Isvatten för fötterna: vilka är fördelarna?

21 januari, 2019
Det är förmodligen ganska svårt för dig att doppa fötterna i isvatten, men när du märker av fördelarna kommer du inte vilja sluta.

Dina fötter är den del av kroppen som upplever mest påfrestning och trötthet. Österländsk medicin tar det ett steg längre, och varnar om att fotsulorna har ett stort antal nervändar som är kopplade till resten av kroppen. Det betyder att de är en typ av dörr till ditt välmående och att du inte ska försumma dem. Att sänka ner dina fötter i isvatten är faktiskt ett effektivt sätt att bekämpa olika sorters åkommor.

Fördelarna med isvatten

vattendrag

Du vet nog reden hur vaccin fungerar. Viruset eller sjukdomen introduceras till kroppen så att den kan utveckla en sköld som skyddar dig mot att drabbas i framtiden. Om man följer detta resonemang är det logiskt att använda kallt vatten för att förbereda fötterna inför vintertid.

Det stimulerar även blodflödet då vaskulära sammandragningar gör det lättare för blodet att cirkulera genom kroppen. Dina ben drabbats värst av denna typ av problem – det är lätt för blodet att flöda nedåt mot fötterna, men den motsatta processen är mer komplicerad. Gravitation är nyckeln.

Det är därför ett fotbad med isvatten kan ge blodet en skjuts så att det når hjärtat. Du ska dock göra det med måtta för att utesluta eventuella komplikationer.

Fotbad med isvatten

fötterna i vatten

Behandlingen ska vara i 15 dagar. Den görs bäst kvällstid så att din kropp kan slappna av. Det finns inget behov av att ägna en massa tid med det: allt du behöver göra är att sänka ner fötterna i 15 sekunder.

Vad behöver du?

  • En hink eller ett kärl med höga kanter, tillräckligt stort så att dina fötter kan sänkas ner helt och hållet i isvattnet
  • Vatten
  • Runt 18 isbitar

Hur gör man?

  • När du har allt redo väntar du tills vattnet är så kallt det kan bli. Sänk ner fötterna i isvattnet tills de är helt täckta.
  • Under de första sekunderna kommer du känna lite smärta, men oroa dig inte – dina lemmar kommer snabbt bli varma i vattnet.

Som sagt hjälper det dig att bättre syresätta din kropp, så att dina muskler, ben och organ får den näring de behöver. Samtidigt försvarar du dig själv mot attacker från mikrober och bakterier, som alltid finns i luften och väntar på att du sänka din gard.

Isvatten är också en huskur

kroppens immunförsvar

Hittills har vi sett det som ett verktyg för att förebygga framtida problem. Det är dock även utmärkt om du lider av en förkylning eller influensanOm du har en av dessa kan du upprepa samma procedur i fyra timmar.

Utöver att snabbt sänka din feber kommer ditt immunförsvar svara mot infektioner eller baciller. Dina åkommor kommer försvinna inom några dagar, och med dem obehaget. I det här fallet är det en god idé att alternera mellan kalla och varma fotbad för att förbättra elimineringen av gifter och andra skadliga ämnen.

Med denna kombination livar du upp kroppen med isen och sedan för du ut alla gifter som finns kvar. Det är ett enkelt och billigt sätt att hålla tillstånd som hotar dina dagliga aktiviteter borta. Det hjälper dig även att vila och gör dina fötter avslappnande så att du kan möta nästa dag med ny energi.

Det hjälper dig att slappna av och markerar även starten på en stund du kan ägna åt dig själv.

  • Bleakley, C., McDonough, S., & MacAuley, D. (2004). The Use of Ice in the Treatment of Acute Soft-Tissue Injury: A Systematic Review of Randomized Controlled Trials. American Journal of Sports Medicine. https://doi.org/10.1177/0363546503260757