alla de gånger jag har gråtit på fel sätt

Det är sant. Tro det eller ej, men det finns ett fel sätt att gråta på. För att förstå varför det är viktigt att gråta kan du fundera över följande intressanta fakta.

Gråthotellen i Japan

2-upprörd-kvinna

I Japan kan du hitta hotell såsom Mitsui Garden i Yotsuya, Tokyo, där du kan boka ett rum för en natt eller längre bara för att gråta och sörja.

Vi lever i en kultur där känslor ofta är begränsade och där det inte är lämpligt att öppet visa extrem lycka eller sorgsenhet.

  • Japanerna är kända för sina svåra krav när det kommer till arbetsmoral och de antar väldigt strikta sociala och familjenormer.
  • Det kan leda till extrema nivåer av ångest och stress som de kanske inte vet hur de ska hantera eller släppa ut.
  • Tack vare dessa gråthotell kan vem som helst boka ett rum och gråta ut.
  • Rummen har bekväma sängar, näsdukar, avkopplande bad, musik och filmer som gästerna kan använda för att hitta lättnad. Det låter dem sörja så länge de behöver och snyfta och skrika om så behövs.

Rummen är ljudisolerade och det är ingen som kommer och stör.

  • Efter att de har sörjt kan de somna och vakna upp nästa morgon med mer energi och en känsla av bekvämlighet till en grad där de känner sig redo att göra de förändringar som behövs för att omstrukturera sina liv på ett bättre sätt.

Hur man gråter på rätt sätt

Denna intressanta teknik är kanske rensande men är inte alltid lämplig. Vi människor har många instinktiva uppföranden, tack vara evolutionen, som sammankopplar oss med de som finns runt omkring.

Det är alltid bättre att sörja i sällskap av någon annan.

3-mörka-tårar

Vanliga sociala beteenden som att ”gråta” eller till och med ”gäspa” är väldigt medkännande. Här kommer ett exempel: Du är ute med dina vänner och en av dem gäspar. Det dröjer inte länge förrän alla andra också gör det även om ni inte vet varför.

  • En gäspning syresätter hjärnan men det är också ett medkännande beteende som delas mellan de som har ett nära band.
  • Att gråta är ett beteende som verkar genom att förena människor och göra dem uppmärksamma på det faktum att något händer.

Även om många gråter enskilt för att de är generade eller vill undvika uppmärksamhet är det bäst att sörja tillsammans med någon annan.

  • Det är bara då du kan dra nytta av de fysiska känslorna av lättnad. Å andra sidan kan du också dra fördelar av komforten från att den som finns nära dig, som kan omfamna dig och ge goda råd.

Trots det är det inte alltid så lätt. Ibland kanske du är rädd eller så kanske du helt enkelt inte har den rätta personen tillgänglig för att trösta dig utan att döma.

Oavsett är det viktigt att gråta från gång till gång och det karaktäriserar människor som släkte. Alla kroppsliga funktioner finns där av en anledning och att hålla sina tårar tillbaka är bara onaturligt.

Om du alltid försöker att dölja dina tårar kommer negativa känslor bara att fortsätta byggas upp.

4-krossat-hjärta

Ta till vara på dina tårar. Acceptera din smärta och frigör snyftningarna innan du suckar djupt. Efter det kommer ditt liv att ta sig an en ny ton. Din hjärna blir mer avslappnad och du kommer att kunna fatta bättre beslut.