Koreanska dieter: Orientens hemlighet för att tappa vikt

12 januari, 2019
Koreanska dieter prioriterar fisk och grönsaker. Dessutom ägnar de också särskild uppmärksamhet åt matlagningsmetoder och undviker stekt mat, vilket minskar fettintaget.
 

I väst har asiatiska kvinnor ådragit sig stor uppmärksamhet för sina smala figurer. Även om genetiken spelar en roll, råder det ingen tvekan om att koreanska dieter också bidrar.

De västerländska köken influerar för närvarande de orientaliska. Ändå behåller länder som Japan och Korea många hälsosamma kulinariska traditioner som inte orsakar viktökning.

Faktum är att koreaner har längre livslängd och mindre fetma än folk från andra utvecklade länder. Vad är deras hemlighet? Varför är de så friska? I den här artikeln lär du dig varför koreanska dieter är så bra för att gå ner i vikt.

Varför koreanska dieter främjar viktminskning

Koreanska dieter har blivit populära över hela världen tack vare sina viktminskningsegenskaper. Det är dock viktigt att inte förväxla deras grundläggande principer med farliga “mirakeldieter”, för det är något helt annat.

På grund av den globala boomen av koreansk mat är tyvärr många dietplaner alltför strikta. Visst ger de resultat, men de saknar fortfarande vissa näringsämnen. Därför är det viktigt att du, innan du påbörjar en dietplan, söker råd från en dietist för att se om en viss kost är lämplig för din ålder, hälsa och vikt.

I allmänhet bör några av “hemligheterna” från det koreanska köket ingå i en hälsosam och balanserad kost. Nedan kommer några ytterligare “hemligheter”:

Rekommenderad läsning: Den japanska kosten: Sund asiatisk mat för viktminskning

Mycket grönsaker

Grönsaksskål
 

Den koreanska kosten baseras på färska grönsaker och ris. Följande livsmedel är kalorisnåla och finns i varje huvudrätt:

  • Potatis
  • Svamp
  • Gröna bladgrönsaker
  • Tomater
  • Morötter

Lite kött

I många västerländska länder är kött en viktig ingrediens, men det är en sekundär ingrediens för koreanerna. Det är därför de har en kost med låg fetthalt jämfört med andra länder.

  • Rött kött ersätts med fisk och skaldjur, som är rika på omega-3 och protein.
  • När de tillagar kött brukar koreanerna rosta eller ugnssteka det för att minimera fettmängden.

Kryddiga soppor

Kryddig soppa

Fettförbrännande soppor är traditionellt en elementär del av det koreanska köket. De är lätta, enkla att tillaga samt fyllande på grund av deras olika ingredienser.

  • Det är viktigt att påpeka att många recept är kryddiga, vilket ökar din ämnesomsättning för att hjälpa dig att bränna kalorier.

Örtteer

Örtteer är en annan anledning till att du ska se på koreansk mat som ett viktminskningsalternativ.

  • I Korea är det vanligt att göra grönt te, kornte eller rostat kornte, som alla är kända för sina fettförbrännande egenskaper.
  • De är matsmältningsdrycker som förbättrar kroppens rengöringsmekanismer, vilket gör det lättare att tappa vikt.
 

Kimchi: en traditionell rätt

Kimchi är en traditionell rätt som är en viktig del av det koreanska köket. Det anses vara något av det hälsosammaste i världen, tack vare att det innehåller vitaminer, mineraler och probiotika.

  • Vad är kimchi? Kimchi är en inlagd sidorätt gjord på torkad napakål tillsammans med salt, vitlök, ingefära, fisksås och paprika.
  • Det används både som sidorätt och som tillsats i många måltider eftersom det är mycket fyllande och kalorisnålt.

Se även: Kalorisnåla desserter: vi ger dig flera recept

Små mängder raffinerat mjöl

Bröd och andra färdiglagade livsmedel med raffinerat mjöl är inte vanliga i koreanska dieter. De äts inte lika ofta som hälsosamma livsmedel som frukt och fullkorn.

Matlagningsmetoder

Utöver sina kalorisnåla matkombinationer är koreanska dieter också kända för sina specialiserade tillagningstekniker som upprätthåller matens näringsvärde.

  • Livsmedel steks sällan. Istället rostas eller kokas de vanligtvis.

Mycket vatten

Apelsinblomste är vanligt i koreanska dieter

Förutom att dricka örtteer för att komplettera sin kost dricker koreanska kvinnor också mycket vatten under hela dagen.

  • Även om alla rekommenderas att dricka gott om vatten rekommenderar koreanska dieter att dricka 2 till 3 liter dagligen.
 

Är du nu redo att sätta de koreanska diethemligheterna på prov? Kom ihåg, påbörja inte en strikt diet eller lågkaloridiet – dra bara nytta av tipsen ovan ihop med en balanserad kostplan.

  • Tremblay, A., Arguin, H., y Panahi, S. (2016, 1 de agosto). Capsaicinoides: una solución picante para el manejo de la obesidad ‘. Revista Internacional de Obesidad. Grupo editorial de naturaleza. https://doi.org/10.1038/ijo.2015.253
  • Jung, JY, Lee, SH, Kim, JM, Park, MS, Bae, JW, Hahn, Y., … Jeon, CO (2011). Análisis metagenómico del kimchi, un alimento fermentado coreano tradicional. Microbiología Aplicada y Ambiental77(7), 2264–2274. https://doi.org/10.1128/AEM.02157-10
  • Link, LB, y Potter, JD (2004, septiembre). Verduras crudas versus cocidas y riesgo de cáncer. Epidemiología del cáncer, biomarcadores y prevenciónhttps://doi.org/13/9/1422 [pii]